handdator

Visa fullständig version : Däckslitage, känslighet, Alltrack



Bowen
2017-10-07, 15:45
Idag när jag slängde på vintersulor på min passat alltrack 2014 så såg jag att på sommardäcken var högersidans däck nedslitna till slitagevarnarna, men vänstersidans däck hade ett par mil till i sig.
Jag vet inte hur däcken suttit innan jag köpte bilen i somras iofs.
Men borde man vara orolig för detta?
Något med 4wd:n?

Sen, hur känsligt är det med olika slitna däck för 4wd. Har för mig att det var struligt med det förr.

Peter-C
2017-10-07, 17:51
Om det inte är speciell rullriktning på däcken så hade jag lagt de sämsta bak. Min awd golf sliter däcken ganska jämnt men lite mer fram. Om du gör det blir de lika slitna efter ett tag kanske.

Att det skulle slita olika mycket per sida på en bil som körs på allmän väg har jag aldrig hör talas om.

/Peter

Bowen
2017-10-07, 18:05
Ja ok.
Ja jag sätter med de sämsta bak. Även om de bästa skall sitta där enligt många. Dvs bäst grepp i fall man får vattenplaning.
Men är det bra grepp på däcken överlag så sätter jag de med mest kvar fram då det slits mer där.
Ser att jag skrivit lite dumt ovan. Det var på sommardäcken jag såg var ojämnt slitna.
Skall ändra texten.

Peter-C
2017-10-07, 18:11
.........Ser att jag skrivit lite dumt ovan. Det var på sommardäcken jag såg var ojämnt slitna.
Skall ändra texten.

Det gissade jag mig till :D. Jag gillar att ha dem lika slitna därför sätter jag alltid de bästa fram vid hjulskifte. Då kan man byta alla på en gång.

/Peter

pudas
2017-10-07, 21:10
I Växjö där i stort sett alla gatukorsningar är rondeller (cirkulationsplatser) märker man helt klart att högerdäcken slits mer om man kör mycket i stan!

Peter-C
2017-10-07, 21:58
I Växjö där i stort sett alla gatukorsningar är rondeller (cirkulationsplatser) märker man helt klart att högerdäcken slits mer om man kör mycket i stan!

Vänster varv i rondell borde kompenseras av att du svänger höger när du kör in respektive ut ur rondell. Växjö är nog likt resten av Sverige avseende förekomst av rondeller. Tror inte det gör någon märkbar skillnad i förslitning såvida du inte ligger och driftar flera varv :D;). Bakhjulsdrift är att föredra i det senare fallet.

/Peter

Pelk
2017-10-07, 23:20
Har läst någon undersökning som hävdar att rondeller sliter mer på höger.

Och det är logiskt tycker jag, man kör mer i "vänstersväng" än det lilla när man kör ut... (eller direkt till höger, ut i första)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

vfr
2017-10-07, 23:56
Och det är logiskt tycker jag, man kör mer i "vänstersväng" än det lilla när man kör ut... (eller direkt till höger, ut i första)
Det håller jag inte med om. Om man inte regelbundet kör mer än ett varv. :)

Man svänger precis lika mycket åt hö som åt vänster om du t.ex ska rakt fram. Fäst svänger man lite hö in i rondellen, följt av en stor vä runt mittdelen, och avslutar med en hö igen ut ur rondellen. Annars skulle du inte komma rakt fram i slutändan. Lika många grader vä som hö totalt. Om man sedan antar att man svänger lika mycket vä som hö i en rondell rent statistiskt, så kommer även vä och hö-svängar att kompensera varandra.

Pelk
2017-10-08, 00:29
"Gradtalet" är detsamma vänster som höger, om man kör rakt fram. Men sträckan du ligger i vänstersväng är oftast längre, om det inte är en väldigt liten cirkulationsplats.

Eller så är klockan bara jättemycket och mitt hjärna för trött.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

vfr
2017-10-08, 11:43
Ja, så länge gradtalet är detsamma så borde det jämna ut sig på ett ungefär.

candyweiss
2017-10-09, 04:27
Står t.o.m. i min instruktionsbok att bästa däcken ska vara fram.