handdator

Visa fullständig version : Tiguan Allspace tråden



Joel P
2017-11-05, 13:56
Hej!

Mitt första inlägg i forumet, kul med ett nytt forum! :) Jag har tidigare hållit till i jagrullar då vi idag äger en V70 2.5FT MY09 som familjen kört omkring med i 6år men nu är det dags för byte av modell och märke.

Denna vecka gjordes en beställning på en Tiguan Allspace GT-Line TDI 190hk!

Utöver den sedvanliga GT-Line utrustningen(som förövrigt kändes ganska komplett) la vi till följande:
Platinum Grey metallic, Kingston 18", Dragpaket, Bränslevärmare, lastssäkringsnät, ErgoActive stolar, Rattvärme, Vinterdäck på 17" orginalfälgar sen ingick det även en Thule takbox med lasthållare

Beräknad leveransvecka är 20 så ca 28v leveranstid så det blir en lång väntat...


Vi har under en lång tid letat en 7 sitsig bil utan större framgång, vi vill inte åka runt i vad som helst. Vi är 5st i familjen med ungar som är 6,5 och 2år och allspacen kändes som den passade oss bra. Vi testade under några dagar en Skoda Kodiaq och storleksmässigt är dom lika så vi hoppas att vi får plats.

Några fler som har beställd en allspace? Som jag faktiskt tycker är snyggare än en vanlig tiguan där allspace har bättre linjer, hoppas jag inte retar upp några tiguanägare ;)

Mvh Joel

Haugeman
2017-11-05, 18:58
Hej!

Mitt första inlägg i forumet, kul med ett nytt forum! :) Jag har tidigare hållit till i jagrullar då vi idag äger en V70 2.5FT MY09 som familjen kört omkring med i 6år men nu är det dags för byte av modell och märke.

Denna vecka gjordes en beställning på en Tiguan Allspace GT-Line TDI 190hk!

Utöver den sedvanliga GT-Line utrustningen(som förövrigt kändes ganska komplett) la vi till följande:
Platinum Grey metallic, Kingston 18", Dragpaket, Bränslevärmare, lastssäkringsnät, ErgoActive stolar, Rattvärme, Vinterdäck på 17" orginalfälgar sen ingick det även en Thule takbox med lasthållare

Beräknad leveransvecka är 20 så ca 28v leveranstid så det blir en lång väntat...


Vi har under en lång tid letat en 7 sitsig bil utan större framgång, vi vill inte åka runt i vad som helst. Vi är 5st i familjen med ungar som är 6,5 och 2år och allspacen kändes som den passade oss bra. Vi testade under några dagar en Skoda Kodiaq och storleksmässigt är dom lika så vi hoppas att vi får plats.

Några fler som har beställd en allspace? Som jag faktiskt tycker är snyggare än en vanlig tiguan där allspace har bättre linjer, hoppas jag inte retar upp några tiguanägare ;)

Mvh JoelVälkommen hit. Glöm inte att du får ett års betald medlemskap i klubben som nybilsmedlem och kan ta del av en hel del förmåner som betalande medlemmar har.

Kolla linken här.

http://www.gtiklubben.nu/index.php?shownews=246

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Johannes_L
2017-12-23, 19:27
Bra spec. Vi verkar beställt i stort sett identiska bilar. =)

Joel P
2017-12-24, 07:44
Bra spec. Vi verkar beställt i stort sett identiska bilar. =)

Kul att någon till har beställt en Allspace! Kändes som en bra spec och försökte hålla oss undan onödigt krafs. Det enda som vi ville ha var elstolar med minne men hatar skinn. Funderade även på större hjul men det var svårt att hitta fördelar med det.

När kommer din Allspace, lika lång lev tid som en annan?

Johannes_L
2017-12-25, 13:52
Min är beställd 1 dec från Möller bil i Karlskoga. Där uppgav de 16-18 veckor, så uppskattningsvis leverans mitten av April. Den långa leveranstiden beror delvis på sjöfrakten från Mexico.

Joel P
2017-12-25, 14:47
Det var snabbt! Vi fick preliminärt leverans v20 och beställning gjordes i 1:a november vilket innebär 28v leveranstid inkl. Frakttiden. Men har inte pratat med säljaren om det kan ha ändrat sig. Kanske fortfarande går att göra ändringar på specen om ordern inte är låst.

Jag har inte hunnit testat allspacen men ska boka in bilen för test hos Möller så man får en känsla vad man har köpt. Har iofs kört korta tiguanen och skoda kodiaq innan.

Hade du inte funderingar på en bil som var på väg från fabrik istället? Vi skippade då alla saknade rattvärme samtidigt hade alla GT-Line mycket utrustning som inte var nödvändigt.

Joel P
2018-01-04, 19:21
Var idag in till säljaren och bokade en Allspace för provkörning under nästa helg. Ska bli intressant att se vad vi har köpt för något! ;) Jag iofs testat både Skoda Kodiaq och en vanlig Tiguan så lär inte vara några stora överraskningar.

Fler som har beställt en Allspace?

Johannes_L
2018-01-07, 15:18
Var in i fredags, och nu hade leveranstiden ändrats dramatiskt. Produktion v 22 och sedan 10 v leverans. Så det blir troligtvis 7500 i skatt istället för 3200 pga bonus malus. Säljaren skulle kolla lite mer med generalagenten innan jag cancellerade beställningen. Ev kan man registrera bilen i förväg innan den kommit till Sverige och då klarar man sig. Men känns drygt att chansa..

Cullberg
2018-01-07, 21:13
Finns inte R-Line i Sverige ännu?

Joel P
2018-01-08, 11:40
Var in i fredags, och nu hade leveranstiden ändrats dramatiskt. Produktion v 22 och sedan 10 v leverans. Så det blir troligtvis 7500 i skatt istället för 3200 pga bonus malus. Säljaren skulle kolla lite mer med generalagenten innan jag cancellerade beställningen. Ev kan man registrera bilen i förväg innan den kommit till Sverige och då klarar man sig. Men känns drygt att chansa..

Ok! När jag var in till säljaren förra veckan var det v20 som gällde. Enligt han kan det hoppas fram och tillbaka beroende på vilken utrustning man ska ha. Är vissa saker restade kan man ha flyt att få bilen byggd tidigare och viseversa. Surt att hamna på fel sida, blir mycket pengar under 3år att betala.

Hur kort inpå kan man cancelera beställningen? Vår bil är låst i systemen och justeringar på ordern kan inte göras...


Finns inte R-Line i Sverige ännu?

Tydligen är det inte möjligt än att bygga R-line på "byggbil". Det fanns med från börja ni höstas men togs bort. Hade gärna beställd det men vill hinna få bilen innan v25 för att slippa bonus-malus. R-lines kommer släppa nu i början av året och vad jag hört är det fortfarande 28v leveranstid på Allspace. Så beställer man en R-line i mars kommer den till 2019 typ!

Johannes_L
2018-01-26, 12:22
Varit in hos handlaren och gjort en deal. Levereras bilen så sent att den kommer omfattas av den skyhöga skatten, behöver jag inte lösa ut den. Då behåller de den som lagerbil. Just nu ligger den för produktion v 13, och sedan 10 v leverans. Så då klarar den sig!
Måste faktiskt säga att Möller bil i Karlskoga hittills varit väldigt bra att ha och göra med.

Förbannat länge att vänta bara...

Upptäckte en detalj nu som jag inte sett tidigare. Backkameran är inte infälld under VW-märket utan sitter vid nummerskylten. För att inte den ska bli smutsig så har den egen spolning. Bra eller dåligt?

En annan märklig sak, tycker jag, är att säljaren inte kunde säga vilket däckfabrikat den levereras med. Det var tydligen olika från gång till annan.

Marcus
2018-01-26, 13:26
Angående backkameran är det så på Tiguan, vet ej varför. Sämre tänker jag. Däck kan man aldrig veta, det varierar hela tiden. Spelar väl ingen roll heller.

