handdator

Visa fullständig version : Nödvändigt med Discovery Pro för att nyttja Active Info Display fullt ut?



Amazonas
2017-09-01, 22:16
Ska beställas ny kärra om ett tag och funderar lite över Active Info Display, behöver man ha en Discovery Pro för att kunna nyttja den fullt ut? Läst att man inte får upp nav och lite annat i AID om man inte går på Pro. Någon här som har koll på vilka funktioner man blir utan om man går på den simplare varianten av nav eller skippar nav helt och hållet? Snackat med 4 säljare men ingen av dem kunde ge mig ett vettigt svar :/

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Marcus
2017-09-01, 23:24
Beror på modell. Pro finns inte till alla AID-bilar. Ändå får man navi i AID.

Amazonas
2017-09-02, 01:02
Gäller Passat samt Golf.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

mangewide
2017-09-02, 09:09
Ska beställas ny kärra om ett tag och funderar lite över Active Info Display, behöver man ha en Discovery Pro för att kunna nyttja den fullt ut? Läst att man inte får upp nav och lite annat i AID om man inte går på Pro. Någon här som har koll på vilka funktioner man blir utan om man går på den simplare varianten av nav eller skippar nav helt och hållet? Snackat med 4 säljare men ingen av dem kunde ge mig ett vettigt svar :/

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Det är inte lite väl dyrt att få GPS upp i Activ info displayen?. :).. Jag resonerade så iallafall, kör Applecarplay gps i nya 8" som är standard. Funkar riktigt jäkla bra och är helt gratis ;)

Marcus
2017-09-02, 10:00
Fast får du Apple CarPlay navigation i AID? Det var ju navigation Amazonas ville ha i sin AID.

Ps: GPS är ett av flera positioneringssystem, inte en funktion [emoji6]

Amazonas
2017-09-02, 10:22
Det är inte lite väl dyrt att få GPS upp i Activ info displayen?. :).. Jag resonerade så iallafall, kör Applecarplay gps i nya 8" som är standard. Funkar riktigt jäkla bra och är helt gratis ;)Jo det är ju därför jag funderar :) Kommer ju undan med halva pengen om jag kör lilla naven, men då verkar man endast kunna ha nav nere i radiodisplayen. Då kan man ju lika gärna skita i det och köra som du.
MEN det jag funderar på är om man förlorar andra funktioner i AID om jag skippar Pro.
Har ju Pro (MIBII) i Touranen och använder navigering rätt sällan, å andra sidan är det rätt najs med uppkopplingen mot Google och se trafikläget, det använder jag däremot ofta.
Numera så ser det inte längre lika snikigt ut om man väljer standard radio heller. Min mor hämta ut sin Golf 1.0 tsi förra veckan med standard radio och displayen och det grafiska är ju grymt mkt bättre än i min 1 år gamla Touran med Pro. De får mig ju att tvivla än mer om man kan motivera prislappen som ligger mellan 14-18k. Vill ju veta vad jag får för mervärde... Lite större skärm, hårddisk och dvd är ingenting som motiverar den prislappen enligt mig. Måste ju va ngt mer den tillför, eller?

Aja iväg och köra lite Arteon nu, få se om man hittar ngn ny säljare att fråga ut :D

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

mangewide
2017-09-02, 16:29
Fast får du Apple CarPlay navigation i AID? Det var ju navigation Amazonas ville ha i sin AID.

Ps: GPS är ett av flera positioneringssystem, inte en funktion [emoji6]

Nej det får man ju självklart inte, men det är ju galet dyrt att få till GPS i AID ;). Alltså navigator om man nu ska vara petig..

