handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar värmesystemet på Passat GTE?



PrimusX
2017-10-05, 11:51
Frågan är helt enkelt hur bilen värms upp i kupén? Om den körs på bensin är det väl som vilken bil som helst tänker jag mig. Men om den körs på el? Tas energi då från batteriet för att på något sätt omvandlas till värme? Blir det någon skillnad om man har en bränslevärmare?

Volvos V60 laddhybrid värmer genom bränslevärmare.

Marcus
2017-10-06, 14:55
Använder du parkeringsvärmaren så är det bensin som används som drivmedel.

PrimusX
2017-10-06, 17:41
Jo, det är jag med på. Men när man kör en vinterdag med viss kyla. Vad värmer kupén? Bränslevärmaren eller någon värmare som går på el?

Pelk
2017-10-06, 18:29
Nu gissar jag bara, men eftersom det är en laddhybrid vi talar om...

- Den driver bilen och värmer med el tills batteriet är tomt.
- När det saknas el (dvs tomt batteri), går den över till bensin.
- Bränslevärmare går bara om bensinmotorn är kall

Den lär inte köra bränslevärmare för att spara el till framdriften.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Marcus
2017-10-06, 19:48
Parkeringsvärmaren aktiverar man ju manuellt.

PrimusX
2017-10-07, 08:15
Grunden till min fråga är att jag har försökt förstå varför Passat GTE verkar tappa körsträcka på el vid kyla så mycket mer än Volvos V60 D6. Volvon:s förbränningsmotor är en disel och då finns en bränslevärmare som även värmer kupén vid körning. Detta gäller alla(tror jag) Volvos dieselbilar. För hybriden får man då fördelen att man inte behöver ta värme till kupén vid körning från batteriet. Nackdelen är såklart diselförbrukning och utsläpp. Dessutom finns ett visst (miss)ljud som är irriterande. Hur man ska väga för- och
nackdelar kan man diskutera.

Om det är så att Passatens bränslevärmare inte går in och stöttar automatiskt så är antagligen förklaringen till Passatens korta körsträcka vid kyla hittad.

Marcus
2017-10-07, 17:58
Parkeringsvärmaren aktiverar du ju manuellt. Så om det är kallt och du inte vill använda el till uppvärmning, aktivera den bensindrivna parkeringsvärmaren.

unSTeady
2017-10-07, 21:23
Parkeringsvärmaren aktiverar du ju manuellt. Så om det är kallt och du inte vill använda el till uppvärmning, aktivera den bensindrivna parkeringsvärmaren.Enligt bok och egen erfarenhet så fungerar inte bränslevärmaren vid körning p.g.a. motsatt vattencirkulation när motor är i gång.
En dieselbil, VAG, kan köras med bränslevärmare på!
Man kan värma en GTE vid direktladdning med el från nätet och även med el från "stora" batteriet.




Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk