handdator

Visa fullständig version : Installera ledramp på Passat B8



Robin_88
2017-08-13, 11:32
Hej, sitter ned tankarna attskaffa en ledramp till min Passat 16. Frågan är om någon här har gjort det, vilken ramp och funkar det med Xbb Lightswitch? Mvh Robin

golf666
2017-08-13, 21:28
Hej, sitter ned tankarna attskaffa en ledramp till min Passat 16. Frågan är om någon här har gjort det, vilken ramp och funkar det med Xbb Lightswitch? Mvh Robin


Har gjort det flera ggr på jobbet..

och har använt flera olika ramper som vi säljer via jobbet.
Brukar ta av stötfångaren och bygga fästen och fälla in den under reg.plåten.
Blir snyggast.

Och ang xbb lightswitch vet jag faktiskt inte.
Minns inte vad de vi använder heter. Sen beror de såklart på vilka ljus du har på bilen?
Halogen, xenon eller led?

Robin_88
2017-08-13, 22:53
Det är led . Ja jag sitter och funderar på en Reachline mkII 28. Det är inkopplingen som är det största frågetecknet. Verlar som xbb är en vettig sak om den funkar och vilken kabel som är (signal).. Läste någonstans att det kanske är vit/blå?

golf666
2017-08-15, 23:54
Det är led . Ja jag sitter och funderar på en Reachline mkII 28. Det är inkopplingen som är det största frågetecknet. Verlar som xbb är en vettig sak om den funkar och vilken kabel som är (signal).. Läste någonstans att det kanske är vit/blå?

Ok.. ja de är inte "bara" att koppla in en ramp på en nyare bil med led/xenon.
Brukar inte få nå tillslag på nån kabel ute vid lyktan utan man får koppla in styrningen inne i bilen..

Rockpop
2018-02-07, 16:21
Har du kollat här? Beroende på hur mycket du vill lägga och vilken modell du har kan du få ramper som monteras bakom grillen så syns de inte så mycket.
https://dsmdesign.se/content/products/Tillbehor-Personbil/Volkswagen/Passat/

walkmann
2018-02-07, 21:05
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/extraljus/extraljus-tillbehor/canbus-interface-till-relakabel-12v-helljus-signal.html

- - - Uppdaterad - - -


http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/extraljus/extraljus-tillbehor/canbus-interface-till-relakabel-12v-helljus-signal.html

Har läst någonstans att det ska vara vit/blå på vänster strålkastarkontakt?

Kingen
2018-05-28, 17:15
Enligt XBB är det Vit/blå, stift 14.

Ska montera en LED ramp på vår Passat Alltrack (-17) till helgen så beställde en XBB Lightswitch från Ljusakuten. De har förövrigt 15% avdrag i kassan om man uppger koden majdeal i kassan.

Testade bilen häromdagen på natten, blir väl inte helt som på vintern men tillräckligt för att jag ska tycka att jag är lite besviken på LED High ljusen, bra längd och fokus rakt fram men väldigt svagt ljus på bredden. Tycker både Superben och A3:an har bättre helljus med xenon. Halvljuset däremot är knivskarpt och bra tur är väl det för helljuset kan man göra något åt.

Ska bli intressant att testa XBB, verkar ju hur smidigt som helst, hoppas det fungerar lika bra.

vfr
2018-05-28, 17:38
Halvljuset däremot är knivskarpt och bra tur är väl det för helljuset kan man göra något åt.


Precis vad jag tycker. Jag tar hellre ett halvdåligt heljus än halvdåligt halvljus eftersom man alltid kan göra något åt heljuset på ett fullt godkänt sätt.

walkmann
2018-05-28, 20:44
Intressant, lägg gärna upp lite bilder vid montering?:)

Kingen
2018-05-30, 10:30
Intressant, lägg gärna upp lite bilder vid montering?:)
Borde ha grejerna hemma idag enligt kolliid. Ska försöka komma ihåg att ta bilder, men montering kommer ske till helgen när jag får tid :)

SSo
2018-05-30, 10:59
Nån som har tips på montering som funkar ihop med Area View?
Går det in bakom grillen tex?