Pelk
2018-01-26, 16:05
Angående backkameran är det så på Tiguan, vet ej varför. Sämre tänker jag.

En säljare som skall ha pratat med tyska ingenjörer vid lanseringen av T-Roc, sa att det berodde på att öppningshandtaget sitter längre ner på Tiguan. En för oergonomisk "armvinkel" att ha öppningningsmekanismen högre upp, och därför hamnade kameran där de är också.

Jag själv kan nog tycka att de kunde haft kameran bakom märket, men antagligen så fanns inte de lösningen med bara kameramodul "på hyllan".

MacAllan
2018-01-26, 19:08
Har en vanlig Tiguan själv men har aldrig haft en VW med backkamera bakom märket.
Dom gånger jag använt spolningen har den gjort sitt jobb så man kan se i kameran, men om det är en sämre lösning vet jag inte.

candyweiss
2018-01-26, 20:23
Tycker att spolningen fungerar mycket bra på Tiguan II

Amazonas
2018-01-26, 20:32
En säljare som skall ha pratat med tyska ingenjörer vid lanseringen av T-Roc, sa att det berodde på att öppningshandtaget sitter längre ner på Tiguan. En för oergonomisk "armvinkel" att ha öppningningsmekanismen högre upp, och därför hamnade kameran där de är också.

Jag själv kan nog tycka att de kunde haft kameran bakom märket, men antagligen så fanns inte de lösningen med bara kameramodul "på hyllan".Fick samma svar jag med ang min Touran som har samma lösning som Tiguan.
Tycker spolningen funkar kass eftersom man måste köra torkaren också. Jag undviker helst köra torkaren då jag inte vill ha sönderrepad ruta :) Skulle va bättre om den fanns en "knapp" i gränssnittet på bildskärmen när man får upp bilden och kunde aktivera spolningen den vägen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

candyweiss
2018-01-27, 00:33
Upptäckte en detalj nu som jag inte sett tidigare. Backkameran är inte infälld under VW-märket utan sitter vid nummerskylten. För att inte den ska bli smutsig så har den egen spolning. Bra eller dåligt?Upptäckte själv detta för några veckor sedan efter 1.5 år, tycker det är grymt bra. Vet inte hur många gånger jag varit av och torkat med en fuktad bit servett innan :D

Joel P
2018-01-27, 01:12
Vet att det finns samma funktion på några modeller av skoda, där linsen duschas med spolarvätska och det funkar bra.

Lånade hem en Allspace förra helgen och måste säga att är nöjd med köpet. Gick bättre på vägen jämfört med den kortare Tiguanen. En längre hjulbas gör mycket för en lugnare färd. Det man får leva med är bagaget som är mindre än vår nuvarande V70. Tur att det finns takbox! :)

candyweiss
2018-01-27, 14:15
Tycker spolningen funkar kass eftersom man måste köra torkaren också. Jag undviker helst köra torkaren då jag inte vill ha sönderrepad ruta :) Skulle va bättre om den fanns en "knapp" i gränssnittet på bildskärmen när man får upp bilden och kunde aktivera spolningen den vägen.
Hur gör du med framrutan då? Hade varit perfekt att kunna "styra" spolningen till backkameran i infotainmentsystemet.

Amazonas
2018-01-28, 00:16
Hur gör du med framrutan då? Hade varit perfekt att kunna "styra" spolningen till bakrutan i infotainmentsystemet.En framruta blir inte skitig på samma sätt som en bakruta... här yr det upp grus och skit som samlas och när du väl drar igång torkaren blir det ett fint sandpapper av gummit ;)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Cullberg
2018-01-28, 20:08
En framruta blir inte skitig på samma sätt som en bakruta... här yr det upp grus och skit som samlas och när du väl drar igång torkaren blir det ett fint sandpapper av gummit ;)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kan bara hålla med, Kör nästan aldrig torkaren på bakrutan på Passaten. Det värsta jag vet är när man "råkar" komma åt spaken så att den går igång. Har såklart stängt av att torkaren går igång när man lägger i backen.

Amazonas
2018-01-28, 20:16
Kan bara hålla med, Kör nästan aldrig torkaren på bakrutan på Passaten. Det värsta jag vet är när man "råkar" komma åt spaken så att den går igång. Har såklart stängt av att torparen går igång när man lägger i backen.Skönt att man inte är ensam ;)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

vfr
2018-01-28, 20:30
Håller också med om det.

candyweiss
2018-01-28, 20:59
Har såklart stängt av att torparen går igång när man lägger i backen.
På min förra bil, en Golf VI gick det inte att stänga av och VAG-verkstaden ville inte hjälpa mig :(

Pelk
2018-01-28, 21:00
Jag blir tom sur när bilprovningen kört bakrutetorkaren på mina bilar...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Joel P
2018-01-29, 07:35
Någon som vet om det går att göra detsamma på en Tiguan? Att stänga av baktorkaren när backen läggs i.

Pelk
2018-01-29, 08:12
Någon som vet om det går att göra detsamma på en Tiguan? Att stänga av baktorkaren när backen läggs i.

Årsmodell?

På den senaste (~2016-, borde det gå att göra det i menyerna (som i Passaten).

De äldre kräver VCDS/Vag-com, Odb-eleven el. likn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Joel P
2018-01-29, 11:56
Det gäller en Tiguan Allspace MY18.

Pelk
2018-01-29, 14:04
Det gäller en Tiguan Allspace MY18.

Då borde du kunna stänga av det i "bilmenyn", kommer inte ihåg vad undergruppen heter. Om du inte hunnit luska ut det själv, ska jag försöka komma ihåg att kolla i Passaten ikväll.

Joel P
2018-01-30, 10:00
Vi får bilen v20 så får kolla då. Trodde att funktionen kunde ändrar hos en återförsäljare men bra om det går att göra själv.

Marcus
2018-01-30, 10:41
Man väljer själv i bilens inställningar.

zsh
2018-01-30, 18:36
Är på väg att beställa en allspace. Jag valde standard (utan navi) composition media 8". Navi pro var för dyr och så käns navi lite overkill när man har maps/waze via android auto.
Vet någon om maps/waze kommer visas i den "virtuella cockpiten"? Eller är det en funktion enbart med den inbyggda navigationen?

Marcus
2018-01-30, 21:29
Nej, det visas inte. Endast någon utav navigationssystemen som kan presentera navigationsdata där.

Joel P
2018-01-30, 22:11
Nu går det att välja R-line och GTS i bygg bil! :)

zsh
2018-01-31, 08:37
Nej, det visas inte. Endast någon utav navigationssystemen som kan presentera navigationsdata där.
Attans, ja det var väl vad man trodde. Hm, frågan är om man ska försöka klämma in den lilla navi-n då :s

Joel P
2018-01-31, 10:18
Attans, ja det var väl vad man trodde. Hm, frågan är om man ska försöka klämma in den lilla navi-n då :s

Vi valde inte till någon navigation då vi ansåg att funktionen inte skulle användas. Dom få gånger som vi behöver en vägbeskrivning funkar carplay bra med iphone och siri. Hade en Allspace för provkörning för några helger sedan och många av tillvalen fyller ingen eller liten funktion jämfört med kostnaden. Bland dessa var:

Head up display, plastskivan som åker upp och visar hastighet förstår jag mig inte på
Navigation, stora navi sjukt dyr och dom få gånger som man man behöver kör man carplay.
Glastak, dyrt och ger högra vindbrus. Testbilen hade takbox och ljuden var jobbigt! Vi som åker till fjällen i snitt 4ggr/år samt sommarsemester med takbox blir det olidligt!
Skinnstolar med minne, 17000kr för sämre komfort mot Ergo stolarna med masssge. Skinn är enkelt att torka med klibbar på sommaren, och kallt på vintern.
Lane assist, sjukt störande funktion!



