handdator

Visa fullständig version : Oljebyte DSG låda ?



Kvarten1
2017-08-22, 16:51
Hej !

Undrar lite över när man skall byta olja i växellådan om man ens ska byta denna vid service ?

Frågade på min service verkstad ej VW och dom sa att man skall byta på en del DSG lådor dock osäker vilka .
Bilen har rullat 11.300 mil lite drygt och han sa att man brukar göra detta vid 6000 mil om det skall vara gjort redan ? Får gräva lite i service historiken på bilen då dom haft service avtal tidigare fick jag ingen service bok !!! dock finns all dokumentation vet jag lagrat hos VW .
Om det skulle vart gjort vid 6.000 mil hur ofta byter man denna då ?
Bilen VW Passat 2,0 tdi 2012:a

Med vänlig hälsning, Mats

CupRacing
2017-08-22, 17:55
Då du har en DSG6 ska det göras vid 6000 mil.

Det skadar inte att göra det oftare dock.

Marcus
2017-08-22, 18:56
Passat 2012 TDI DSG har DQ250 dvs oljebyte var 6000 mil. Det är endast DQ200 som inte kräver oljebyte. Alla övriga gör det.

devils_own
2017-08-22, 23:16
Hej, är du osäker på något om DSG- lådorna så hör med grabbarna på Hellsten i Fjärås. De kan säga en hel del , var och pratade med dom om effektökning och handlade en hexnet för de delar lokal med vdcs. Trevliga snubbar. Kan säga att jag inte byter oljan i DSG:n på Vw och avstår mer effekt i alltracken tills vidare .


Skickat från min iPad med Tapatalk

golf666
2017-08-22, 23:35
DSG olja + filter skall bytas var 6000:e mil.
Dvs 6000, 12000, 18000 osv...

ganska dyrt att byta men inget man ska snåla på.
Likväl att byta olja i Haldexen då med. De är heller inget man skall snåla på!


Kan säga att jag inte byter oljan i DSG:n på Vw och avstår mer effekt i alltracken tills vidare .



Vad har du för alltrack?

Min Alltrack 2.0tdi 170hk, dsg låda osv -2013 årsmodell har gått optimerad från ca 5000mil fram tills idag snart 13k mil.
Och den går sjukt bra både i lådan och motorn. Är dahlbäck som gjort optimeringen.

devils_own
2017-08-23, 00:43
te golf666:

Det var tänkt som enkel upplysning om vilka han kan prata med och få en egen uppfattning. Bjöd på min uppfattning som bonus, men låter nog bli nästa gång .

Så svaret till golf 666:

Jag har säkert en likadan som din fast en 2012:a med 16k på trippen.
Dahlbäcks är la bland dom duktigaste i landet.

Skillnaden beskrev du , hur ändrades lådans beteende och vad ändrades i lådan , fick du någon info?

Är nyfiken på DSG optimering men osäker för jag skulle vilja bl.a. ta bort kickdown funktionen och själv-växlingen i manuellt läge.


Jag skrev inte att man ska låta bli , det är upp en själv utan att jag låter bli en motoroptimering om lådan inte följer med. Men det är mitt val.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Andersson Racing
2017-08-23, 09:28
Som jag förstått det så är det inte milintervall på byte av olja till haldexen, där gäller det en 3 års bytesintervall istället. Som en parentes bara.

Kvarten1
2017-08-23, 12:06
Har efter en del efterforskningar fått en del klyvna svar i ärendet . En del säger byte vid 6.000 mil intervaller å en del säger inget byte behövs om du gjort detta vid 6.000mil !!!
Tycker detta med Service intervaller bara skapar förvirring som i mitt fall om jag inte servar på WV och även om jag gör det så är det olika upplägg vart i landet jag servar bilen konstig ?? Prisbilden likaså om jag servar bilen utan oljebytet i lådan är det hälften så dyrt vafaan ?? Kollade upp service historiken på bilen å den var servad första ggn 3.100 mil sen efter 1 1/2 år senare vid 6.200 mil å sist när jag köpte bilen vid 9.400 mil detta va precis mindre än ett år sedan å nu skriker den efter service igen trots att varken miltalet eller års intervallen ens gått ut ?? bilen har rullat exakt 11.200 mil nu alltså 1.800 mil va tusan innan gick den 3000 mil innan service.
Om ni orkat läsa allt så torde jag alltså kunna vänta ett tag till innan det skulle behövas i mina ögon alltså varför ha 3000 mil eller 1 år borde ju vara åtminstone 3000 mil eller 2 år eller ?

Fredrix
2017-08-23, 12:30
Det är intervall på 6000 mil för din DSG och således på 12000, 18000 osv som redan nämts.
Vilken logik skulle ge att man endast behöver byta vid 6000 och så aldrig mer?

Serviceintervallet på bilen är väl max 3000 mil men också flexibelt beroende på hur den används, dvs troligen vill den ha service tidigare. Kör du mycket korta sträckor och kallstarter så vill den ha tätare service.