Kingen
2018-06-04, 11:26
Intressant, lägg gärna upp lite bilder vid montering?:)

Kan ju tyärr meddela att XBB verkar inte funka som de säger... när allt var testmonterat så tände rampen till i 1s för att sedan vara släckt, XBB signalen är släckt med ett blink var 3:e sekund så den får inte riktigt signal. Testade att vända polen, sätta mer mymetall runt, parallelkoppla etc etc... hände inte ett skit. Så jävla tråkigt, hade annars vart den smidigaste installationen jag någonsin gjort.

Hittade tyvärr, idag en annan tråd där han också testat med XBB utan framgång, tydligen även med canbus dosa men det ska funka vad jag vet. Så blir väl någon liknande lösning efter semestern..

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?24259-Passat-2015-extraljus

walkmann
2018-06-04, 20:42
Trist.
men du har monterat rampen?

Kingen
2018-06-05, 00:55
Trist.
men du har monterat rampen?

Nej jag ville prova så att jag fick rampen att lysa först.. Ska prova igen men med en canbus modul istället. Man kopplar in den i obd uttaget och vet flera som gjort så. Skam den som ger sig. Kommer dock ha rampen under nummerplåten iom sensorer på ovansidan samt att jag tycker det är snyggare

Junfors
2018-09-22, 21:17
Nej jag ville prova så att jag fick rampen att lysa först.. Ska prova igen men med en canbus modul istället. Man kopplar in den i obd uttaget och vet flera som gjort så. Skam den som ger sig. Kommer dock ha rampen under nummerplåten iom sensorer på ovansidan samt att jag tycker det är snyggareHur gick det för fig, fick du det att fungera?

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk

walkmann
2018-09-23, 09:45
10277
10278
monterat på min, vision x xpr 15m..inkopplat med vanligt relä på stift 11 vid vänster strålkastare. Fungerar finfint även med aktiva helljuset;)

Kingen
2018-09-23, 22:24
Hur gick det för fig, fick du det att fungera?

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk

Tyvärr inte. Har hänt en del det senaste som har gjort att man intebhagt energi till det.

Junfors
2018-09-30, 21:51
10277
10278
monterat på min, vision x xpr 15m..inkopplat med vanligt relä på stift 11 vid vänster strålkastare. Fungerar finfint även med aktiva helljuset;)Var satt detta stift 11, i själva strålkastaren eller vad. Kollade efter det på min egna men hittade inte. Du kan inte ta nåt kort och visa hur du kopplat in?

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk

Elia
2019-09-23, 07:36
10277
10278
monterat på min, vision x xpr 15m..inkopplat med vanligt relä på stift 11 vid vänster strålkastare. Fungerar finfint även med aktiva helljuset;)


Hej!

Jag har tänkt montera en ramp som du på min passat -16 b8 och funderar på hur bred din ramp är och vart du har fått tag på fäst-järnen man ser på bilden?

walkmann
2019-09-29, 09:37
Hej!

Jag har tänkt montera en ramp som du på min passat -16 b8 och funderar på hur bred din ramp är och vart du har fått tag på fäst-järnen man ser på bilden?

Vision x xpr15m..fästena var från Rindab.

Elia
2019-09-30, 09:13
Tack för svar, jag har beställt detta kitt och hoppas att det blir bra, kopplade du in rampen med XBB eller hur gjorde du? https://dsmdesign.se/content/products/Tillbehor-Personbil/Volkswagen/Passat/600-Volkswagen-Passat-Passat-Alltrack-LED-Ramp-80cm-modellanpassat-monteringsfaste.php

nikasp
2019-10-25, 21:53
Såhär ser det ut på min 2017 som jag köpte förra veckan. Inga papper så jag vet inte ens vad jag har för ramp. Ruskigt nöjd med ljuset dock!

