handdator

Visa fullständig version : Optimerat min Passat 140hk... har jag gjort bort mig?



hakberg74
2017-08-25, 22:00
Hej.
Köpte i förra vecka min första Passat. En 2010 2.0Tdi 140hk Passat B6 4-motion R-line med 6 växlad manuell låda.
Bilen är trevlig att köra men tänkte lite mer effekt vore väl inte fel, så lämnade in bilen idag på en optimering av bilens mjukvara (ej box) så jag fick 185hk och 400Nm.
Bilen är klart rappare att köra, men nu pratade jag med en kille som sa att jag gjort bort mig att nått dubbelmassesvänghjul inte håller för nya effekten. Stämmer det? Blev lite orolig nu att jag gjort en tabbe..

Ja har försökt googla lite men får mest svar som verkar röra DSG-lådan... är det samma problem med effektökning o manuell låda?

Trevlig kväll på er.
Mvh Håkan

unSTeady
2017-08-26, 08:53
Hej.
Köpte i förra vecka min första Passat. En 2010 2.0Tdi 140hk Passat B6 4-motion R-line med 6 växlad manuell låda.
Bilen är trevlig att köra men tänkte lite mer effekt vore väl inte fel, så lämnade in bilen idag på en optimering av bilens mjukvara (ej box) så jag fick 185hk och 400Nm.
Bilen är klart rappare att köra, men nu pratade jag med en kille som sa att jag gjort bort mig att nått dubbelmassesvänghjul inte håller för nya effekten. Stämmer det? Blev lite orolig nu att jag gjort en tabbe..

Ja har försökt googla lite men får mest svar som verkar röra DSG-lådan... är det samma problem med effektökning o manuell låda?

Trevlig kväll på er.
Mvh Håkan

Tror att du kan vara lugn! Jag hade en likadan sånär som på tvåhjulsdriven och år 2012 med 10500 mil på mätaren när jag bytte in den för två veckor sedan.
Den fick lite omvårdnad från BSR från vecka tre, 2012, och har gått alldeles klander fritt!

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Mex165
2017-08-26, 08:55
Vet inte hur långt din bil gått, men då felet för tidiga svänghjul ligger i tillverkningen är det bara att byta när det är dags.
Kör du med svänghjulet i åtanke, så är det inte svårt att lista ut hur man bibehåller livslängden.

Har DSG i min, så jag la mig på 380Nm.
Men fick min DSG kabel igår, så snart är både motor och låda som dom skall...

oskee
2017-08-26, 09:03
Tja,
har inget att tillägga till din fråga tyvärr.

Jag undrar vad du kör för optimering? Samt om du upplever stor skillnad generellt? Hur känns den på 5-6växel runt 70-80km/h?