handdator

Visa fullständig version : Modellbeteckning Passat Alltrack -18



superfet
2017-08-31, 13:54
Hej,

Detta blir mitt första "bidrag" till detta forumet då jag snart är VW-ägare. En Passat Alltrack GTS är beställd. Men vid beställningen sa säljaren att det inte är möjligt att beställa utan modellbeteckning och att handlaren inte heller längre erbjuder att ta bort den vid leverans. De slutade med det då de upptäckt att det blir permanenta märken på nyare VW och de antog då att VW ändrat något i produktionen.

Säljaren sa att jag självklart var välkommen att själv ta bort dem om jag så önskar, vilket jag inte blir så värst sugen på om jag riskerar permanenta märken i lacken. Frågan fick mig att överväga en "vanlig" Passat R-line istället, då den var möjlig att beställa utan. Men till slut blev det ändå en Alltrack.

Frågan lyder: har någon med Alltrack (MY 17/18) testat att ta bort modellbeteckningen och hur blev i så fall resultatet?


Jag är rätt pedant när det gäller bilar och jag vill ha det rent och snyggt. Tyvärr känns det som att hela backluckan på Alltracken täcks av text ("Passat Alltrack 2.0 TDI 4motion"). En text som dessutom inte bidrar med någonting då det är samma på samtliga dieselmotorer om jag inte misstar mig?

Ante83
2017-09-01, 07:25
Jag är enig med dig gällande emblem så min Alltrack -17 är rensad från emblem av återförsäljaren innan leverans. Det stämmer att det blir märken kvar efter dem. Det är ungefär som att de satt på emblemen innan färgen fullständigt har genomtorkat riktigt så det blir små "insjunkningar" i lacken. Hur som helst måste man gå riktigt riktigt nära för att se det och vet man inte vad man letar efter så tror jag inte många skulle upptäcka det.

candyweiss
2017-09-01, 08:59
Jäkligt märkligt, undrar varför man inte kan välja Alltracken utan modellbeteckning från fabrik som man kan göra på övriga modeller.
Jag hade krävt av återförsäljaren att ordna en bil utan emblem, annars hade det inte blivit någon affär där.

superfet
2017-09-01, 10:42
Jag är enig med dig gällande emblem så min Alltrack -17 är rensad från emblem av återförsäljaren innan leverans. Det stämmer att det blir märken kvar efter dem. Det är ungefär som att de satt på emblemen innan färgen fullständigt har genomtorkat riktigt så det blir små "insjunkningar" i lacken. Hur som helst måste man gå riktigt riktigt nära för att se det och vet man inte vad man letar efter så tror jag inte många skulle upptäcka det.

För mig blir det ju lite pest eller kolera.. Visst det är en förmånsbil som jag inte äger och egentligen behöver bry mig särskilt mycket om. Men är man pedant så är man och jag vill ha en nära-perfekt lack :) Jag får se om jag kan snoka reda på någon som tagit bort modellbeteckning och själv se hur stor "skadan" är. Om du inte kan fånga fenomenet på bild?


Jäkligt märkligt, undrar varför man inte kan välja Alltracken utan modellbeteckning från fabrik som man kan göra på övriga modeller.
Jag hade krävt av återförsäljaren att ordna en bil utan emblem, annars hade det inte blivit någon affär där.

Tro mig, jag försökte kräva. Men jag tror ingen svensk bilhandlare kan påverka VWs tillverkningsprocess. Varför just Alltracken inte går att beställa utan var dock oförståeligt för såväl mig som handlaren.

candyweiss
2017-09-01, 11:08
Tro mig, jag försökte kräva. Men jag tror ingen svensk bilhandlare kan påverka VWs tillverkningsprocess. Varför just Alltracken inte går att beställa utan var dock oförståeligt för såväl mig som handlaren.
Jag tror dig :) Men innan det gick att beställa utan emblem från fabrik så tog återförsäljaren bort dom om man önskade.
I varje fall var det så i Malmö och Lund. Jag har även tagit bort många emblem själv, dom sitter bara med dubbelhäftande.
Använd hårtork eller varmluftspistol. Lägg bara något tunt, typ ett kontokort mellan när emblemet viks/lyfts bort.