11304

Jope1980
2020-02-12, 17:56
vad jag förstått behövs ingen XBB eller annan canbus enhet när bilen har LED LOW.... men däremot om man har LED HIGH. Jag har köpt en viklight ymer 20" precis å ska koppla in den i helgen, jag har led low så vi får se om det är som jag tror.

walkmann
2020-02-12, 19:49
vad jag förstått behövs ingen XBB eller annan canbus enhet när bilen har LED LOW.... men däremot om man har LED HIGH. Jag har köpt en viklight ymer 20" precis å ska koppla in den i helgen, jag har led low så vi får se om det är som jag tror.
Stämmer bra, bara att ta signal från strålkastaren via relä..

Jope1980
2020-02-13, 18:28
Stämmer bra, bara att ta signal från strålkastaren via relä..

Satte dit rampen idag, Gick alldeles utmärkt utan canbus 👍

Liverpoolarn
2020-02-14, 11:58
Satte dit rampen idag, Gick alldeles utmärkt utan canbus 
Går i tankar att montera en ramp på min B8 med led low, men har inte scoutat så mycket om vad man borde köpa sig. Hur monterade du din ramp? Bild?

walkmann
2020-02-14, 12:50
11498
Går i tankar att montera en ramp på min B8 med led low, men har inte scoutat så mycket om vad man borde köpa sig. Hur monterade du din ramp? Bild?

Jope1980
2020-02-14, 17:49
Går i tankar att montera en ramp på min B8 med led low, men har inte scoutat så mycket om vad man borde köpa sig. Hur monterade du din ramp? Bild?

Satte den bara med ett nummerplåtsfäste, ej infälld i grillen utan den sticker ut någon cm från bilen. Hade tänkt fälla in den men det satt en tempgivare precis där å den orkade jag inte flytta på, då hade ja fått riva ner hela fronten.

KrilleT
2020-09-04, 11:49
Satte den bara med ett nummerplåtsfäste, ej infälld i grillen utan den sticker ut någon cm från bilen. Hade tänkt fälla in den men det satt en tempgivare precis där å den orkade jag inte flytta på, då hade ja fått riva ner hela fronten.

Är du nöjd med ljuset från din Viklight?
Lyser nog långt/nog brett?

AndySwede
2020-09-04, 16:49
Diskret installation, snyggt. Sen är det väl beroende på var man bor om man får behålla den på bilen eller inte. Ut det perspektivet är det naturligtvis bra om den sitter infälld och monterad bakom grillen.

Jope1980
2020-09-09, 06:53
KrilleT: Viklight är ok. Hade önskat lite bredare ljusbild men framåt är den kanon.

milu02
2020-10-04, 22:34
Satte dit rampen idag, Gick alldeles utmärkt utan canbus 👍

Var tog du styrströmmen? Ska montera på en Passat B8 2017 R-line med business paket så antar det är samma LED som du har på din.

Jope1980
2020-10-05, 07:17
Var tog du styrströmmen? Ska montera på en Passat B8 2017 R-line med business paket så antar det är samma LED som du har på din.

Blå/vit kabel från helljuslyktan.

Liverpoolarn
2021-01-19, 15:28
Jo, äntligen fått tummen ur och köpt mig en Lazer-ramp som jag ska montera under nummerskylten initialt.
Har inte monterat nån ramp sen B6-tiden och då var det lätt att komma åt 12V i säkringslådan för att strömförsörja rampen. Är det nån som har tips på smidig montering av kablaget för rampen på en B8?

Kontakten för batteri-laddning är otymplig och stor som rackarn, så jag lutar väl mer åt att försöka hitta nån 12V i säkringslådan nu också. Men är det nån som vet vart det är 12V med tändning på? Det är ju hemskt mycket jobbigare att komma åt nu, om det inte funkar att hänga koppla på sig på nån av de 5 kontakterna längst ner bilden nedan?