Uppskattade funktioner/utrustning:
Keyless and Go, sjukt smidigt
Easy open elbaklucka, kassar i handen och använda foten, smidigt!
Ergo komfortstolar, många inställningar, men klår inte stolarna vi har i V70 my09 men ok för VW
Apple carplay, smidigt och gör att en navi som tillval känns bortkastat. Spotity m.m..
LED ljus MID, nattkörningar bli till ett rent nöje! Köra med heljus med mötande och framförarande bilar och bilen sköter allt själv.
ACC(farthållare), ingen ny funktion i sig men gör bilkörande enklare
Rattvärme, småpengar mot vad man får. Grymt för en med kalla händer!
Bränslevärmare med Defreeze, kommer inte i närheten mot VOC men att kunna starta värmaren när man är långt borta är smidigt.

Lite övrigt för Allspace:
Bagageutrymmet klår inte vår V70 vi har idag, finns ingen av dagens nya bilar som slår den. Bagaget för Allspace är ok men vi kommer att behöva köra ofta med takbox.
Ljudnivån upplever jag som högre mot vår V70 både gällande vägljud och motorljud. 5-cyl bensin/etanol kanske inte ska jämföras med en 4-cyl diesel?
Baksäten är tyvärr smalare jämfört med V70 som även här slår det mest i klassen för bredd. På längden är allspace bättre.
3:e sätesraden fyller sin funktion för oss med 3st barn(2år, 5år, 6år) där dom kan få med sig kompisar. Enkelt att föra dialog med dom längst bak utan att skrika.

Pelk
2018-01-31, 11:02
Bränslevärmare med Defreeze, kommer inte i närheten mot VOC men att kunna starta värmaren när man är långt borta är smidigt.
Om man har Navi eller Nödsamtalstjänst, kan man via app styra bränslevärmaren från MY18.
(http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?24282-Dfreeeze-erfarenhet&p=239654&viewfull=1#post239654)

Joel P
2018-01-31, 11:59
Om man har Navi eller Nödsamtalstjänst, kan man via app styra bränslevärmaren från MY18.
(http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?24282-Dfreeeze-erfarenhet&p=239654&viewfull=1#post239654)

Så är det. Men det kostar 5100kr och Defreeze ingick ihop med bränslevärmaren när beställning gjordes. Defreeze kostar 4000kr inkl montage vs. 5100kr så då blir det enklare att motivera nödsamtaltjänst vilket även medför lite annat smått och gott.

Tepp76
2018-01-31, 15:28
Jag orkade inte vänta på nybeställning med den långa leveranstiden så hörde mig för hos min lokala handlare och fick tag på en välutrustad lagerbil till ett för mig ok pris. (190hk diesel, nav pro, skinn m.m.)

Hade jag beställt själv hade specen sett lite annorlunda ut (betydligt mer bantad) men då hade jag även missat saker som jag nu trots allt använder/uppskattar väldigt mycket. Ett sådant exempel är HUD:en, hade nog aldrig övervägt att bocka i det som tillval om jag beställt själv, men nu när jag har det så är det nästan uteslutande där jag tittar under körning för att se aktuell hastighet, farthållarhastighet samt navigeringsinstruktioner.
Uppskattar även Lane Assist på långkörningar som tillsammans med den adaptiva farthållaren gör att man får en känsla av självkörande. Dock viktigt att man ställer in det adaptiva läget på Lane Assist (som standard är av) annars beter bilen sig som ett bowlingklot inom filen...

Totalt meningslöst är iaf "Car Net - Guide & Inform". Hade önskat att man iaf kunde kontrollerat några funktioner via appen som kollegan med en Passat GTE kan men som det är nu så kan man knappt göra någonting med den. (Känns rätt menlöst att en av de extremt få sakerna är att kunna justera balans/fader för ljudet i bilen på distans via en app... )

GTI-IV18
2018-02-21, 10:35
Har en vanlig Tiguan själv men har aldrig haft en VW med backkamera bakom märket.
Dom gånger jag använt spolningen har den gjort sitt jobb så man kan se i kameran, men om det är en sämre lösning vet jag inte.Mkt nöjd med nya Golfen och ha kameran bakom VW märket [emoji3]
Alltid fin sikt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Joel P
2018-04-06, 12:35
Så nu är det "bara" 5 veckor kvar till beräknad leverans v20. Vi har väntar från första november men tycker tiden har rullat på fort ändå. Lyckades se en Allspace på ICA parkeringen för första gången igår. Väldigt svårt att se skillnad om man inte kollar noga, måste vara ett tränat öga.

Någon som har fått sin eller köpa en lagerbil? Vad tycker ni?

Johannes_L
2018-05-01, 18:52
Hej, har du fått någon statusuppdatering i appen? Min bil startade tillverkas v 14 enl ÅF, men i appen står det fortfarande ”din bil börjar snart byggas”. Enligt ÅF är det leverans ca 10 v efter byggstart, så v 24 i mitt fall.

Joel P
2018-05-02, 15:21
Hej

Jag har inte haft koll i någon app, utan fått löpande info av min ÅF. Var in till säljaren i måndags och förhoppningsvis skulle bilen komma till stan idag. Den stod i Södertälje i väntan på att boka in transport till Köping.

För övrigt har jag nu köpt Defa batteriladdarkit för fast montage, beställd genom mekonomen som ska monteras till hösten. Sen la jag till lastskydd på bakstötfångaren samt stänkskydd bak.

Hoppas kunna få ut bilen nästa vecka! :)

Joel P
2018-05-28, 16:01
Sådär! Förra veckan fick vi hämta bilen! :)

Intrycken så här långt är positivt. Den upplevs trygg på vägen och det extra axelavståndet gör gott åt uppträdandet. Baksätet funkar helt ok med 1st bakåtvänd till höger och en barnstol med ryggstöd till vänster medans en vuxen sittar bra i mitten. Kör utan isofix vilket gör att den går att förskjuta stolarna vilket gör att breddan utnyttjas till max. Hade vart värre med isofixstolar. Höjden på dynorna känns bra vilket gör att lårstöden är bra. Har nyligen suttit i för många nya kombibilar(v90, E-klass, superb osv) där knän är i hakan.

Motor och drivlina funkar bra. Förbrukningen så här långt med lite långkörning 0,7l/mil, hoppas att den kan gå ner en bit, på landsväg i snitt ca 0,6l/mil. ACC funkar bra, nu inser man hur dålig många är på att hålla en jämn hastighet! :mad: Lane assist stängde jag av till slut, funkar ok på motorväg men på landsväg är den mest ivägen.

Bagageutrymmet är godkänt men inte mer, jämfört med V70n vi hade innan så är det långt ifrån, tur att vi har en takbox. Dom 2st nödsäten som finns är ännu inte använda, någon som har tips på hur det går att lösa med bagagerumsmattan? Skulle vilja ha en som går att fälla ihop när dom bakre ska fällas upp.

Något som jag får testa mer i framtiden är hur den är att dra släp med, har en 1800kg båt trailer som kommer fraktas en del med, kan vara värt att köra med offroadmode då. Test av hel/halvljus få bli i höst/vinter, svårt nu på sommaren.

Johannes_L
2018-05-28, 20:52
Tack för din feedback. Väntar på min bil fortfarande. Hur upplever du stolarna fram? Valde du ergoactive?
Ingår bagagerumsmatta i dragpaketet?

Joel P
2018-05-29, 11:55
Vi köpte till ergo active stolar och bagagerumsmattan ingår i dragpaketet. Ang. stolarna sitter man bra, gillar klädseln speciellt nu på sommaren. Tycker dynan är lite hård men hoppas den blir bättre med tiden. Man är van med volvos stolar med mjukare stoppning. Massagefunktionen är suverän! :)

Kommer troligtvis att lägga in typ av altanmatta där bak istället för gummimattan så att man kan vika/rulla när bakre stolarna ska fällas upp.