Ante83
2017-09-04, 07:52
För mig blir det ju lite pest eller kolera.. Visst det är en förmånsbil som jag inte äger och egentligen behöver bry mig särskilt mycket om. Men är man pedant så är man och jag vill ha en nära-perfekt lack :) Jag får se om jag kan snoka reda på någon som tagit bort modellbeteckning och själv se hur stor "skadan" är. Om du inte kan fånga fenomenet på bild

Jag kan göra ett försök ikväll att få det på bild men jag är ytterst tveksam att det går. Jag äger ingen bättre kamera än en mobilkamera så det blir nog som sagt svårt

superfet
2017-09-04, 10:49
Jag kan göra ett försök ikväll att få det på bild men jag är ytterst tveksam att det går. Jag äger ingen bättre kamera än en mobilkamera så det blir nog som sagt svårt

Okej, schysst om du försöker i alla fall! Annars får jag väl åka till ICA Maxis parkering 17.30 en torsdag och scanna av läget :cool:

Ante83
2017-09-07, 08:09
Okej, schysst om du försöker i alla fall! Annars får jag väl åka till ICA Maxis parkering 17.30 en torsdag och scanna av läget :cool:

Nä det var tyvärr stört omöjligt att få med det på bild. Det var till och med svårt att se det överhuvudtaget då bilen är rätt smutsig för tillfället samtidigt som det var mulet. Det brukar vara i samband med tvätt i lite bättre väder som det kan synas i vissa vinklar.

superfet
2017-09-08, 13:37
Nä det var tyvärr stört omöjligt att få med det på bild. Det var till och med svårt att se det överhuvudtaget då bilen är rätt smutsig för tillfället samtidigt som det var mulet. Det brukar vara i samband med tvätt i lite bättre väder som det kan synas i vissa vinklar.

Okej, tack ändå för att du försökte! Är det svårsedda märken där samtliga emblem suttit?

Blåbäret
2017-09-09, 09:03
Jag tycker att en hårtork inte ger tillräckligt med värme och att en varmluftspistol ger för mycket med värme för att jag ska vara bekväm med det.

Själv så brukar jag använda en vanlig fiskelina och såga genom limmet. Limresterna som blir kvar gnuggar jag bort med tummen, men man kan tydligen också använda WD-40 till detta.

Peter-C
2017-09-09, 10:40
Jag tycker att en hårtork inte ger tillräckligt med värme och att en varmluftspistol ger för mycket med värme för att jag ska vara bekväm med det.

Själv så brukar jag använda en vanlig fiskelina och såga genom limmet. Limresterna som blir kvar gnuggar jag bort med tummen, men man kan tydligen också använda WD-40 till detta.

Är man osäker på hantering av varmluftspistol (lätt att göra bort sig) så ta och kör en omgång vatten på spisen eller i vattenkokaren och slå på stället med halvöppen lucka så värmer du inte på stötfångaren. Brukar funka för mig.

Skulle det finnas någon ojämnhet kvar så kan man vattenslipa med ett 1500 till 2000 papper på stället därefter rubba å polera. Man får ju ha lite vana om man ska vattenslipa, inget för novisen direkt.

Är man fortfarande orolig låt hellre märket sitta. De flesta ser ju ändå vad det är för bil ;).

/Peter

Ante83
2017-09-11, 07:36
Okej, tack ändå för att du försökte! Är det svårsedda märken där samtliga emblem suttit?

Ja, de är inte helt enkla att se. Vet man inte vad man tittar efter lär man inte upptäcka det, men de finns ändå där.
Hur som helst så är jag generellt sett väldigt pedant och känslig vad gäller skavanker på mina bilar, men detta är ingenting jag kan påstå att jag stört mig på. Jag hade stört mig betydligt mer på smutsen som vid biltvättning suttit kvar kring emblemen om jag hade lämnat dem kvar:D

candyweiss
2017-09-11, 09:22
Jag har tidigare använt hårtork, det fungerar men tar lite längre tid, på dom två förra bilarna använde jag varmluftspistol.
Använd pistolen med sunt förnuft så fungerar det helt perfekt.
Vill man göra som dig så finns tex detta medel http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Label-Off-2000029987/

Mk1
2017-09-11, 11:15
När jag plockar bort emblem, brukar jag ta en smörkniv i plast och skära/bryta loss dom.
Använder inte någon värme alls. Funkar fint.

vfr
2017-09-11, 11:33
Jag tycker bästa metoden är kombinationen av värme plus bända. Förvärmer man lite med hårtork så släpper limmet mycket lättare när det blir mjukt.

candyweiss
2017-09-11, 11:56
Jag tycker bästa metoden är kombinationen av värme plus bända. Förvärmer man lite med hårtork så släpper limmet mycket lättare när det blir mjukt.
Tyckte inte att jag behövde skriva bända, då det är en självklarhet enligt mig.
Eller någon tror kanske att man bara värmer tills emblemen ramlar av?