12355

Liverpoolarn
2021-02-02, 12:58
Mätt och kollat på bilen nu. Ett problem ur världen. Kabel 2 från vänster i bilden ovan ger 12V, så den biffen löst.

Men tyvärr gick det åt helsike på lampkontakten... Tyvärr verkar min lampkontakt ge 12V på blå/vit kabel (stift 11) både vid halv och helljus (LED LOW - 2018). Eller vet nån om det beter sig annorlunda när man kopplar loss kontakten mot hur det är med den ikopplad? Det går ju inte mäta på stiftet i bakkant med kontakten kopplad i lampan då bakkanten är tätad.

Någon som haft samma problem och hur har ni då löst det?

Liverpoolarn
2021-02-03, 14:17
Fortsätter svara på mina egna inlägg. Kan säga att det ÄR skillnad om man mäter på kablarna med lampan inkopplad.
Stift 11 får jag 1.2V vid halvljus påslaget och 12V med helljus påslaget. Så nu är man tillbaka i matchen igen. :)

Haddoq
2021-10-05, 14:51
Väcker denna tråden lite.

går i tankarna på en led ramp till passaten till vintern. är sugen på att montera så den sitter precis under regskylten, utan att sticka ut. Så dvs infällt. Någon som har tips på monteringsram som funkar för en 22" Sibera ramp? Tror den har stöd både för att skruva bakpå men också på sidan. Skulle vara trevligt att ha en montering som gör att man behöver såga så lite som möjligt i bilen men vill ha en snygg installation.

Regplåtsmontering verkar ju smidigt i sig, verkar vara sånna beslag som finns att hitta.. såg inte ngn som sålde några för montering bakom. Hur jobbigt är det att plocka fronten? blir det såpass mkt bättre installation att det är värt det?

Lutar just nu åt att sätta den med regplåtsmontering infällt med något beslag som kan ta skruvar på sidorna så man inte behöver såga i fram för skruvarna på ovansidan som jag sett på några videos att de gjort. då verkar man bara kapa nedre grillen på var sin sida om rampen.

Tankar? exempel? egna erfarenheter?

Liverpoolarn
2021-10-07, 10:30
Som skrivit precis ovan monterade jag en ramp bakom regskylten, monterat med popnitar.
Den sitter fint NU, men visst blir det visst "fladder" av att den bara sitter i plast när man kör på ojämn väg. Dock kan jag rekommendera att kolla nogrant vart man sätter nitarna för jag lyckades klämma en kabel som går bakom vilket gjorde att parkeringssensorerna slutade att fungera (och en del annat också pga det).

Men jag körde lite "snik" (eller brute-force) montering och sågade gallret under regskylten. Helst skulle jag vilja haft rampen bakom gallret, men det blev för mycket krångel.
Sorry att svaret inte ger dig SÅ mycket svar på dina frågor, men delar med mig lite av mina erfarenheter.

Haddoq
2021-10-15, 11:43
Bra svar ändå. funderar på lite olika alternativ.. pratade också lite med en verkstad om vad de tyckte.. de kommenterade på att man ska vara medveten om att monteringen under regskylt (antingen innanför eller i gallret) gör att man tappar kanske 20-30% av luftkonditioneringens kapacitet. Tänker att detta borde vara lugnt.. har inte upplevt att bilen haft svårt att komma ner i temperatur på sommaren. Någon som har erfarenheter av detta.. märks det ngn skillnad eller är det inte så man märker så mkt?

Liverpoolarn
2021-10-18, 12:08
Inget jag märkte nåt av nu i sommar i alla fall.

Hooloowoo
2022-09-12, 10:06
Monterade ledramp efter mycket om och men i går.
Fick leta som fan för att hitta installationsbeskrivningen, men till slut så. Därför tänkte jag en kort beskrivning för eventuella andra ledljusmonteraraspiranter.

