handdator

Visa fullständig version : Caddy 2008 saknar tempmätare



Rep0man
2017-10-31, 21:55
Vi har köpt oss en packåsna (Caddy) för att köra lite mög i och samtidigt som jag har den som pendlarbil och jag reagera på att den saknar tempmätare, nu skall det tydligen vara så men jag är lite old school och tycker att nog *¤# skall man ha en tempmätare :)
Efter lite googlande så blev jag klok på att vissa caddy modeller saknar just detta... samtidigt så ser jag både äldre och nyare som har tempmätare vilket både retar och förbryllar mig.
Min fråga är nu: kan jag byta instrumentklustret/mätarhuset till ett som har tempmätare? jag antar att dom inte har gjort ett motorblock enbart för dessa modeller som saknar tempmätaren utan det måste finnas uttag till givaren för en mätare..bilen är en 2008 och tittar man på bildelsbasen så ser man att 08'an har tempmätare men tex en 09'a har inte det.. e lite blandat bland årsmodellerna verkar det som :/
Om nu detta går, vad bör jag tänka på? om jag nu smeker in ett nytt mätarhus förstår då bilen att det finns en tempmätare osv? måste jag ev köpa givare med kablage etc etc eller jag e körd o får helt enkelt stå ut med att det inte finns en sådan mätare i bilen?

a128
2017-11-01, 08:41
Jag har en sjuk grej på min golf, i instrumentet kan jag inte se oljetemperaturen men det går att se med VAG-com

tempgivaren 2-polig är som regel samma som till motorstyrningen och kylarfläkt, tempraturövervakning finns om den skulle bli för varm, man kan tillfälligt prova att byta tempgivaren till ett motstånd på ca 100 ohm för att se om den larmar

Blåbäret
2017-11-01, 17:12
En sak man ska veta är att tempmätaren i bilen säger mycket lite om kylarvätskans faktiska temperatur.


Redan på 90 talet så ändrade man funktionen på tempmätaren från att visa kylarvätskans faktiska temperatur till att bara visa att temperaturen ligger i det normala området. När nålen pekar på 90 grader så ligger kylarvätskans temperatur någonstans mellan 80 och 105 grader på ett ungefär. Detta för att biltillverkarna skulle slippa oroliga kunder när mätaren ibland inte låg prick på 90.


Så även om om du har en mätare i bilen att titta på, vilket jag säkert också skulle sakna om bil bil inte hade det, så säger den egentligen inte ett smack mer än om du bara har en varningslampa för hög vätsketemperatur.

Rep0man
2017-11-02, 22:53
En sak man ska veta är att tempmätaren i bilen säger mycket lite om kylarvätskans faktiska temperatur.


Redan på 90 talet så ändrade man funktionen på tempmätaren från att visa kylarvätskans faktiska temperatur till att bara visa att temperaturen ligger i det normala området. När nålen pekar på 90 grader så ligger kylarvätskans temperatur någonstans mellan 80 och 105 grader på ett ungefär. Detta för att biltillverkarna skulle slippa oroliga kunder när mätaren ibland inte låg prick på 90.


Så även om om du har en mätare i bilen att titta på, vilket jag säkert också skulle sakna om bil bil inte hade det, så säger den egentligen inte ett smack mer än om du bara har en varningslampa för hög vätsketemperatur.

Jag e helt på det klara med hur mätaren fungerar, var ju inte det jag fråga efter i första hand utan mer OM det går att sätta in ett annat mätarkluster från en låt säga 07'a eller till o med en 08 som finns med tempmätare... har man kört bil i tillräckligt många år som jag faktist har gjort så får man ganska mycket info bara genom att titta på tempen.. känns ganska skönt o veta om bilen har kommit upp i temp.. och i så fall om den har kommit upp i rätt arbetstemp, eller om bilen skulle börja koka.. e väl ganska skönt o se det i god tid innan den faktist kokar, idag e det så korkat med bara en varningslampa som säger till dig att NU kokar din bil.. du bör stanna, innan det sker så hade man med största sannolikhet sett att bilen gått upp i temp o man hinner stanna i god tid INNAN nåt mer går åt pipsvängen.. så därav min fråga om det går att montera i ett helt annat mätarkluster/kombiinstrument.