handdator

Visa fullständig version : Motorn går på tre cylindrar?



ullet
2017-09-14, 11:15
Hej, jag har en Passat 1,4 TSI EcoFuel från 2012 som igår började gå riktigt illa. Det känns/låter som att den går på tre cylindrar och luktar som den skickar igenom en hel del bränsle oförbränt. Felet uppstod efter att bilen stått en natt på parkeringen och finns kvar efter omstart av bilen. Frun hann backa ut och köra iväg innan hon märkte det, sen körde hon runt kvarteret och hem till parkeringen igen.

Med min lilla ODB-adapter läste jag ut en felkod - P3362, som jag inte riktigt hittat nåt bra svar på vad den betyder (jag har hittat ett antal olika förslag när jag googlat, det bästa verkar peka på nåt i stil med "Misständning i cylinder 3 vid gasdrift").

Jag gillar att vara förberedd innan jag pratar med verkstaden, så min fråga är därför; är det nån som kan hjälpa mig med idéer på vad som kan vara fel och vad som kan vara värt att kolla innan jag lämnar in den?

loadmaster
2017-09-14, 13:09
Tändspolen på cylinder 3 månne?

golf666
2017-09-14, 22:03
Prova o skifta tändspole mellan ex. 3an och 4ans cylinder och se om felet förflyttar sig (om du läser av felkoden igen). Flyttar sig felet så har du ju boven i en kass tändspole! :)

ullet
2017-09-14, 22:20
Det var tändspolen. Jag köpte en ny och bytte. Egentligen borde man ha en liggande i garaget. Tror jag har bytt alla fyra nu, vem vet då kanske dom håller några tusen mil helt plötsligt...