handdator

Visa fullständig version : Patriks Golf GTi 16v 1988: Originalaren



Skoglund
2017-08-16, 13:34
En tråd om min röda Golf GTi 16v från 1988 med låga mil på mätaren. Bilen är i stort sett i originalskick redan i dagsläget och tanken är att fortsätta på den banan. Kommer endast använda originalgrejer från VAG eller liknande OEM-kvalitet (Hella, Bosch etc.) vid eventuella reparationer.

Bifogar några bilder på hur bilen såg ut när jag köpte den, dålig kvalitet tyvärr (på bilderna, inte bilen...)

9431

9432

9433

9434

9435

9436


Några planer på vad som ska fixas:



FIXAT:

*Ta bort dragkrok

*Byta spoiler baklucka till en utan "vindavisare" eller vad det nu är som sitter på spoilern idag

*Ta bort extraljusen som sitter under främre stötfångare

*Ta bort motorvärmare + kablage till kupévärmare

*Fixa "originalstereo", gärna en Blaupunkt från slutet av 80-talet

*Byta avgassystem, har ett rostfritt originalsystem liggandes

*Byta bussningar växellänkage, mycket spel i växelspaken i dagsläget

*Byta blåa dioden till helljuset, fungerar inte när man har på helljuset

*Ta bort toningsfilm på bakruta

*Byta bränslefilter

*Sätta dit original-stänklappar fram

*Byta motorolja, oljefilter, luftfilter och växellådsolja

*Nya torkarblad fram och bak

Skoglund
2017-08-16, 13:42
Bilen sett bakifrån. Onödigt med dragkrok, dassig plast på stötfångaren samt ett par märkliga vindavvisare på bakluckespoilern.
9443


Sådär, fixat och det ser enligt mig mycket renare ut! Ett steg närmare original-look

9444

Andersson Racing
2017-08-16, 21:39
Mycket fin bil! Var sugen på den när låg ute till försäljning för ett gäng av år sedan, det var hos en bilhandlare va?
Bra återskapande ingrepp. Hur vill du göra med reflexrampen, för det är en sådan som sitter på?
Jag hade tagit bort den också.

/ Per

J.L
2017-08-17, 00:09
Vacker!
Håll oss uppdaterade på förändringar :-)

Skoglund
2017-08-17, 09:19
Mycket fin bil! Var sugen på den när låg ute till försäljning för ett gäng av år sedan, det var hos en bilhandlare va?
Bra återskapande ingrepp. Hur vill du göra med reflexrampen, för det är en sådan som sitter på?
Jag hade tagit bort den också.

/ Per

Tack Per! Ramlade över den här godbiten tidigare i våras och det fanns ingen anledning att tveka, fynd likt denna gör man bara en gång i livet.
Angående reflexrampen så har jag inte riktigt bestämt mig. Den är ful-snygg, Hella original och stinker 80-tal kring den på ett positivt sätt. Vet inte riktigt hur den är fastsatt heller (med skruvarna som håller nummerplåten?) och hur nyanskillnaden är på den lack som är på baksidan av reflexrampen.
Jag låter den sitta kvar tillsvidare.

- - - Uppdaterad - - -


Vacker!
Håll oss uppdaterade på förändringar :-)


Tack så mycket, Johan! Det blir både små och stora uppdateringar under höst och vinter, tanken är att listan i min första post ska vara avklarad till vårpremiären nån gång i april/maj beroende på väder.

Golf-power
2017-08-17, 09:44
Fin bil Man får flash back till 80-90-talet Lycka till med bilen

Skoglund
2017-08-17, 10:34
Fin bil Man får flash back till 80-90-talet Lycka till med bilen

Tackar så mycket! Tanken är att det ska bli som en tidskapsel till slutet av 80-talet

Skoglund
2017-08-19, 09:51
Var ute en sväng igår och tog bort kablage till kupévärmare, dragkrok och lite annat, blev en liten påse och viktbesparing på nästan 2 kg:
9446

9445


De rektangulära extraljusen nere vid stötfångaren hade jag monterat bort sen tidigare, tog bort allt kablage till dessa också. Inte snyggt att ha dem där, mycket renare och piggare intryck efteråt:
9447


Fortsatte in i kupén och tänkte pilla bort radion. Lättare sagt än gjort då jag inte hade något dedikerat verktyg för detta, fick bli en smal insex-nyckel och lite magkänsla:
9448

Stereon utdragen och ett härligt ormbo:
9449
Notera förresten den röda lampan som lyser till vänster i bild. Kopplad till larmet på något sätt via stereon (?) Kändes inte original så den fick ryka också!

