handdator

Visa fullständig version : Nån idé att laga motor med mkt vatten i?



HRC
2017-08-28, 17:15
Hej proffs,

Har sökt efter befintliga trådar men inte hittat nåt.

Jag kom över en Bora med AKL 1,6 billigt. Betalade i stort sett för de nya vinterhjulen och fick bilen på köpet.

Detta pga att topplockspackningen gått och tidigare ägare har kört alleles för länge med det, så på stickan var det c:a en dm över maxnivån med ljusgrå sörja . Motorn startade och gick iaf runt men ruskade riktigt illa en kort stund innan den dog pga blöta stift. Jag har väl tappat ur runt 7 liter smörja ur tråget.

Är det ens nån idé att försöka sig på att få ordning på den här spisen, eller har den höga oljevattennivån sprängt packboxar och förstört allt möjligt i motorn? Är det lika bra att beställa en ny motor på skroten? De är ju inte så dyra, runt 2500 och uppåt.

Men då vet man ju inte skicket så det vore bättre att fixa till befintlig motor, plus att man är ju lite lat och det blir betydligt mer jobb att byta spis än toppackning. Jag tänkte börja demontera allt ikväll men om motorn ändå bara är sopor är det ju bortkastad tid. Vad tror ni?

Är det förresten nån som råkar sitta på en länk till verkstadshandbok för 1,6 litersmotorerna till Golf 4/Bora? Jag hittar bara Bentleys och den har alla motorer utom just 1,6.

a128
2017-08-28, 18:12
Jag har fått för mig om det är glykolsörja på mätstickan så anses motorn vara körd pga av risk för rost på vevaxelns lagerytor, motorblocket är av aluminum som även det kan ha skadats

NissePisse
2017-08-30, 00:24
Aluminium skadas av glykol?
Låter väldigt konstigt.

Största risken skulle jag säga är för lager, glykol är ingen höjdare för vevlager och ramlager.

a128
2017-08-30, 09:04
Det jag menar med att blocket är av aluminium är att den kan ha gått med en för hög temperatur och ytan för topplocket blivit skevt, å så mår inte kolvringarna så bra heller av allt för hög värme

:)

HRC
2017-09-04, 01:50
Man tackar för synpunkterna. Tyvärr var blocket förlorat. En spricka på fyran så det är bara att hiva i metallcontainern på återvinningen. Men nu vet vi det. Har motorn gått en längre tid med rejält trasig toppackning så får man mest sannolikt byta ut den. Bristande kylning spräcker cylindrarna.

Toppen såg emellertid helt okej ut.

9494

a128
2017-09-04, 10:16
Kan vara lämpligt att spara spisen så länge man har kvar kärran för reservdelsplock
:)

HRC
2017-09-04, 18:34
Är nog tyvärr inte så mkt att ta från den. Vilket för mig in på nästa fråga: nu ligger det en annan AKL-rova i garaget, från en Seat. Det sexsiffriga numret på kamremskåpan efter AKL är annorlunda. Förstås. Vad behöver jag tänka på vid montering av annan motorversion? Antar att fästen och sånt inte stämmer, men all el och elektronik kan jag låta vara kvar på nya motorn, jah?

a128
2017-09-04, 19:15
Det är till att lyfta ur den nuvarnade "rovan" och jämföra, sedan plocka över det som inte stämmer från den gamla "rovan"