handdator

Visa fullständig version : Köpa Golf GT 1,4 TSI SC -15



BigFred
2017-08-16, 22:32
Hej!

Mitt första inlägg här på forumet och hoppas på bra svar.

Kör en Passat Alltrack -14 idag men går i bytartankar, dels på grund av dieseldebatten men även för att komma ner lite i kostnad. Vi kör mindre än 1000 mil per år.

Jag har tittat på en Golf GT 1,4 TSI SC -15 med automatlåda och bra utrustning. Det enda som ligger den i fatet är att den gått nästan 12000 mil. Vad säger expertisen om det? Jag är lite nervös att den ska falla i bitar när den gått så pass långt. Enligt säljaren så är serviceboken komplett.

Vår Passat har bara gått drygt 4000 mil så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter när jag tittar på golfen.

Hoppas på bra input från er.

Andersson Racing
2017-08-16, 22:58
Hej!

Mitt första inlägg här på forumet och hoppas på bra svar.

Kör en Passat Alltrack -14 idag men går i bytartankar, dels på grund av dieseldebatten men även för att komma ner lite i kostnad. Vi kör mindre än 1000 mil per år.

Jag har tittat på en Golf GT 1,4 TSI SC -15 med automatlåda och bra utrustning. Det enda som ligger den i fatet är att den gått nästan 12000 mil. Vad säger expertisen om det? Jag är lite nervös att den ska falla i bitar när den gått så pass långt. Enligt säljaren så är serviceboken komplett.

Vår Passat har bara gått drygt 4000 mil så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter när jag tittar på golfen.

Hoppas på bra input från er.

Undrar lite vilka bilerfarenheter du har innan du köpte din Passat när du tror att en golf tsi skulle vara utsliten vid 12 000 mil. Visst det går att köra sönder en bil på 1 000 mil om man verkligen vill.....
Är bilen servad enligt bok och ser ok ut vid okulär inspektion så go fot it.
Skivor och belägg kan vara värt att kontrollera lite extra.
Andra komponenter kan haverera vid 1 000 mil, likväl vid 30 000 mil.

Jag skulle behållit Passaten, men det är jag det.

Marcus
2017-08-17, 00:02
Som ovan skriver, har bilen fått korrekt service så är det förväntade slitdelar som behöver bytas framöver. Men jag hade nog kört vidare med den Passat du har som rullat få mil och som också har hög komfort och fina utrymmen. En trevlig bil. Diesel kommer att vara aktuellt som drivmedel i större bilar under många år framöver. Men visst, om du planerar att köra mycket i de få miljözoner som diskuteras så kan det eventuellt bli problem. Men det gäller även bensinbilar som inte uppfyller Euro 6.

Megapolaren
2017-08-17, 11:10
När man kommer upp mot 12 000 mil börjar det ju ofta bli dags för rätt mycket slitagedelar, jag tänker däck, bromsskivor, olika framvagnskomponenter som glappar, läckage i AC, lackskador, sliten vindruta osv. En bil som är servad enligt bok behöver ju knappt ha fått en enda sådan slitagedel utbytt och ändå anses "fullservad". Ser dessutom att det är fråga om DSG, och då har man ju ännu en komponent som gärna behöver tittas till.

Golfen är säkert ingen dålig bil, och den kommer såklart att rulla mååånga mil till, men du sitter på en kanonfin passat med få mil. Jag kan inte tro att totalekonomin skulle blir avsevärt bättre med golfen.

Vill man ha ett tryggt ägande och se över sina kostnader är kanske en ny - ev. leasad - golf ett attraktivare alternativ?