Originalkontakt fortfarande intakt:
9450

Ström- och högtalarkontakter var det som blev kvar:
9451

Locket (original sedan bilen var ny) på tillsvidare:
9452


Ska fixa en annan blind-knapp till larm-dioden och sedan hoppas på att den "nya" stereon dyker upp under veckan, blir spännande att se hur den gör sig i bilen...

Skoglund
2017-09-05, 21:18
Efter mycket letande dök den slutligen upp, en Blaupunkt Gamma!
9499

Får peta in den efter att helljusdioden är bytt i instrumentklustret.

Avgassystemet är nu också nerrivet, kommer byta allt utom grenrör och "downpipen" från grenröret, dessa var i såpass bra skick. Annat kan man säga om de andra delarna..
9500

9501



Även rivit ner växellänkaget för att byta alla bussningar och liknande. Riktigt glapp i länkaget, men snart blir det annat!
9502

GTI-nissen
2017-09-06, 20:56
Är Gamman rätt i årsmodell, den ser lite nyare ut i designen?
Men efter att ha sett detta så ska jag ta och montera in min gamla Blåpunkt Toronto igen, den har varit urmonterad i 25 år nu. Och det passar ju perfekt att samtidigt sätta i Fisher c-box:en som jag snek till mig av JL. :-)

Skoglund
2017-09-06, 21:56
Är Gamman rätt i årsmodell, den ser lite nyare ut i designen?
Men efter att ha sett detta så ska jag ta och montera in min gamla Blåpunkt Toronto igen, den har varit urmonterad i 25 år nu. Och det passar ju perfekt att samtidigt sätta i Fisher c-box:en som jag snek till mig av JL. :-)

Alla har vi ju våra preferenser av vad som är rätt årsmodell =) Stereon på bilden (chassinumret kan jag bjuda på om nån nu skulle vara sugen på att sno den..) är en Blaupunkt Gamma II M327 och den är tillverkad nån gång 1987/1988.

9504

Just Gamma II:an gjordes ju även andra tillverkare än Blaupunkt beroende på årtal. Jag tycker att den här enheten känns väldigt tidsenlig. Du kanske tänker på den lite "nyare" Gamma III?

Toronton är också en goding!

Golf-power
2017-09-07, 17:29
Främre röret är väl rostfritt på gtin om jag inte minns fel

Skoglund
2017-09-08, 09:54
Främre röret är väl rostfritt på gtin om jag inte minns fel

Nja, det är jag tveksam till.
Jag syftar på röret/dämparen med nr 2 i följande bild: http://www.oemepc.com/vw/part_single/catalog/vw/markt/RDW/modell/GO/year/1988/drive_standart/77/hg_ug/253/subcategory/70045/part_id/3691508/lang/e

Det är inte rostfritt på min bil.

Golf-power
2017-09-08, 10:24
Min GTI 16V -87:a hade rostfritt främre ,men det är nog olika kanske

GTI-nissen
2017-09-08, 16:29
Alla har vi ju våra preferenser av vad som är rätt årsmodell =) Stereon på bilden (chassinumret kan jag bjuda på om nån nu skulle vara sugen på att sno den..) är en Blaupunkt Gamma II M327 och den är tillverkad nån gång 1987/1988.

Med den faktan som svar så har jag inget mer att tillägga... ;-)

Skoglund
2017-09-08, 20:28
Med den faktan som svar så har jag inget mer att tillägga... ;-)

Vidare förkovring finns här: http://www.vw-bluediamond.de/homepage/Hauptseite/graphik/dergti_90/seite17_gr.jpg

Skoglund
2017-09-08, 22:40
Passade på att slipa och rostskydda lådan till växelspaken samt växelförarstången, lika bra när det ändå är nerrivet

9505

9506


På med lite färg

9508

9507


Äntligen dags att få sätta ihop grejerna igen!

9509


Bussningen för stången ditsatt i lådan, inga större problem. Var dock krångligt att föra igenom stången genom bussningen men det gick efter lite trixande och smörjande

9510

Väntar med att sätta i den där koppen som sitter i botten på lådan. Har sett att det går att göra på olika sätt, men vid demonteringen tog jag bort koppen först, ledde ut växelspaken genom hålet för att sedan dra ut växelstången. Montering i omvänd ordning helt enkelt!