Men tror det är på G att man ska kunna "tweeka" AID från original, det kan ju bli spännande.. ;)

Jag vill ha Audi R8a look alike.. ;)

- - - Uppdaterad - - -


Jo det är ju därför jag funderar :) Kommer ju undan med halva pengen om jag kör lilla naven, men då verkar man endast kunna ha nav nere i radiodisplayen. Då kan man ju lika gärna skita i det och köra som du.
MEN det jag funderar på är om man förlorar andra funktioner i AID om jag skippar Pro.
Har ju Pro (MIBII) i Touranen och använder navigering rätt sällan, å andra sidan är det rätt najs med uppkopplingen mot Google och se trafikläget, det använder jag däremot ofta.
Numera så ser det inte längre lika snikigt ut om man väljer standard radio heller. Min mor hämta ut sin Golf 1.0 tsi förra veckan med standard radio och displayen och det grafiska är ju grymt mkt bättre än i min 1 år gamla Touran med Pro. De får mig ju att tvivla än mer om man kan motivera prislappen som ligger mellan 14-18k. Vill ju veta vad jag får för mervärde... Lite större skärm, hårddisk och dvd är ingenting som motiverar den prislappen enligt mig. Måste ju va ngt mer den tillför, eller?

Aja iväg och köra lite Arteon nu, få se om man hittar ngn ny säljare att fråga ut :D

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ja nya 8" som är standard är ju en galet lyft mot tidigare 6,5" med pissig upplösning ;)

Tycker den räcker utmärkt, lägg pengarna på nått annat vettigt som DCC etc.. :)

Marcus
2017-09-02, 17:30
Sen ska man inte förväxla Apples Kartor via Apple CarPlay med en fullgod navigator funktion. Det kan fungera som ett stöd eventuellt. Jag tycker att Apples Kartor har tagit stora steg framåt, förut var det helt värdelöst, inte minst i jämförelse med Google Maps. Numera tycker jag Kartor ger riktigt suveränt bra information om köer och andra problem via CarPlay. Men det är inte en navigator, som Navigon eller Garmin. Antagligen därför Apple inte tillåter Navigon via CarPlay.

PrimusX
2017-09-02, 19:29
Sen ska man inte mista Apples Kartor via Apple CarPlay för en fullgod navigator funktion. Det kan fungera som ett stöd eventuellt. Jag tycker att Apples Kartor har tagit stora steg framåt, förut var det helt värdelöst, inte minst i jämförelse med Google Maps. Numera tycker jag Kartor ger riktigt suveränt bra information om köer och andra problem via CarPlay. Men det är inte en navigator, som Navigon eller Garmin. Antagligen därför Apple inte tillåter Navigon via CarPlay.
Men diskussionen om Navi, CarPlay och AID torde väl aldrig landa i Apples kartor..? Om tekniken kan få fram saker från en iPhone till AID så väljer man väl i första hand Waze och i andra hand Google maps..?

Marcus
2017-09-02, 20:06
CarPlay stödjer Apple Kartor. Inte Google Maps eller Waze.

PrimusX
2017-09-02, 20:14
Då har jag lärt mig något ikväll. Tack!

Mattias
2017-09-03, 01:19
Som ett litet tillägg i diskussionen, Carplay stödjer ett MYCKET litet utbud av appar.
Som navigation tycker jag Apple kartor funkar helt ok, men finns såklart bättre lösningar på marknaden.
Fördelen är att priset blir mycket tilltalande att köra via Carplay än att köpa fabriksmonterad gps :)

mangewide
2017-09-03, 08:10
Kan tillägga att Mirrorlink och android auto, funkar fruktansvärt dåligt!


Där behöver VW skärpa sig!

Fredrix
2017-09-03, 09:21
Kan tillägga att Mirrorlink och android auto, funkar fruktansvärt dåligt!
Där behöver VW skärpa sig!

Är det här inte googles fel? Bilarna stöder väl AA men det finns ju inte ännu i svenska google play, man måste installera vid sidan om. Vad är det som fungerar dåligt?

Ang. CarPlay kommer det en del nya funktioner med iOS11 som släpps om ett par veckor.
https://9to5mac.com/2017/06/23/carplay-ios-11/

cge
2017-09-03, 09:35
Kör AA och Carplay och tycker mer om AA, just pga man kan välja Waze som ett alternativ.