Andersson Racing
2017-08-23, 14:31
Har efter en del efterforskningar fått en del klyvna svar i ärendet . En del säger byte vid 6.000 mil intervaller å en del säger inget byte behövs om du gjort detta vid 6.000mil !!!
Tycker detta med Service intervaller bara skapar förvirring som i mitt fall om jag inte servar på WV och även om jag gör det så är det olika upplägg vart i landet jag servar bilen konstig ?? Prisbilden likaså om jag servar bilen utan oljebytet i lådan är det hälften så dyrt vafaan ?? Kollade upp service historiken på bilen å den var servad första ggn 3.100 mil sen efter 1 1/2 år senare vid 6.200 mil å sist när jag köpte bilen vid 9.400 mil detta va precis mindre än ett år sedan å nu skriker den efter service igen trots att varken miltalet eller års intervallen ens gått ut ?? bilen har rullat exakt 11.200 mil nu alltså 1.800 mil va tusan innan gick den 3000 mil innan service.
Om ni orkat läsa allt så torde jag alltså kunna vänta ett tag till innan det skulle behövas i mina ögon alltså varför ha 3000 mil eller 1 år borde ju vara åtminstone 3000 mil eller 2 år eller ?

Kanske tidigare ägare tänkt som dig i denna fråga och struntat i att bilen själv säger att den vill ha service? I vilket fall som helst har bilen gått över rekommenderat milantal på de 3 föregående servicarna om vi ska vara petiga...

candyweiss
2017-08-23, 15:53
Kanske tidigare ägare tänkt som dig i denna fråga och struntat i att bilen själv säger att den vill ha service? I vilket fall som helst har bilen gått över rekommenderat milantal på de 3 föregående servicarna om vi ska vara petiga...
Spelar väl kanske ingen roll i detta fallet, men kör man mer än 3000 mil så slutar garantierna att gälla.

Vet inte hur försäkringsbolagen ställer sig till detta angående maskinskada ?

golf666
2017-08-24, 00:59
te golf666:

Det var tänkt som enkel upplysning om vilka han kan prata med och få en egen uppfattning. Bjöd på min uppfattning som bonus, men låter nog bli nästa gång .

Så svaret till golf 666:

Jag har säkert en likadan som din fast en 2012:a med 16k på trippen.
Dahlbäcks är la bland dom duktigaste i landet.

Skillnaden beskrev du , hur ändrades lådans beteende och vad ändrades i lådan , fick du någon info?

Är nyfiken på DSG optimering men osäker för jag skulle vilja bl.a. ta bort kickdown funktionen och själv-växlingen i manuellt läge.


Jag skrev inte att man ska låta bli , det är upp en själv utan att jag låter bli en motoroptimering om lådan inte följer med. Men det är mitt val.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Oki :) trodde du avstod för att du inte ville riskera lådan på nå vis :)

Lådan är ju adaptiv och lär in sig efter hur du kör med tiden.
Ja kör en hel del såna här bilar på jobbet (de flesta original)
och de är bra skillnad på de olika man kör trots samma lika maskin osv.

Men sen o köra en som är optimerad i maskinen, då vill du aldrig köra någon annan sen :)
Vad ja vet så är min enbart optimerad motor programvara.
De blev gjort av första ägaren (jag är andra ägaren).

Dra iväg ett mail till grabbarna på Dahlbäck så svarar dom säkert på dina funderingar.
Viktor brukar inte vara omöjlig o de ska gå o få lådan "chippad" med, om de funkar på denna bil/låda vet jag ej dock.

NissePisse
2017-08-25, 08:54
"Optimerad"

Undrar hur mycket Dahlbäck mäter och testar när han "optimerar".

CupRacing
2017-08-25, 19:42
"Optimerad"

Undrar hur mycket Dahlbäck mäter och testar när han "optimerar".Med tanke på vilken fart de fått på rs6 mfl och att de mappar andra märken så.. jo de optimerar..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

golf666
2017-08-27, 23:08
De är inte bara en färdig programvara iaf. De ändrar vissa grejer från bil till bil.. De är inte bara ett "chip" som de va förr i tiden.

NissePisse
2017-08-30, 01:18
Med tanke på vilken fart de fått på rs6 mfl och att de mappar andra märken så.. jo de optimerar..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



Jag är ganska övertygad om att skruvar på lite parametrar och hoppas att det håller.
Emissioner och att det ska hålla i tusentals mil har de flesta "optimerare" varken tid eller utrustning att testa för.

Så, nja...

golf666
2017-08-30, 23:41
Jag är ganska övertygad om att skruvar på lite parametrar och hoppas att det håller.
Emissioner och att det ska hålla i tusentals mil har de flesta "optimerare" varken tid eller utrustning att testa för.

Så, nja...

Ganska övertygad, men du vet inte?

Ta reda på mer fakta innan kanske!

De är klart de finns många som kör "ful trimning" men du ska inte dra alla över samma linje om du inte provat utan kanske bara läst eller har hört ngn osv..

Hoppas de håller? min alltrack har snurrat ca 8000mil efter optimering och går kanon.
Inga felkoder eller något annat strul överhuvudtaget på de 13000mil som bilen rullat totalt i dagsläget.