Johannes_L
2018-07-09, 22:27
Detaljfråga: Vilket däckfabrikat satt monterade på din bil som original? Ser att det är rätt blandat när man söker på nya lagerbilar av Allspace. Vilka fälgar valde du?

Joel P
2018-07-10, 09:03
Hej!

Fälgarna är orginal 18" Kingston och däcken som sitter på är continental contisportcontact 5, tycker dom funkar rätt så bra så länge man håller sig på normala vägar gällande buller så ge dom lågt intryck. Dom ger inget större grepp när man åker ut på grus och blött gräs. Funderar på att sätta på Pirelli Scporion Verde när dessa är slut.

x-underoath
2018-07-10, 20:32
Hallå!
För er som haft koll i appen, har den uppdaterats bra?

Vi beställde bilen i mars och den är enligt appen fortfarande inte byggd.

Joel P
2018-07-11, 08:26
Hallå!
För er som haft koll i appen, har den uppdaterats bra?

Vi beställde bilen i mars och den är enligt appen fortfarande inte byggd.

Troligtvis för att den inte är byggd än. Tidigare var det ca 8 månaders leveranstid. Beställd i mars ger leverans i så fall oktober inkl 8v på båt. Då bör den byggas i augusti.

Vilket version blev det på Allspace? Vi är riktigt nöjda än så länge just nu körda 450mil. Känns väldigt smidig att köra men med mycket utrymme invändigt och bagaget är fullt tillräckligt fast vi är vana med V70 större bagage. Bilen är väldigt känslig med förbrukningen beroende på vilken hastighet man kör i. Lugnar landsväg mellan 80-100 ger ca0 0,6l/mil medans 110-130 är man uppe på 0,8l/mil så inte den bästa bilen för motorvägspendling.

x-underoath
2018-07-13, 16:14
Hej.

Det blev en TDI 190, 5 sits med R-line exteriör. Vi specade den precis som vi ville ha den med bl.a. induktiv laddning till telefonen, elvärme i framrutan och ratt och även dieselvärmare.

Vi var helt inställda på bygga en bensinare i och med dieselfrågan, men när det visade sig att bensin beskattades hårdare och var 40k dyrare för TSi180 mot en TDI190 så valde vi diesel. Vi var medvetna om den förhöjda skatten och var beredda att bygga bilen precis så som vi ville ha den.

Johannes_L
2018-07-13, 17:33
Hallå!
För er som haft koll i appen, har den uppdaterats bra?

Vi beställde bilen i mars och den är enligt appen fortfarande inte byggd.

Hej, jag beställde bilen 30 nov och kommer kunna hämta den nästa vecka i Karlskoga. Appen har inte fungerat för fem öre gällande uppdateringar. Fått maila säljaren för att få korrekt status. Tydligen fungerar den bra för tyskbyggda bilar men inte då de byggs i Mexico.

x-underoath
2018-07-24, 15:54
Hej. Fick mail från säljaren idag som berättade att bilen kom till Tyskland igår, och att det var ca 4 veckor kvar till leverans! :) Enöigt appen så ska den snart byggas så den var ju verkligen opålitlig.

Bopper
2018-07-24, 19:06
Hej. Fick mail från säljaren idag som berättade att bilen kom till Tyskland igår, och att det var ca 4 veckor kvar till leverans! :) Enöigt appen så ska den snart byggas så den var ju verkligen opålitlig.

Hoppas den inte är med på den här båten... Håll tummarna.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?24700-Fraktfartyg-p%E5-grund-vid-Loftahammar-1325-bilar-med-destination-S%F6dert%E4lje-i-lasten

x-underoath
2018-07-26, 11:19
Hoppas den inte är med på den här båten... Håll tummarna.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?24700-Fraktfartyg-p%E5-grund-vid-Loftahammar-1325-bilar-med-destination-S%F6dert%E4lje-i-lasten


Vilken mardröm i så fall. Enligt säljaren kom den till Autoport Emden i måndags.

Freddan
2018-07-30, 13:56
Bra tråd. Hade inte hört om denna modell. Är i Sydtyskland på semester. I byn där vi bor kikade jag in hos en VW handlare. De berättade att de har Allspace framhjulsdriven som inte finns i Sverige. Vi blev så förtjusta i bilen att vi köpte deras demoexemplar av 1.4 bensin manuell 750 mil bara. 7 sits och bra pris som katten och blåmetallic jättesnyggt. Min fru skall ha den. Vi kör mest i stan och lite på vintern så framhjulsdrift duger gott. Den är lite småslö om man drar på, men funkar nog bra för den skall enligt säljaren dra högst 0,5 liter bensin per mil lugn körning.Helt fantastiskt! Problemet nu efter samtal med besiktningen är att bilen måste vara 6 månader om man vill ta in den utan moms. Den är 4 månader. Så jag får komma och hämta den senare. Ev på höstlovet. Är det någon annan som har hört talas om denna snikversion? Erfarenhet? Passar nog oss perfekt. Jag gillar att köpa bra och ekonomiska bilar.

Marcus
2018-07-30, 15:07
VW anger följande förbrukning (NEDC) för Tiguan Allspace 1,4 TSI 150 6-vxl:

Kraftstoffverbrauch Innerorts
7,2 l/100km
Kraftstoffverbrauch Ausserorts
5,4 l/100km
Kraftstoffverbrauch Kombiniert
6,1 l/100km

candyweiss
2018-07-30, 15:19
Bra tråd. Hade inte hört om denna modell. Är i Sydtyskland på semester. I byn där vi bor kikade jag in hos en VW handlare. De berättade att de har Allspace framhjulsdriven som inte finns i Sverige. Vi blev så förtjusta i bilen att vi köpte deras demoexemplar av 1.4 bensin manuell 750 mil bara. 7 sits och bra pris som katten och blåmetallic jättesnyggt. Min fru skall ha den. Vi kör mest i stan och lite på vintern så framhjulsdrift duger gott. Den är lite småslö om man drar på, men funkar nog bra för den skall enligt säljaren dra högst 0,5 liter bensin per mil lugn körning.Helt fantastiskt! Problemet nu efter samtal med besiktningen är att bilen måste vara 6 månader om man vill ta in den utan moms. Den är 4 månader. Så jag får komma och hämta den senare. Ev på höstlovet. Är det någon annan som har hört talas om denna snikversion? Erfarenhet? Passar nog oss perfekt. Jag gillar att köpa bra och ekonomiska bilar.
Tufft gjort att köpa bil när man är på semester :)
Tiguan har alltid funnits med framhjulsdrift i Tyskland, det är Sverige som vägrar ta in den, dom menar att vi har så tuffa vintrar här hemma fick jag som svar när jag frågade min VAG-handlare :eek:
Tiguan 1.4tsi Allspace med 150 hk ska ta 0.61 l/m i blandad körning. Tror säkert att det går att köra den billigt så länge man inte ger sig ut på snabb motorvägskörning eller hänger på ett släp. Tror den motorn säljs i dom flesta Tiguaner i Tyskland.

Freddan
2018-07-30, 17:45
Tufft gjort att köpa bil när man är på semester :)
Tiguan har alltid funnits med framhjulsdrift i Tyskland, det är Sverige som vägrar ta in den, dom menar att vi har så tuffa vintrar här hemma fick jag som svar när jag frågade min VAG-handlare :eek:
Tiguan 1.4tsi Allspace med 150 hk ska ta 0.61 l/m i blandad körning. Tror säkert att det går att köra den billigt så länge man inte ger sig ut på snabb motorvägskörning eller hänger på ett släp. Tror den motorn säljs i dom flesta Tiguaner i Tyskland.