vfr
2017-09-11, 13:26
Kanske inte direkt faller av, men det är skillnad om man kan plocka dom med handkraft eller ändå behöver ett verktyg för att bända loss. Det var bara det jag ville betona. :)

candyweiss
2017-09-11, 15:41
Kanske inte direkt faller av, men det är skillnad om man kan plocka dom med handkraft eller ändå behöver ett verktyg för att bända loss. Det var bara det jag ville betona. :)
Det enda jag använder är handkraft, men har en tunn plastbit att lägga mellan emblemet och lacken för att inte göra fula märken.

pudas
2017-09-11, 16:08
Är inte all text på bakluckorna i linje med den 70-tals retro som bilindustrin plockar design ifrån i dag? Rikligt med kromlister och hela instruktionsboken tryckt på bakluckan!
Jag längtar efter att man åter inför ventilationsfönster i framdörrarna, perfekt när man kör och samtidigt kedjeröker!

superfet
2017-09-11, 16:28
Är inte all text på bakluckorna i linje med den 70-tals retro som bilindustrin plockar design ifrån i dag? Rikligt med kromlister och hela instruktionsboken tryckt på bakluckan!
Jag längtar efter att man åter inför ventilationsfönster i framdörrarna, perfekt när man kör och samtidigt kedjeröker!

Jo tyvärr känns det ju så. Förstår inte varför man ska behöva deklarera för samtliga bakomvarande att det är en Passat Alltrack med 2-liters turbodiesel (som om det fanns något annat att välja på). Jag tycker VW borde ha något liknande "Night"-paket som exempelvis Mercedes har, där det mesta som är krom blir svart istället.

Dock handlade tråden (trådstarten) om just nya Alltrack som lämnar permanenta märken om emblemen tas bort. Handlar således inte om teknik för att ta bort emblem utan hur VW har gått till väga när bilen producerats. Jag får helt enkelt se när bilen levereras om jag står ut med all text på bakluckan eller om jag hellre tar en ojämn lack. Stort tack till ante83 för input!

Marcus
2017-09-11, 20:29
...(som om det fanns något annat att välja på)...

Passat Alltrack finns med 2,0 TSI 220, alltså bensin.

superfet
2017-09-12, 09:31
Passat Alltrack finns med 2,0 TSI 220, alltså bensin.

Helt rätt! Det var jag som misslyckades med att skriva vad jag tänkte. Jag syftar på att TDI 150, TDI 190 och TDI 240 har samma text på bakluckan och att alla är 2-liters! Det jag menar är att texten inte tillför särskilt mycket om meningen är att kunna särskilja modeller. Sen finns väl inte Alltrack med 150, men vanliga passat är ju liknande sett till texten på bakluckan.

Marcus
2017-09-12, 09:35
Alltrack finns inte med TDI 150, i Sverige. Det är nog samma text på emblemen ja. Jag håller med dig, helt meninglöst med emblem på bakluckan. Varför? För vem? Modellbeteckning: Passat. Ja, det ser nog alla. Och de som inte ser det bryr sig inte heller. Teknologiemblem: vem behöver informeras om bilens motortyp? :rolleyes: Otidsenligt trams som biltillverkare borde sluta med tycker jag.

Pelk
2017-09-12, 11:46
Ett tag var det olika fyllningar av rött och blått i märket för att tydliggöra olika motorstyrka alt miljöbil typ Bluemotion. Den "vanliga" var bara kromad.

Vet inte om det är så längre...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ante83
2017-09-12, 12:13
Ett tag var det olika fyllningar av rött och blått i märket för att tydliggöra olika motorstyrka alt miljöbil typ Bluemotion. Den "vanliga" var bara kromad.

Vet inte om det är så längre...

Jodå, på tdi 240 är alla tre bokstäverna i "TDI" röda medans T'et är kromad och DI är röda på tdi190. Med andra ord är det endast vi "bilnördar" som ser skillnad på det ute i trafiken:D

pudas
2017-09-12, 13:32
Däremot är det mycket viktigt att bilens exakta motoruppgifter står skrivet tydligt på framskärmarna så man vet vilket motstånd man kan vänta sig vid det eviga rödljus-racet!

Marcus
2017-09-12, 14:01
Vilka bilar anger detta på framskärmarna?

pudas
2017-09-12, 17:29
Jo det var mycket vanligt förr i tiden, dom flesta märken var noga med att skriva ut vilka resurser som fanns under huven!


9527

9528

9529

9530