9511

Växelspaken iförd, koppen isatt och muttrarna ditsatta med handkraft..ibland jobbar händerna fortare än huvudet..tyvärr

9512

Sådär, nu är det korrekt och färdigt!

9513

En liten passbit för att få växelspaken i rätt läge inför morgondagens montering på bilen

9514

Inte ett glapp i lådan, det är "tight like prom night" vilket känns mycket lovande!

Skoglund
2017-09-10, 21:27
Allt monterat och klart, bjöd inte på några direkta överraskningar. Mycket precisa växellägen nu, inte ett glapp!

Har även fått dit det rostfria avgassystemet, mer bilder och info kommer imorn

Skoglund
2017-09-11, 10:47
Köpte Magnaflow 2,25" klammor till avgaset, har två nya till övers om någon är intresserad att köpa för en rimlig peng

9524

Fick dit det nya avgassystemet efter lite bökande. Den första ljuddämparen efter downpipen var inga problem, sen blev det värre. Gjorde misstaget att bygga i tur och ordning från fronten till slutdämpare. Det visade sig bli problem att sätta ihop bakre ljuddämparen med slutdämparen, gick inte att få ihop de två!

Gjorde som så att jag satte fast slutdämparen i sina 3 gummiupphängningar, sen fick den hänga där fritt. Kopplade på bakre ljuddämparen med slutdämparen, spände dock inte fast den. Under med en domkraft på bakre ljuddämparen, koppla ihop med främre dämparen, dit med gummin och slutligen klämma ihop allting.

Körde ur bilen ur garaget och testade både växlar och lyssnade efter eventuella läckor i avgaset. Verkade inte vara några problem, skönt att lufta bilen en aning då den bara stått de senaste månaderna.

En bild på de nya fina slutrören

9525

Härnäst blir det att ta tag i att byta den blå helljusdioden..mindre roligt, men såklart nödvändigt arbete. Gissar på att antingen dioden i sig är slut eller att motståndet på PCB:n har sagt upp sig

GTI-nissen
2017-09-11, 12:04
Härnäst blir det att ta tag i att byta den blå helljusdioden..mindre roligt, men såklart nödvändigt arbete. Gissar på att antingen dioden i sig är slut eller att motståndet på PCB:n har sagt upp sig

Helljusdioden är ingen diod utan en glödlampa med en blå hätta. 1988 kostade en blå lysdiod lika mycket som hela bilen kan jag tänka mig.:)

Marcus
2017-09-11, 12:46
Härligt på alla sätt, men bort med reflexrampen :)

matsola
2017-09-11, 13:32
Vad blev det för märke på avgassystemet?

Skoglund
2017-09-11, 15:33
Härligt på alla sätt, men bort med reflexrampen :)

Ingen risk att den åker av :)

- - - Uppdaterad - - -


Vad blev det för märke på avgassystemet?

Oklart, nåt 2,25" som följde med köpet av bilen

Skoglund
2017-11-11, 19:44
Inte hänt så mycket på sistone, men nu är iaf lampan/lysdioden för helljuset bytt! Hittade en gammal en i mina gömmor och den fungerade fint. Ingen jätteuppdatering, men likväl så viktigt, skönt att ha det "problemet" ur världen.

I dagsläget har jag inget direkt som behöver göras med bilen förutom att montera stereon och byta diverse filter samt oljor. Sparar detta till våren och varmare dagar

Skoglund
2017-12-10, 14:20
Var ute och kikade på bakrutans toningsfilm tidigare idag. Både positiva och lite mindre positiva nyheter. Det positiva är att det verkar gå att dra bort hela filmen i ett stycke. Har varit med om tidigare att andra filmer strimlar sig ganska lätt och att det då är ett rent helvete att få bort filmen!

Det mindre positiva är att rutan blir väldigt kladdig av limmet som håller filmen på plats. Funderar på att köra med värmepistol, kanske släpper både film och lim enklare ( ? )
Annars får det blir det gamla hederliga: Aceton och luddfri trasa samt några timmars rengöring

Skoglund
2017-12-13, 12:34
Körde med värmepistol och filmen släppte ganska lätt. Kladdig bakruta, men aceton och några trasor gjorde susen. Fick bort allt lim till slut, rutan får rengöras när det blivit lite varmare ute.

