handdator

Visa fullständig version : Alltrack - Klonk i framvagn vid sväng



Ivanhoe1
2017-11-08, 16:38
Trodde jag skulle bli Passat ägare (Alltrack -15, 6500mil) idag men märkte vid provkörning att det klonkade till i vänster framvagn vid skarpare höger sväng. Första och tydligaste klonket kom efter 50m körning rakt fram när jag svänger höger ut på en vägen och då klev ned från en låg vägkant. Körde därefter några hundra meter och tog sedan in på en parkering och svängde runt åt höger då ett klonk till kom från samma ställe. Körde därefter lite småvägar och lyckades få ett litet klonk till men kunde sedan inte provocera fram ljudet igen för säljaren, varken genom fullt rattutslag, i körning rakt fram eller svängade genom potthåll etc.

Någon som vet vad som kan orsaka klonkandet?

candyweiss
2017-11-08, 17:07
Det fixar väl bilfirman innan leverans, eller det finns kanske garanti kvar?

Ivanhoe1
2017-11-08, 17:55
Det fixar väl bilfirman innan leverans, eller det finns kanske garanti kvar?
KVD så nja.. Inge garanti kvar, över tre år.

johan70
2017-11-08, 19:19
På ”vanliga” passaren är det mycket vanligt att det börjar klonka i framvagnen. Det brukar vara krängningshämmaren. Finns på Biltema för 159kr. Jag har bytt 2 gånger på vår 2012 med 14000 mil. Första gången köpte jag på vw. Dom började klonka igen efter 3000 mil. Nästa gång köpte jag på Biltema och dom håller ännu.
Men om det är samma på Alltrack kan jag inte svara på.

Ivanhoe1
2017-11-08, 19:45
Tack för tipset! Misstänkte den lite men tänkte att de kanske bör låta mest vid körning i gupp/gropar då så var inne på fjäderbenslager eller trasig fjäder men kan nog ha fel. Är det en så är de enkelt å billigt fixat.

Dykarn12e
2017-11-10, 09:28
Hade samma problem, bytte stabbstagen fram så var ljudet borta