handdator

Visa fullständig version : Ändra funktion på farthållare?



EranVinge
2017-09-09, 15:36
Hej
Passat 2010 manuell och en farthållare som ligger kvar när jag gasar vid t.ex. omkörning (önskvärt), kopplar ur när jag bromsar (önskvärt) samt kopplar ur när jag växlar (inte önskvärt). På min jobbil, ny Skoda, ligger farthållaren kvar när jag växlar, både upp och ner.

Detta beteende vill jag ha på min bil. Går det att programmera om på något sätt?

Blåbäret
2017-09-09, 16:08
Har Skodan en enkel passiv farthållare, eller har den en aktiv farthållare med radar som håller avståndet till bilen framför? Jag tror att funktionen att farthållaren ligger kvar när man växlar bara finns på aktiva farthållare. En passiv farthållare kommer ju aldrig hamna i situationen att bilen saktar ner så pass mycket så att man behöver ned växla med farthållaren fortfarande igång.

Och för att svara på din fråga, så tror jag inte att det går att bygga om farthållaren i din Passat.

Marcus
2017-09-09, 22:10
Din Passat och arbetsgivarens Skoda tillhör olika teknikgenerationer och har därmed olika typer av farthållare. Tyvärr inget att göra något åt.

EranVinge
2017-09-09, 22:20
Tack för svar. Jo Skodan är aktiv och min passiv. Fattar inte riktigt varför den ska koppla ur vid växling dock. Om jag hade automat hade jag ju funktionen antar jag?
Nåja, om några år är det autopilot överallt.