handdator

Visa fullständig version : PCV- Golf GTI Mk5



loadmaster
2017-08-25, 23:43
Har läst lite om PCV (vevhusvent) på TFSI motorerna, och de kan gå sönder med tiden och skapa olika problem. Jag skruvade loss den ikväll för en kontroll och den var tillverkad 2006 så med andra ord original. Inte igenkleggad men lite gammal olja som bitit sig fast på väggarna fanns det allt.

Vilka symptom har ni haft när denna börjat ge upp? Ökad oljeförbrukning?
Hur är dessa s.k delete-kit?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

loadmaster
2017-08-25, 23:45
Så här såg min ut
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170825/d97bcb5bf712d28607cc9f272713d0c4.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170825/5b4d627037333f5b54152d35a599e839.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

henca
2017-08-26, 08:52
Det som jag sett på min Audi A4 från 2007 (B7) med 2.0TFSI när PCV-ventilen gått sönder är att varvtalet liksom vill ligga kvar högt eller rentav stiga när man trycker ned kopplingen. Jag har också läst om hög oljeförbrukning, men min bil fortsatte att dra mycket olja trots att PCV-ventilen byttes ut. På A4n provade jag följande varianter:

1) Trasig PCV-ventil
2) Ny fräsch PCV-ventil
3) PCV reavmp kit med oil catch can
4) PCV revamp kit utan oil catch can

Sämst är naturligtvis alternativ 1. Nackdelen med alternativ 2 är att det bara är en tidsfråga innan det övergår till alternativ 1. Nackdelarna med alternativ 3 och 4 är att du då har micklat med vevhusventilationen och därmed har en motor som inte längre är typgodkänd. Alternativ 3 har dessutom nackdelen att oil catch can måste tömmas på vatten, vintertid var jag tvungen att göra det vartannan dag för att det inte skulle frysa till is. Om du ändå väljer alternativ 3, se då till att välja en oil catch can som är lätt att tömma! Fördelen med alternativ 3 är att det sägs förebygga "carbon build up".

m v h Henrik

loadmaster
2017-08-26, 10:36
Det som jag sett på min Audi A4 från 2007 (B7) med 2.0TFSI när PCV-ventilen gått sönder är att varvtalet liksom vill ligga kvar högt eller rentav stiga när man trycker ned kopplingen. Jag har också läst om hög oljeförbrukning, men min bil fortsatte att dra mycket olja trots att PCV-ventilen byttes ut. På A4n provade jag följande varianter:

1) Trasig PCV-ventil
2) Ny fräsch PCV-ventil
3) PCV reavmp kit med oil catch can
4) PCV revamp kit utan oil catch can

Sämst är naturligtvis alternativ 1. Nackdelen med alternativ 2 är att det bara är en tidsfråga innan det övergår till alternativ 1. Nackdelarna med alternativ 3 och 4 är att du då har micklat med vevhusventilationen och därmed har en motor som inte längre är typgodkänd. Alternativ 3 har dessutom nackdelen att oil catch can måste tömmas på vatten, vintertid var jag tvungen att göra det vartannan dag för att det inte skulle frysa till is. Om du ändå väljer alternativ 3, se då till att välja en oil catch can som är lätt att tömma! Fördelen med alternativ 3 är att det sägs förebygga "carbon build up".

m v h Henrik

Tack för vettigt svar. Jag börjar med att byta ut den i förebyggande syfte, inkluderat alla packningar.