Hej. Jo, färddatorn stod på 5,2 liter/100 km i genomsnitt när jag kollade. Så det stämmer nog som säljaren sa. Konstigt att den inte finns framhjulsdriven i Sverige. De som mest kör på bra vägar behöver inte fyrhjulsdrift. Jag behöver det på min bil dock eftersom jag kör mycket på landet.

Joel P
2018-07-30, 19:44
Kul med ett udda val av drivlina. Allpace är en kopia av Skoda kodiaq som finns som 2wd så där har dom resonerat annorlunda. Kan mycket väl tänka mig att välja 2wd och 1.4 motorn. Men hade aldrig valt en med manuell låda. Har kört mycket Skoda superb med 1.4 och DSG och den är en snål motor på riktigt. Tyvärr är en högbyggd Allspace fel bilval om man vill åka snålt i höga farter. Förbrukningen över 100 mycket när man passerar 100 sträcket. Vår 190 hk tdi med 4wd och DSG snittar sen ny 6.6l/mil. Men det går att köra mellan 0,55-0,75 beroende på hur mycket man vill gasa. Senaste körningen Sälen-Strömstad med fullpackad bil, takbox och 4st mtb på kroken gick på 0,62.

Freddan
2018-07-30, 20:32
Kul med ett udda val av drivlina. Allpace är en kopia av Skoda kodiaq som finns som 2wd så där har dom resonerat annorlunda. Kan mycket väl tänka mig att välja 2wd och 1.4 motorn. Men hade aldrig valt en med manuell låda. Har kört mycket Skoda superb med 1.4 och DSG och den är en snål motor på riktigt. Tyvärr är en högbyggd Allspace fel bilval om man vill åka snålt i höga farter. Förbrukningen över 100 mycket när man passerar 100 sträcket. Vår 190 hk tdi med 4wd och DSG snittar sen ny 6.6l/mil. Men det går att köra mellan 0,55-0,75 beroende på hur mycket man vill gasa. Senaste körningen Sälen-Strömstad med fullpackad bil, takbox och 4st mtb på kroken gick på 0,62.

Jag var inne igen hos bilhandlaren. Nu får bilen stå, tyvärr utomhus tills jag hämtar den, förmodligen på höstlovet. Säljaren bekräftade verkligen att bilen drar under halvliter per mil vid lugnare blandad längre körning. Testcyklerna i broschyren är nya normer och visar "verklig" förbrukning alltså om man kör lite tuffare. Vi får i alla fall tid på oss att sälja den gamla bilen, en "Saab" Cadillac ST.

Marcus
2018-07-31, 11:10
Tiguan har alltid funnits med framhjulsdrift i Tyskland, det är Sverige som vägrar ta in den, dom menar att vi har så tuffa vintrar här hemma fick jag som svar när jag frågade min VAG-handlare :eek:


En tramsgissning från "din" VW ÅF. Tiguan tas inte in med framhjulsdrift i Sverige pga VW Sverige bedömer att kunderna i detta segment, i denna prisklass, vill-ha-fyrhjulsdrift. Framhjulsdrivna SUV som Tiguan har varit ganska kalla. Har inget direkt med vinterväder att göra, sådant finns det gott om i Centraleuropa där den framhjulsdrivna versionen säljs. Och den bedömningen gör man naturligtvis baserat på hur det faktiskt förhåller sig. Det är dock möjligt att det kommer att överprövas nu med det korkade bonus-malus-fordonsskattesystemet och WLTP som kommer att ge skyhöga fordonsskatter på de bilar som folket verkligen vill ha.

Marcus
2018-07-31, 11:19
JSäljaren bekräftade verkligen att bilen drar under halvliter per mil vid lugnare blandad längre körning. Testcyklerna i broschyren är nya normer och visar "verklig" förbrukning alltså om man kör lite tuffare.

Jag vet inte vilka data som anges i den tyska broschyren, men de förbrukningsdata som VW anger i övriga fall är ännu enligt den gamla NEDC-cyklen (NEFZ på tyska), dvs den som är snäll mot din fordonsskatt:

Kraftstoffverbrauch Innerorts
7,2 l/100km
Kraftstoffverbrauch Ausserorts
5,4 l/100km
Kraftstoffverbrauch Kombiniert
6,1 l/100km

Marcus
2018-07-31, 11:23
Allpace är en kopia av Skoda kodiaq som finns som 2wd så där har dom resonerat annorlunda. Kan mycket väl tänka mig att välja 2wd och 1.4 motorn.

Tiguan Allspace är inte en kopia på Kodiaq. Det är två olika bilar som är utvecklade av två olika biltillverkare från en gemensam grund för att passa in i samma segment avseende en rad olika parametrar som storlek, prestanda, pris etc. Den gemensamma tekniska grunden gör att det finns många likheter, så klart, men det är absolut inte badge engineering. Kodiaq erbjuds inte som framhjulsdriven i Sverige.

Freddan
2018-07-31, 13:29
En tramsgissning från "din" VW ÅF. Tiguan tas inte in med framhjulsdrift i Sverige pga VW Sverige bedömer att kunderna i detta segment, i denna prisklass, vill-ha-fyrhjulsdrift. Framhjulsdrivna SUV som Tiguan har varit ganska kalla. Har inget direkt med vinterväder att göra, sådant finns det gott om i Centraleuropa där den framhjulsdrivna versionen säljs. Och den bedömningen gör man naturligtvis baserat på hur det faktiskt förhåller sig. Det är dock möjligt att det kommer att överprövas nu med det korkade bonus-malus-fordonsskattesystemet och WLTP som kommer att ge skyhöga fordonsskatter på de bilar som folket verkligen vill ha.
Bonus Manus ej korkat utan jättebra. Bland det bästa man kan tänka sig ur skattesynpunkt. Det räcker med cirka 60 hk- 150 hk för nästan alla bilar och hålla motorvägsfart, släp m.m. På 80 talet hade de flesta bilar den prestandan. Idag har bilarna dubbelt så många hk och svinar ner i onödan. Med dagens teknik och omkring 90 hk i en Passat skulle bilen dra mkt lite bränsle. Jag tycker att de som vill slösa på resurser skall betala för det också.

Marcus
2018-07-31, 13:41
Gode gud. Effekt är inte bekymret här. Dessutom är det inte du som avgör hur mycket effekt var och en behöver. En Sharan TDI 150 (alltså 150 trötta hästkrafter, relativt bilens tyngd) kommer att kosta 5429 kr per år i fordonsskatt. Hur mycket effekt tycker du att "det behövs" i en Sharan för att frakta alla barn och bagage? Eller bilen som du gillar, Tiguan Allspace. Med den lilla 180 hk bensinmotorn kommer den att kosta 7474 kr i fordonsskatt. Helt galet. Sjukt. Vidrig socialism.

Om du inte vill slösa med resurserna så borde du köpa en mindre bil och definitivt en lågbyggd bil, inte en SUV. Med en Golf Variant 1,0 TSI 110 kommer du "undan" med "endast" 1754 kr per år i fordonsskatt. Men den kanske skulle ha lite lägre effekt enligt dig? För 110 hk måste väl vara galet resursslösande?

Freddan
2018-07-31, 14:01
Gode gud. Effekt är inte bekymret här. Dessutom är det inte du som avgör hur mycket effekt var och en behöver. En Sharan TDI 150 (alltså 150 trötta hästkrafter, relativt bilens tyngd) kommer att kosta 5429 kr per år i fordonsskatt. Hur mycket effekt tycker du att "det behövs" i en Sharan för att frakta alla barn och bagage? Eller bilen som du gillar, Tiguan Allspace. Med den lilla 180 hk bensinmotorn kommer den att kosta 7474 kr i fordonsskatt. Helt galet. Sjukt. Vidrig socialism.

Om du inte vill slösa med resurserna så borde du köpa en mindre bil och definitivt en lågbyggd bil, inte en SUV. Med en Golf Variant 1,0 TSI 110 kommer du "undan" med "endast" 1754 kr per år i fordonsskatt. Men den kanske skulle ha lite lägre effekt enligt dig? För 110 hk måste väl vara galet resursslösande?