Såhär blev det, klart bättre i min mening och ytterligare ett steg närmare originalutförande!
9656

Skoglund
2017-12-14, 12:35
Tog ut den ur garaget för fotografering idag. Entusiastförsäkrad fr.o.m. början på nästa år hos Bilsport & MC.

Nu får han stå i vila tills besiktning i januari
9657

Golf-power
2017-12-14, 12:53
Kul att se en original 16v Blir nostalgig

Skoglund
2017-12-14, 14:13
Kul att se en original 16v Blir nostalgig

Tackar! Den är så original det kan bli, varken bättre eller sämre. Ska försöka få ut den på nån träff i sommar

Lillen
2017-12-15, 00:15
Kul att se en original 16v Blir nostalgig

+1 än fast den är röd :p

Norpan
2017-12-17, 01:57
Ser kanonbra ut ju :)

Hade en Alpinvit 16v -88 som första Gti
Man blir lite sugen...

Skoglund
2017-12-19, 14:54
Ser kanonbra ut ju :)

Hade en Alpinvit 16v -88 som första Gti
Man blir lite sugen...

Du får hålla utkik till våren, finns risk/chans att det kommer ut en svart Golf GTi 16v -89 till salu...

Skoglund
2018-01-04, 16:06
Idag var det dags för besiktning! Han fyllde 30 år för ett par dagar sedan vilket gav dubbel anledning att skåla på nyårsafton.
Hade väl egentligen inga orosmoln på himlen inför besiktningen och som väntat gick det bra. Det enda som var lite tråkigt var att det ena avgasgummit ( Walker) redan hade gått sönder efter knappt 1 mils körande och avgassystemet hängde på trekvart. Förmodligen är kroken på avgassystemet såpass vasst att det skurit genom gummit. Besiktningsmannen tog fram två buntband så att vi provisoriskt kunde hänga upp det, funkade tillfredsställande.
Beställde nytt gummi (Powerflex) idag och ska linda några varv eltejp runt kanterna på avgaskroken, hoppas det håller bättre.

Besiktning först om två år igen, nu får han vila i garaget fram till sommarmånaderna!9681

Skoglund
2018-01-23, 21:30
Händer inte jättemycket i garaget just nu, går mest och väntar på att det ska bli vår och lite mer bilvänligt väder. Har iallafall bytt ut det trasiga avgasgummit jag skrev om tidigare, nu sitter det perfekt!

När jag ändå hade bilen upphissad passade jag på att göra det tråkiga jobbet med att byta bränslefilter. Har inte märkt att bilen gått dåligt eller liknande, men har noterat att filtret säkert var det som levererades från fabrik för 30 år sedan, lika bra att byta. Ett kladdigt jobb utan några problem på vägen, blev inga bilder på själva bytet då händerna var fulla av bensin.

En bild på resultat blev det iallafall, nytt fint filter från Bosch på plats!
9714

Inga läckage eller dylikt, nu får han vila någon månad till innan det blir storservice med oljor- och filterbyten samt nya tändstift.

Skoglund
2018-01-31, 18:47
Passade på att byta batterikablarna såhär i försäsongstider. Den gamla daggmasken till jordkabel är ett skämt. Blev 50 mm2 kablar till både jord och startmotor. De gamla kablarna sparades såklart om man/någon skulle få för sig att byta tillbaka nån gång i framtiden (oklart varför dock..)

Lite skillnad i tjocklek:
9724

Bytte även kabelskorna och drog på krympslang, blev mycket bättre och lär nu hålla ytterligare 30 år.
Före:
9725

Efter:
9726

Nya kablarna monterade och ihopkopplade med batteriet, blev bra!
9727

Skoglund
2018-01-31, 21:11
Fick även stereon på plats med fungerande radio, kassettspelare och allt. Helt rätt i 80-talsstuk och originalutförande:9728

Är nu helt klar med insidan av bilen. Endast en lättare tvätt, dammsugning och lite olje/filterbyten kvarstår innan det är dags för finåkning under vårdagarna.

Som bonus slänger jag upp en bild på motorrummet efter att det hade fått sig en liten uppfräschning:
9729

loadmaster
2018-02-01, 10:28
Härligt med elhissknapparna i mittkonsollen :)
Känns riktigt 80-tal :)

Skoglund
2018-02-02, 09:26
Härligt med elhissknapparna i mittkonsollen :)
Känns riktigt 80-tal :)

Haha, ja det är riktigt fräsigt! :D

Frågan är om de knapparna verkligen är original? Vet inte riktigt hur mittkonsolen såg ut på de bilar som såldes med VAG-larm och elektriska fönsterhissar (?) Har letat efter bilder, men det verkar inte krylla av sådana med den specifikationen.