AA är stabilt nu, men det skiljer sig rätt mkt beroende på telefoner har man ju läst.

Marcus
2017-09-03, 10:05
Kan tillägga att Mirrorlink och android auto, funkar fruktansvärt dåligt!
Där behöver VW skärpa sig!

VW? VW köper ett gränssnitt/programvara av Google/CCC.

mangewide
2017-09-04, 13:35
Kör AA och Carplay och tycker mer om AA, just pga man kan välja Waze som ett alternativ.

AA är stabilt nu, men det skiljer sig rätt mkt beroende på telefoner har man ju läst.

Vilken version kör du på AA?. Jag kör Sony, verkar inte vara en lyckat kombo.... :(

Stoota
2017-09-04, 17:13
Jag har version 2.4.722904 och en sony z5 compact funkar helt perfekt.

mangewide
2017-09-05, 11:58
Jag har version 2.4.722904 och en sony z5 compact funkar helt perfekt.

Haha, ok. Samma nalle som mig :). Måste testa igen!, körde med den tidigare versionen bara.. :)

cge
2017-09-05, 15:42
Vilken version kör du på AA?. Jag kör Sony, verkar inte vara en lyckat kombo.... :(2.5.728604 kör jag med på en S8+

Puttaren
2017-11-22, 20:41
Ska beställas ny kärra om ett tag och funderar lite över Active Info Display, behöver man ha en Discovery Pro för att kunna nyttja den fullt ut? Läst att man inte får upp nav och lite annat i AID om man inte går på Pro. Någon här som har koll på vilka funktioner man blir utan om man går på den simplare varianten av nav eller skippar nav helt och hållet? Snackat med 4 säljare men ingen av dem kunde ge mig ett vettigt svar :/

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

jag köpte Arteon med "lilla" navin. Testkörde en bil och man kan få kartan i AID men inte samtidigt på stora skärmen som frugan kan i sin GTE med stora navin. Föredrar faktiskt lilla - eftersom den har volymratt. Jag är så
gammal att jag faktiskt uppskattar det.

superfet
2017-11-27, 12:00
jag köpte Arteon med "lilla" navin. Testkörde en bil och man kan få kartan i AID men inte samtidigt på stora skärmen som frugan kan i sin GTE med stora navin. Föredrar faktiskt lilla - eftersom den har volymratt. Jag är så
gammal att jag faktiskt uppskattar det.

Tror inte det handlar direkt om ålder.. Jag är 27 (antagligen ung?) och tycker det är lite jobbigt att Pro inte har några fysiska knappar/reglage. Visst är det snyggt, men lite jobbigt är det då ens tryck inte får någon feedback.

Jag använder dock bara volymen på ratten. Men när frun sitter jämte och agerar DJ blir det gärna väldigt aggressiva volymhöjningar med de kapacitiva knapparna. Ett fysiskt volymreglage tycker jag VW hade kunnat kosta på sig. På Passaten som jag har hade det kunnat utgöras av mitten-reglagen i klimatdelen. Kanske inte helt logiskt men det hade funkat som komplement till de kapacitiva knapparna.

Fredrix
2018-06-05, 06:45
CarPlay stödjer Apple Kartor. Inte Google Maps eller Waze.

Nu så.
Med iOS12 som släpps i höst stöder nu CarPlay navigering från tredjepart.

10081

Pelk
2018-06-05, 07:22
Nu så.
Med iOS12 som släpps i höst stöder nu CarPlay navigering från tredjepart.


Äntligen, som Gert Fyllking skulle sagt...

Marcus
2018-06-05, 08:52
Som sagt, äntligen :) Från vilket event är det där?

Fredrix
2018-06-05, 09:09
WWDC 18 som Apple höll igår, 19:00 svensk tid.
Går att se här https://www.apple.com/apple-events/june-2018/
(för CarPlay var navigering från tredjepart enda som nämndes, 30s av eventet)