90 hk cirka räcker gott för en personbil. Jag har haft en Audi A6 med 90 hk och en MB 200 med 80 hk. Går jättebra att köra överallt med. Med dagens teknik skulle en Passat dra omkring 0,3-0,4 liter per mil och 90 hk. Vill man istället ha 200 hk får man prioritera det framför annat och betala mer. Är inte sosse, utan borgerlig så det stänker om det. Men att i onödan smuta ner och förbruka resurser spelar ingen roll vilket parti man är, utan det rör oss alla.

Fredrix
2018-07-31, 14:03
Men att i onödan smuta ner och förbruka resurser spelar ingen roll vilket parti man är, utan det rör oss alla.

Nu vill jag inte vara dryg, men har du inte själv en diplomatspecificerad Passat som MTM optimerat till 240hk?
..eller hur var det nu?
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?24684-Soppaf%F6rbrukning-p%E5-Passat-18-automat-versus-manuelll

Marcus
2018-07-31, 14:18
Som sagt är inte effekt problemet. Din nyköpta Tiguan Allspace TSI 150 har lägre CO2-utsläpp (för det är CO2 det handlar om, ingenting annat) än Tiguan Allspace TSI 125... Det som det fula skattesystemet slår mot är bilar som enbart drivs med förbränningsmotor. Om sedan förbränningsmotorn körs med HVO i olika omfattning tas ingen hänsyn till, trots att det skulle kunna ge riktigt lågt CO2-utsläpp. Andra "fiender" i det nya skattesystemet är stora bilar, tunga bilar, höga bilar, fyrhjulsdrift, inte alls så mycket effekt. Men framför allt är det förbränningsmotorn som är problemet i skattesystemet och för att kunna mildra fordonsskatten krävs att biltillverkarna inför elektrifiering i olika grad. Mildhybrid, hybrid, laddhybrid eller helt 100 % eldrift - alltså batteribilar. Desto mer elektrifiering, desto mer gynnsamt står sig bilen i det nya svenska skattesystemet. Mer eller mindre samtliga bilar kommer alltså att utrustas med fördyrande batteri-teknik för att kunna nå lägre CO2-utsläpp, i alla fall enligt WLTP.

candyweiss
2018-07-31, 18:28
90 hk cirka räcker gott för en personbil. Jag har haft en Audi A6 med 90 hk och en MB 200 med 80 hk. Går jättebra att köra överallt med. Med dagens teknik skulle en Passat dra omkring 0,3-0,4 liter per mil och 90 hk. Vill man istället ha 200 hk får man prioritera det framför annat och betala mer. Är inte sosse, utan borgerlig så det stänker om det. Men att i onödan smuta ner och förbruka resurser spelar ingen roll vilket parti man är, utan det rör oss alla.
När jag var ung hade jag en Opel Ascona 2.0 diesel med 58 hästar, den drog jag även husvagn med.
Var den kul? Nej fy fan. Vill jag tillbaka dit? Nej fy fan. 0 - 100 utan husvagn på 22.5 sekunder.

Freddan
2018-08-01, 00:50
När jag var ung hade jag en Opel Ascona 2.0 diesel med 58 hästar, den drog jag även husvagn med.
Var den kul? Nej fy fan. Vill jag tillbaka dit? Nej fy fan. 0 - 100 utan husvagn på 22.5 sekunder.

Du kunde lätt köra husvagn i 80 km/h med den bilen och fortare får du inte köra. Vad är problemet?

Marcus
2018-08-01, 14:10
Du kan läsa skriva Word-dokument med en Intel 486 processor? Vad är problemet? Om du verkligen vore mån om att inte slösa med resurser så skulle du inte köpa stora D-segmentsbilar och de skulle drivas med biogas vilket just nu är det mest resursoptimerade alternativet. Men du kommer bli besviken på framtiden för det kommer att bli mer effekt, mer mer mer, från hel- och delelektriska drivlinor.

Freddan
2018-08-01, 17:46
Du kan läsa skriva Word-dokument med en Intel 486 processor? Vad är problemet? Om du verkligen vore mån om att inte slösa med resurser så skulle du inte köpa stora D-segmentsbilar och de skulle drivas med biogas vilket just nu är det mest resursoptimerade alternativet. Men du kommer bli besviken på framtiden för det kommer att bli mer effekt, mer mer mer, från hel- och delelektriska drivlinor.

Problemet är bara att de bilar som har delvis elektriska drivlinor är för dyra för mig. Har inte råd med 150.000 kr extra, så som Passat GTE. Dessutom är dessa bilar för dåligt specificerade, lastvikt, dragvikt, tank osv. har för låga värden. Dessutom vad gör man när garantin har gått ut och elektroniken börjar krångla om man inte har råd att lägga kanske 20.000 eller mer på en reparation? Köper bensinbil för att det alltid har funnits bensinbilar och det kommer alltid att finnas. I alla fall så länge som jag lever.

Marcus
2018-08-01, 21:26
Du köpte väl nyligen en Passat TDI, dvs en dieseldriven bil? Finns massor med aggregat till en modern diesel som kan börja krångla med kostnader långt större än 20 000 kr. Nu blir även de bensindrivna bilarna mer komplexa med OPF m.m. 20 000 kr är inte mycket. Det räcker inte långt om något större slutar fungera.

Freddan
2018-08-02, 08:41
Du köpte väl nyligen en Passat TDI, dvs en dieseldriven bil? Finns massor med aggregat till en modern diesel som kan börja krångla med kostnader långt större än 20 000 kr. Nu blir även de bensindrivna bilarna mer komplexa med OPF m.m. 20 000 kr är inte mycket. Det räcker inte långt om något större slutar fungera.
Jag fixar det mesta själv och hittills på Passat 2012 och Cadillac ST 2005 har jag varit några gånger på verkstan och det har kostat 5000 kr som mest. 20.000 kr är enormt mkt pengar för mig att helt plötsligt få fram för en reparation. Därför undviker jag komplicerade drivlinor som jag inte kan meka med själv.
Vw TDI är bland det pålitligaste som finns. Den kommer att gå som en klocka i 20.000 mil som är så länge jag har den. Bilen kommer inte att kosta 1 kr i reparationer är jag helt säker på. Den förr förra Passat jag hade var aldrig på verkstan trots 7 år, bara service och slitdelar. Det mesta kommer jag att göra själv.

Marcus
2018-08-02, 09:21
Du undviker komplicerade drivlinor men köper en diesel med DOC/NSK, DPF, EGR, SCR...

Joel P
2018-08-03, 23:53
700mil passerades igår och bilen rullar på men ett första fel på bilen upptäcktes på första mörkerkörningen. Ambientebelysningen saknades på förardörren, vet inte om det har varit sen fabrik då ingen mörkerkörning har skett sen bilen är ny för ens igår.

För övrigt finns det inte mycket att klaga på utan vi är nöjda så här långt med bilen. Nödsäterna har åkte upp flera gånger och ihop med takbox funkar det bra med 7st i bilen fast gärna inga långresor. Bagaget är godkänt men klår inte vår gamla Volvo V70 på långa vägar. Baksätet är bra och härligt att kunna justera i längsled, gått om utrymme för ben. Gillar höjden på dynan med bra benstöd samt att ryggstödet går att ändra vinkel på. Ergo stolarna fram är riktigt grymma och den värsta hårdheten på sittdynan har lagt sig, att nöta 4h nu som längst har inte varit några problem. Motor och drivlina funkar bra så länge man inte har någon trailer/husvagn på krogen, finmanövrering är inte DSG bästa område. Snittförbrukningen ligger på 0,66/mil får vara godkänt med denna typ av bil, men hade garanterat legat runt 0,55 med en passat eller Skoda superb som är lägre och slankare. Har inte testat på någon mer avancerad offroadkörning än förutom att köra upp för några branta grusvägar, offroad läget funkar fint och hjälper till nerför.

