handdator

Visa fullständig version : Vad för motorkod+Väexelåda i Mk1 Gti special ?



ivah
2007-09-22, 19:51
Har precis Köpt mig min första Gti, och valet föll på en Lätt moddad golf gti special från 84. Tyvärr verkar växelådan inte vara allt för kalas, syncringarna verkar sjunga på sista. :(
Så kan vi ju inte ha det !
Är det värt att renovera lådan, eller ska man försöka hitta en bättre begagnad? Ny?
Vad är det för motorkod / växellåda i den?
Givetvis byts kopplingen ut om lådan åker ner, ska man sattsa på en orginal eller något lite värre?
Då bilen är en rikgti gokart så vill jag givetvis ha lite tightare lägen, vart hittar jag ett shortshifter kit till dessa bilar?

Som vanligt är jag tacksam för alla svar som gti folket kan frambringa :D

Joda
2007-09-22, 20:01
Är det värt att renovera lådan, eller ska man försöka hitta en bättre begagnad? Ny?
Som vanligt är jag tacksam för alla svar som gti folket kan frambringa :D


Syncringarna är inte så dyra. ~350 kr för original. Ska man byta alla packningar och packboxar + eventuellt något lager så börjar det kosta pengar. Räkna med 1500kr + x antal lager. Men då har du en fin låda sedan.Edit: Då byter man bara de syncringar som är dåliga, oftast bara 2 ans enl. min erfarenhet)
Jag har renoverat 2 st 020-lådor. Är man lite uppfinningsrik så går det bra utan några avancerade prylar. En låsringstång (platt modell) ifrån Biltema är att föredra.

Hittar du en låda som GARANTERAT är i bra skick så är det säkert en smidigare lösning. Men hur vet man att lådan är i bra skick? Brorsan har en låda förresten. Tror att någon Henrik ifrån Malmötrakten sålde den till honom. Minns inte hans Alias på forumet. Lådan har ett sprucket fästöra på gaveln, men det är bara att ta en gaveln ifrån din gamla låda. Ge ett skambud på lådan! hehe.. Finns i Borås

/Johan

Mini_me
2007-09-22, 20:02
Du borde ha JJ som motorkod..om det är en 1.8L Gti...

Nja lådan...beror vad du kan..kan du renovera själv så kalas! Billigt...men annars är det bara att leta beg. Enklast och bra=) Finns massa olika beteckningar på lådor..står på om du skrapar bort lite skit=) 2 eller 3 bokstäver ska det vara.

ivah
2007-09-23, 01:43
1,8 gti är det :) En JJ då alltså :-)

Vad är dom inre ljusen i dubbelljus grillen till för ? Mina är ur funktion av okänd anledning, är det bara extra hel lyse eller någon form av dimljus kanske? :O

Roffe
2007-09-23, 01:52
bara helljus,.

Sebbe
2007-09-23, 10:19
Shortshifterkit kan du hitta billiga på e-bay,
typ:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=190134294915&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=009

Annars är det flera engelska och amerikanska företag som säljer. Vet inte hur det är i Sverige? Dalhems kanske har? Annars tror jag att de är rätt lätt att tillverka själv.