handdator

Visa fullständig version : 1.8T ( 20 Valve ) Gummisnodd... ?



2stroke
2017-09-18, 23:56
:confused: Har lite funderingar kring hur 1.8T ( 20 Valve ) motorerna beter sig och varför...

Båda bilarna har Manuell växellåda och Fly By Wire gasspjäll.

Scenario Bil 1. ( 27000 Mil )
1. Låt oss säga att man kör i en lång svag uppförsbacke på 3'ans växel på ca 3500-4000 Rpm.
2. Man snuddar bromsen och håller kvar så utan att bromsarna ansätts samtidigt som man håller kvar gaspedalen i nedtryckt läge/aktuellt läge.
3. Ovan leder till att det omedelbart känns som att någon slår av tändningen.
( förmodligen motordatorn som omedelbart stryper effekten på något sätt )
4. Släpper man bromspedalen så hämtar sig motorn typ nästan direkt och går som innan och drar på ordentligt upp i registret.

Scenario Bil 2. ( 17000 Mil )
1. Som ovan
2. Som ovan
3. Som ovan
4. Släpper man bromspedalen varvid motorn börjar hämta sig klart långsammare än motor 1,
känns som lång gummisnodd innan motorn så att säga tar sig och börjar att dra normalt igen.

Inga felkoder registrerade på någon av bilarna med VCDS

1. Varför slås så att säga motorn av när man snuddar bromspedalen på 1.8T motorerna?
2. Varför denna gummisnodds effekt på bil 2 ?
3. Vad kan göras åt detta fenomen på bil 2 ?

:confused:

a128
2017-09-19, 00:01
är inte bromsljuskontakten kopplad på ett sådant sätt så motorn stryps när bromljuset tänds, har upplevt detta på en VW Golf modell som jag haft/har

2stroke
2017-09-19, 00:32
Är inte bromsljuskontakten kopplad på ett sådant sätt så motorn stryps när bromljuset tänds,
har upplevt detta på en VW Golf modell som jag haft/har Joo, nog är det så att det är bromsljuskontakten som direkt skickar nån slags signal att på för mig okännt sätt strypa motorn.
Men frågan är varför denna funktion att strypa motorn finns och vad är det för system som påverkas ?
Och vad är det som ger den extremt kännbara segheten i Bil Nr. 2 ?

Sn00k
2017-09-19, 01:51
det är gjort så i mjukvaran, om man panikbromsar för något och råkar ha foten på gasen, så stänger programmet spjällhuset per automatik.

detta går att slå av/anpassa i mjukvaran, om man tex vill kunna vänsterbromsa.
olika mjukvaror kan ha olika "återhämtningstid", vissa öppnar spjället direkt du släppt bromsen, andra fadar upp över en tid på ~2sek(standard).

mapparna ifråga är:

NWPMBBR - "Minimum RPM for acc pedal value lockout on brake operation"
VWPMBBR - "Minimum speed for acc pedal value lockout on brake operation"

..och det är bara att höja dom till lämpligt värde om man önskar kunna vänsterbromsa i delar av, eller hela registret ;D

..fick ditt mail, återkommer med svar inom kort! =)

2stroke
2017-09-21, 10:59
...fick ditt mail, återkommer med svar inom kort! =) Går ej att skicka PM till dig då du har full PM korg :rolleyes:

cheba
2017-09-21, 19:09
Jag skulle gissa att det här en funktion som alla de modernare motorerna har. Jag har den också i min 2.0T. Verkar vara en liten fördröjning från att man trycker ner bromsen till dess att motorn stryps, och efter att man släpper bromsen tar det nån sekund innan orken kommer tillbaka.

Har upptäckt detta när jag tvättat bilen och bromsskivorna blivit nerdränkta, sen när jag torkat av bilen och kör iväg har jag försökt hålla lite lätt på bromsen för att "stryka av" rosten från skivorna, men det har bilen inte alls låtit mig göra.

2stroke
2017-09-21, 20:02
cheba
Precis och även i fler sammanhang men i mitt fall tar det en hel evighet
innan motorn hämtar sig och orken kommer åter.
Klart störande :mad:

2stroke
2017-10-14, 01:56
...fick ditt mail, återkommer med svar inom kort! =) Sn00k , Kontakta mig !