Freddan
2018-08-05, 20:18
Kom hem igår. Körde från Sydtyskland på två dagar. Vill inte köra mer än 80 mil om dagen av säkerhetsskäl. Dessutom är bilen bara trafikförsäkrad. Brydde inte om tullen, utan körde bara direkt hem. Nu får bilen stå i två månader tills den är 6 månader.
Jo, till saken. Tankade 95 oktan och bilen drog 0,48-0,53 l/mil mätt på GPS. var själv i bilen och körde i max 120 km/h. 0,53 l/mil drog den efter ordentlig lastning av olika drycker i Nordtyskland.

candyweiss
2018-08-05, 20:54
Kom hem igår. Körde från Sydtyskland på två dagar. Vill inte köra mer än 80 mil om dagen av säkerhetsskäl. Dessutom är bilen bara trafikförsäkrad. Brydde inte om tullen, utan körde bara direkt hem. Nu får bilen stå i två månader tills den är 6 månader.
Jo, till saken. Tankade 95 oktan och bilen drog 0,48-0,53 l/mil mätt på GPS. var själv i bilen och körde i max 120 km/h. 0,53 l/mil drog den efter ordentlig lastning av olika drycker i Nordtyskland.
Verkligen imponerande förbrukningssiffror :)

Joel P
2018-08-05, 22:49
Verkligen imponerande förbrukningssiffror :)

Ja men vad är det för bil? Hade inte Freddan en dieselbil men tankade 95 oktan? Snurrigt värre :confused:

Körde en Skoda superb med 1,4tsi DSG på ca 0,5 tror jag och vissa perioder under. Låga slanka bilar gör gott åt förbrukningen. En Tiguan med Takbox och cykelställ o 4st mtb bakom är däremot inte bra om man vill snålköra på motorväg

Freddan
2018-08-06, 20:03
Ja men vad är det för bil? Hade inte Freddan en dieselbil men tankade 95 oktan? Snurrigt värre :confused:

Körde en Skoda superb med 1,4tsi DSG på ca 0,5 tror jag och vissa perioder under. Låga slanka bilar gör gott åt förbrukningen. En Tiguan med Takbox och cykelställ o 4st mtb bakom är däremot inte bra om man vill snålköra på motorväg
Det är en Allspace med framhjulsdrift bensin minsta motorn och manuell. Ingen extrautrustning tror jag. Finns inte att köpa i Sverige. Min frus nya bil

Joel P
2018-08-06, 22:42
Det är en Allspace med framhjulsdrift bensin minsta motorn och manuell. Ingen extrautrustning tror jag. Finns inte att köpa i Sverige. Min frus nya bil

Ok! Vet inte vad vår förbrukar i med dom förutsättningar, men under 0,6 är tufft. 4wd och DSG gör nog sitt för att öka på förbrukningen. Har svårt att tro att en allspace med 2wd och manuell bensinare kan köras under 0,5 när det knappt går att göra det med en lättare och lägre supberb. Men imponerande siffror helt klart!

x-underoath
2018-08-10, 10:00
Tjena. Någon som vet hur långt innan leverans man får sitt registreringsnummer? Jag har som sagt försökt följa min bil i VW appen som inte uppdateras, men i måndags så hade jag fått regnr i appen!

Bopper
2018-08-10, 11:03
Tjena. Någon som vet hur långt innan leverans man får sitt registreringsnummer? Jag har som sagt försökt följa min bil i VW appen som inte uppdateras, men i måndags så hade jag fått regnr i appen!

Jag fick reg.numret 2-3 veckor innan jag hämtade ut min Arteon. Kan ha varit när den lastades på färjan eller kanske när den kom till hamnen i Sverige (Halmstad)?

Manner86
2018-08-10, 11:12
Jag fick mitt regnummer ungefär 5 juli och kag har leverans av bilen 15 aug :cool:

candyweiss
2018-08-10, 12:20
Jag fick mitt regnummer ungefär 5 juli och kag har leverans av bilen 15 aug :cool:
Jag fick också mitt regnummer långt innan leverans, det var säljaren som undrade om jag ville ha det.

Pelk
2018-08-10, 12:25
Läst i annan tråd att bilarna föregistreras i samband med utskeppning från Tyskland.

Och att ”normal” lev.tid från det är 2-4 veckor.



__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Bopper
2018-08-10, 13:20
Läst i annan tråd att bilarna föregistreras i samband med utskeppning från Tyskland.

Och att ”normal” lev.tid från det är 2-4 veckor.


Stämmer ganska bra med de uppgifter jag fick.

x-underoath
2018-08-10, 22:51
Ja då är det bara fortsätta vänta.. Men ni som fått era Allspace är nöjda?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Joel P
2018-08-13, 15:28
Ja då är det bara fortsätta vänta.. Men ni som fått era Allspace är nöjda?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skrev lite i tråden längre upp om mina omdömen efter några månaders användning.

Vi är nöjda så här långt och bilen används i ett brett register utan några större problem. Frugan pendlar ca 10mil/dagligen och är kanon nöjd, gillar den högre positionen från vår Volvo V70, förbrukar vid pendling ca 0,58l/mil. semesterresor 5st i bilen med takbox, cykelställ med 4st MTB och packning fullt upp till taket klarar bilen bra med en förbrukning på ca 0,68/l mil. Plats finns så det räcker och benutrymmet bak är suveränt. Samma packningen men bytt ut cykelstället mot båten på 2ton, funkar det också, DSG är tyvärr sämre vid finmanövering jämfört med en med en traditionell med momentomvandlare. Kört runt lite i backar(skidbackar) med offroadläget och bilen klarar detta fint, lite bättre däck för ändamålet blir det ännu bättre.

Nödstäterna bak är suveräna för kortare körningar och korta personer, härligt att kunna köra runt i en bil med 7 säten utan att åka runt i en buss(Touran, Sharan)

Det jag tycker är onödigt är insynsskyddet till bagaget, den åkte ut samma dag som bilen kom hem. Bara i vägen, speciellt när sista raden ska fällas upp.

Kan rekommendera att sätta dit stänkskydd bak(fram är standard) samt sätta dit skydd på bakspoilern vid bagageluckan.

Såg att du hade valt till induktiv laddning av telefonen, funkar det att köra apple carplay trådlöst? Annars försvinner fördelen med detta om man ändå måste koppla in sladd för att köra spotify eller goggle maps.

Ett udda val av utrustning med både bränslevärmare och värme i framrutan, hur resonerade ni där? Har man bränslevärmare kommer ju inte elvärmen i framrutan att användas då den är isfri, dessutom är det irriterande med strecken i rutan som stör.

x-underoath
2018-08-13, 15:44
Tack för den recensionen om bilen, det låter lovande.

Yes, vi valde induktiv laddning men CarPlay fungerar inte trådlöst ännu, men misstänker att det blir tillgängligt inom kort.

Spotify och tex Google maps fungerar över bluetooth så det kan jag använda när telefonen ligger på landningsplatsen. Man kan även byta låt med rattknapparna osv, men än så länge kommer det inte upp på skärmen trådlöst.

Anledningen till att vi valde både bränslevärmare och eluppvärmd vindruta beror på att vi tidigare haft Ford men just nu kör en V70. Vi kör mycket korta sträckor och vad jag hört så ska man köra dubbelt så länge mot vad dieselvärmaren har gått. Alltså, kör man bränslevärmaren i 30 min så bör man köra 60 min bil för att inte förstöra batteriet. Därav värmen i framrutan, som enligt VW återförsäljaren nu år trådfri, den skall alltså inte synas längre. Men absolut, det är kaka på kaka, men sol gammal Ford ägare så är verkligen värme i framrutan sjukt effektivt och bra, och något vi saknat i V70:n.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Marcus
2018-08-13, 15:49
Google Maps får man väl via Apple CarPlay först i och med iOS 12?

x-underoath
2018-08-13, 15:50
Yes i CarPlay ja, men det fungerar att använda röstanvisningen genom bluetooth.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Joel P
2018-08-13, 16:34
Ok, bra resonemang ang värmen i rutan. Kört en del ford och den funkar bra. Vi kör ganska långa sträckor nu men det kan ändra sig och ska installera en inbyggt batterieladdare(Defa) så det går att ladda under natten genom ett motorvärmaruttag för att spara batteriet på vintrarna.

Gällande carplay som menar jag appen "Kartor" och inte Google maps som funkar efter ny IOS. Att få kartor att funkar genom blåtand visste jag inte. Får testa.

Något som jag uppskattar mycket är belsyningen LED hel/halvljus när man kör i mörker, riktigt bra ljus och skönt att slippa att hela tiden blända av.

Joel P
2018-09-11, 15:37
Idag lämnades bilen in för garantiåtgärden för belysningen i förardörren samt installation av värmare och fast installerad batteriladdare. Bilen har i nuläget rullat strax över 1000mil och snittet blandat 0,63l/mil, känns som motorn har lossnat lite och är enklare att åka snålt där vissa körningar ligger på 0,56l/mil.

Vi fick en likvärdig bil från Möller som lånebil, blev en Tiguan Allspace 190hk tdi R-design så kan inte klaga, frugan var nöjd som slipper lära sig någon annan modell :) Har även fått fylla på adblu strax innan 1000mil passerades, Möller bil bjöd på den när jag var in med bilen för kontrollen av garantin, det var snällt!

x-underoath
2018-09-12, 22:21
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180912/529fec215e41c6a93f75ddf594c6167c.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180912/d21ac6788d0c64a587e5a7a6d3c2e4d2.jpg

Äntligen! Idag fick vi hämta ut vår Allspace! Har inte hunnit leka något alls ännu, men imorgon är man ledig så jag lär väl bo i bilen då. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Qwedz
2018-09-13, 12:19
Vad kostar skatten nuförtiden?

candyweiss
2018-09-13, 13:20
Vad kostar skatten nuförtiden?
7759:- för 190hk diesel Allspace.

walkmann
2018-09-13, 19:52
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180912/529fec215e41c6a93f75ddf594c6167c.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180912/d21ac6788d0c64a587e5a7a6d3c2e4d2.jpg

Äntligen! Idag fick vi hämta ut vår Allspace! Har inte hunnit leka något alls ännu, men imorgon är man ledig så jag lär väl bo i bilen då. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Grattis till en riktigt fin bil.

Joel P
2018-09-14, 10:10
Grattis! Bästa familjebilen!

Tips, riv bort 4 motion märken på takboxen så blir det snyggare, gjorde det samma dag som jag fick bilen så slipper man lämna efter sig avtryck från klister.

x-underoath
2018-09-14, 10:16
Tack!

Klädde av den takboxen dagen efter men tog inte bort klistermärket, får fixa det idag.

Annars så känns bilen fantastisk och säljarens kunskaper stämde riktigt bra.

Så här ser den ut avklädd. :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180914/c131e0d0dc0aaa531e57d78847ac5b30.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180914/e1500b1a1793f4906653ebb72a06187c.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Steehl
2018-09-18, 09:35
Hej! Ny på forumet. Beställde en Allspace i mitten/slutet av Augusti. Fick prel. Leveranstid i Dec/Jan, olidlig väntan! :) Någon mer som sitter och väntar på sin?

Lite segt också att VW håller på och trixar med sin leveransstatus-funktion i appen, så man får inga uppdateringar.

Hur lång tid brukar det ta från beställning tills att bilen börjar byggas?

vfr
2018-09-18, 10:10
Välkommen hit, Karl! :)

Olidlig väntan ja. Så är det alltid när man ska ha något nytt, speciellt stora och viktiga saker. Man kan ta väldigt lång tid på sig att bestämma vad man ska ha, men när man väl har bestämt sig så ville man haft det igår.

Steehl
2018-09-19, 22:56
Yes, precis så! Tiden går fruktansvärt långsamt. :)

Joel P
2019-03-26, 10:40
Tänkte göra en liten uppdatering hur bilen funkar.

I nuläget har vi kört 2500mil och bilen blir snart 1år men finns en del saker som jag är missnöjd med.

Gummimattorna tycker jag är bedrövligt dåliga om man jämför med de vi hade i volvon. I VW saknas det kant vilket gör att grus lätt lägger sig under mattorna samt att vatten åker under. Kan sga att jag är väldigt noga med att rensa ofta, men det hjälper inte. Vet inte om det bara gäller mattor till Tiguanen eller om det gäller många VW modeller? Passformen bak är dålig samt att dom lätt glider runt, finns ju inget att fästa i som dom sitter där fram, där var volvon betydligt bättre.

Plastig indredning på dörrsidor runt om i kupén och dessa blir väldigt lätt repiga, riktig känslig inredning. Volvon innan höll sig mycket fräschare och ändå håller vi efter med städning på denna VW.

Verkstadsbesök. Bilen har varit inne för en hel del garantiåtgärder, se nedan:
Imma i blinkers(båda) som VW anser sig ok att kontruktionen är sådan, ingen åtgärd än.
AC reglaget sitter löst, väntar delar från VW innan åtgärd
Söm i förarstolen som släppte, åtgärdat
Högt vägljud från vänster sida, lite bättre efter att förardörren har justerats
Ambientbeslysningen i förardörren var trasig från fabrik, åtgärdat

Tycker det är väl mycket saker som strular på en ny bil som inte ens är 1 år gammal, hade större förväntningar på VW. Dessutom har ÅF Möller bil i Köping inte varit villig att erbjuda en lånebil vid inlämnad på garantiåtgärder vilket är illa. Dom har gett med sig efter mycket tjat.

Övrigt
Förbrukningen ligger på en hyfsad nivå och visar idag 0,65l/mil och går att komma ner mot 0,58 på långkörning. Kraften i motorn räcker gott fast bilen är fullpackad med 5st personer, packning och takbox på fjällsemestern. Utrymmen är godkänt och bagaget är större än det ser ut att vara, och räcker bra för oss.

Bilen känns väldigt trygg att köra och jämfört med en kortare Tiguanen är det betydligt mer vuxen i uppförandet, det längre axelavståndet gör mycket.

Annat som uppskattas är DLA som är en fröjd på kvällen, lite klent ljus vid max helljus där önskar jag lite mer kräm. Lane assist funkar bra ibland men stängs oftast av när man kör på landsvägar. Ergostolarna är faktiskt riktigt bra och klädseln är bra, lätt att hålla rent och könt att sitta på. Saknar verkligen inte skinnklädseln. Baksätet är bra men lite smalt, sittställningen är bra med ryggstöd som kan justeras och bra stöd för låren, har åkt bak i nya volvo V90 och där känns det som att knärna är i hakan.

Så i det stora hela är vi relativt nöjda men lite besvikna på kvalitén.

Marcus
2019-03-26, 11:32
Haft många VW, bland annat Passat. I nuvarande Passat sitter gummimattorna bak klippstabilt och har en rimlig "kant". Lånebil aldrig något problem, tillfrågas alltid om jag vill ha lånebil, även om det knappast är något man kan kräva att en SP ska kunna tillhandahålla till alla sina kunder årets alla dagar.

Steehl
2019-03-31, 18:09
Tråkigt att höra om allt strul!

Kan meddela att vi fortfarande väntar på vår AS (mer än 7 månader) och att vi än inte fått ett spikat leveransdatum. Blivit lovad en lånebil, men verkar inte vara aktuellt med annan kompensation, även om första preliminära leverans var satt till November.