Skoglund
2018-02-20, 17:13
I väntan på våren och värmen var jag nere i garaget och tvättade av den svarte. Blir en polering,vaxning och allmän uppfräschning av den inom kort också innan eventuell försäljning..

9801

Skoglund
2018-04-16, 21:31
Mjukstartat med vårservicen. Det viktigaste först såklart
9969

Idag blev det bara luftfiltret, inte en dag för tidigt
9971

Nytt fräscht Bosch-filter
9970

Återstår motorolja, oljefilter, växellådsolja, tändstift och torkarblad

Skoglund
2018-04-26, 22:31
Så var nu motorolja, oljefilter, växellådsolja och tändstiften bytta. Motoroljan såg normal ut, inget glitter i växellådsoljan som tur var. Fyllde på växellådsoljan genom hålet för hastighetsmätarvajern då jag har dålig erfarenhet av att skruva bort nivåpluggen på sidan av huset för slutväxeln. Gick fint och smidigt med oljebytena.

Värre var det med tändstiften. Hade köpt tändstiftsnyckel med T-handtag från Biltema. Ja jag får skylla mig själv.. Första tändstiftet som skulle bort, kras! Handtaget på nyckeln gick i två bitar. Åkte och köpte en 16mm tändstiftshylsa istället, gick som en dans =)

De gamla NGK-stiften såg dock fina ut:
10003


Nu blev det dock Bosch Super 4 FR56 istället. Tog en vända med bilen sen och den kändes riktigt pigg, äntligen redo för våren!

Skoglund
2018-05-14, 20:42
Som jag har letat efter den här grejen! Det kryllar inte direkt av dem på de få skrotbilar som fortfarande finns kvar. Satt inte heller standard från fabrik viket gör det hela ännu lite trixigare..

Här är den iaf, ser kanske inte mycket ut för världen:
10028

10029

De flesta har nog redan gissat på att det är en kupéfilterhållare, det är också helt korrekt gissat :) Bort med det gamla lövgallret som ändå inte gör någon nytta när pollensäsongen är igång samt när vägdammet yr!
10027

Installerat och klart! Nu kan man äntligen slå på kupéfläkten med rent samvete i dubbel bemärkelse
10030

Skoglund
2018-06-14, 21:45
Det var dags att få bort vinter- och vårdammet. Tyckte bilen såg ganska fin ut innan dock..
10107


Avtvättad och rengjord lack
10108


Vaxad och klar, en sån lyster det blev! Stor skillnad mot innan
10109


Dags att bege sig hemåt
10110

frisyren
2018-06-14, 23:24
Kanonfin!

mangewide
2018-06-15, 13:48
Imponerade att ni håller dessa bilar vid detta skick. Hade ett gäng Mk2 GTI för 20-25 år sedan, det var ju slut redan då... *LoL*.. ;)

Skoglund
2018-06-17, 00:14
Man tackar! Blir försäljning av nedanstående nu, man samlar på sig för mycket (om det nu är möjligt med VW:s) med åren...

10120

Skoglund
2019-03-04, 16:00
Fick på vindavvisaren till takluckan strax innan helgen

10814

En AeroLift med en liten vipp-lucka i mitten för att, om så önskas, kunna styra ner fartvinden i kupén för en svalkande effekt. Ser fram emot att testa när det blivit varmare och soligare ute

Skoglund
2021-09-13, 13:40
Har inte hänt jättemycket sen sist. Var på besiktning i veckan, tydligen har bilen rullat cirka 9 mil sen förra besiktningen för två år sedan =)

13003

Gick igenom utan bekymmer! Skönt att komma ut och rasta den en aning. Fick bli en tvätt efteråt och sen in i garaget igen.

Några dagar senare dök bilöverdraget jag beställt upp! Helt ok passform och med en mjuk insida för att minimera eventuella smårepor. Bilen kommer stå i varmgarage som tidigare så jag bemödade mig inte med att fästa överdraget nämnvärt.
13004
Nu får den stå till sig till våren. Sen får vi se vad ödet blir för den. Eventuellt försäljning