handdator

Visa fullständig version : Behöver tips, tomgång dålig efter ventilkåpa av



Sebbe
2007-09-22, 17:21
Rörig rubrik kanske.
Hade av ventilkåpan idag för att mäta ventilspelen. När jag satt ihop allt igen och startade bilen så låg tomgången på 1500rpm och bilen har tappat effekt.

Har trippelkollat alla vakumslangar m.m. ifall jag kommit åt någon men hittade inget.

Har en teori om vad som skulle kunna ha hänt. När jag drog runt motorn så gjorde jag inte som man ska utan jag struntade i att ta ur stiften och drog på kamaxelbulten istället för veven. Kan det vara så att aggregataxeln har kuggat över kanske?

Alla tips är välkomna. Så slipper jag kanske lägga ner HELA dagen imorrn på felsökning =)

Ja, just det. Det gäller en JJ motor.

Quattro_mannen
2007-09-22, 17:58
Skulle nog kolla att kammen inte kuggat över då du drog runt motorn.

Joda
2007-09-22, 18:02
Rörig rubrik kanske.
Har en teori om vad som skulle kunna ha hänt. När jag drog runt motorn så gjorde jag inte som man ska utan jag struntade i att ta ur stiften och drog på kamaxelbulten istället för veven. Kan det vara så att aggregataxeln har kuggat över kanske?
Ja, just det. Det gäller en JJ motor.

Ja du.. Så brukar jag också göra, fast jag vet att man inte ska det. Dock så brukar jag bara göra den sista "justeringen" mha bulten på kamaxeln. Du har ju faktiskt gett det bästa tipset själv. Ta du och "nolla" motorn och kolla hur det står till. Känn på kamremmens spänning innan, den kan ju skvallra om remmen hoppat eller ej.
Annars kan du ju testa att vrida fördelaren lite. Aggregataxelns position spelar ju ingen roll så länge fördelaren går att justera tillfredställande.

/Johan

Sebbe
2007-09-22, 18:35
Ja, symptomen pekar på tändningen hamnat fel, får testa och justera imorrn, annars får jag nolla om motorn. Det är inte så vikigt att det blir perfekt nu för kammen ska bytas nästa helg ändå. Hade isär det för att mäta ut vilka schims jag behöver köpa för att få rätt spel med nya kammen.

Sebbe
2007-09-22, 18:36
Skulle nog kolla att kammen inte kuggat över då du drog runt motorn.

Nej, hade koll på kamdrevet hela tiden, tror med på aggregataxeln i så fall.

Quattro_mannen
2007-09-22, 19:05
Nej, hade koll på kamdrevet hela tiden, tror med på aggregataxeln i så fall.

Har svårt att tro att det kunnat kugga över där om du drog runt motorn på kamaxelbulten,det finns ju inget "motstånd" på aggregataxeln...drar ju bara oljepump och fördelaren...men man vet ju aldrig...


Mvh Nicklas

Sebbe
2007-09-23, 10:22
Har svårt att tro att det kunnat kugga över där om du drog runt motorn på kamaxelbulten,det finns ju inget "motstånd" på aggregataxeln...drar ju bara oljepump och fördelaren...men man vet ju aldrig...


Mvh Nicklas

Det är sant det också. Ska kolla idag. Jag har testat förut att sätta kammen en kugg fel åt båda hållen och åt ena hållet gick bilen verkligen som skit och åt andra hållet så gick den inte att starta ens. Så illa är det inte nu.

Sebbe
2007-09-23, 11:22
Så, nu går bilen bra och tomgången står perfekt.
Det jag gjorde var att justera tändningen bara. Brydde mig inte om att kolla vart det ev. kuggat över då det ska plockas isär om en vecka ändå.

Men jag är ändå förvirrad. Jag har den fördelaren som har 2 vakumanslutningar. Jag har haft ena anslutningen pluggad för att kunna ha bra tomgång. Den som ställer bak tändningen på tomgång. Nu blev jag tvungen att sätta tillbaka den slangen för att kunna ha bra tomgång??? Är det någon som har en förklaring eller idé om varför.

Det är kul när det funkar, men det är ännu roligare att veta varför det funkar =)