Minns inte märket på rampen, CAD slimline tror jag den heter, minns dock inte effekten.. Har även en CANM8-canbus-controller.
Bilen är en 2019 Passat SC med aktivt och dynamiskt ledljus. (INTE samma placering på kablarna som 2015-2019 tydligen.)

Rampen monterades i den nedre stålbalken, se bild.
Konstantström togs från säkringsdosan till höger i motorutrymmet(när du står framför bilen).
Jorden blev den kontakten på torpedväggen precis vid stora plus-polen.

Kablarna tryckte jag igenom torpedväggen där stora stammen går in, precis bakom(kan lägga upp bild senare om så önskas) pluspolen, långt till vänster väl inne i kupen bredvid pedalerna.

Sen leddes de runt till bakom Climatronic-panelen, som rycktes ut(sitter med sedvanliga clips, så ryck försiktigt).
Hittade GRÖN(can hi) och BRUNORANGE(can low) kabel på den största kontakten( till höger i färdriktningen), och klämde på ett par strömtjyvar.

Kopplade ihop det med canbusdosan enligt beskrivning, och vipps var det inkopplat.
Har dock kopplat lite dumt, för just nu bryts inte ljuset på rampen vid aktivt helljus vid möte, det vanliga fungerar som det ska, men gjorde nog en tankevurpa när jag kopplade konstantström på den som skulle ha tändningsström.... :rolleyes:

Annars fungerar det drömmen. I och för sig bra ljus i led'arna i grunden, men mycket vill ha mer heter det visst....
Blev en bild på färdigt resultat också.

13676

Anders1984
2022-10-16, 21:42
vad jag förstått behövs ingen XBB eller annan canbus enhet när bilen har LED LOW.... men däremot om man har LED HIGH. Jag har köpt en viklight ymer 20" precis å ska koppla in den i helgen, jag har led low så vi får se om det är som jag tror.

Blev sugen på denna jag också!

Beställt grejerna nu så jag hinner montera innan det blir alltför kallt ute!

Mex165
2022-10-16, 23:21
Här i Norge använder jag denna istället.. :cool:

https://www.xbb.se/sv_se/xbb-dongle-xbb-powerunit/

Anders1984
2022-10-22, 23:11
Verkar smidigt! Slipper denna eftersom jag har LED LOW på min B8, men beställde en till farsans XC60. Ska bli intressant att installera!

Haddoq
2023-10-25, 23:31
Monterade ledramp efter mycket om och men i går.
Fick leta som fan för att hitta installationsbeskrivningen, men till slut så. Därför tänkte jag en kort beskrivning för eventuella andra ledljusmonteraraspiranter.

Minns inte märket på rampen, CAD slimline tror jag den heter, minns dock inte effekten.. Har även en CANM8-canbus-controller.
Bilen är en 2019 Passat SC med aktivt och dynamiskt ledljus. (INTE samma placering på kablarna som 2015-2019 tydligen.)

Rampen monterades i den nedre stålbalken, se bild.
Konstantström togs från säkringsdosan till höger i motorutrymmet(när du står framför bilen).
Jorden blev den kontakten på torpedväggen precis vid stora plus-polen.

Kablarna tryckte jag igenom torpedväggen där stora stammen går in, precis bakom(kan lägga upp bild senare om så önskas) pluspolen, långt till vänster väl inne i kupen bredvid pedalerna.

Sen leddes de runt till bakom Climatronic-panelen, som rycktes ut(sitter med sedvanliga clips, så ryck försiktigt).
Hittade GRÖN(can hi) och BRUNORANGE(can low) kabel på den största kontakten( till höger i färdriktningen), och klämde på ett par strömtjyvar.

Kopplade ihop det med canbusdosan enligt beskrivning, och vipps var det inkopplat.
Har dock kopplat lite dumt, för just nu bryts inte ljuset på rampen vid aktivt helljus vid möte, det vanliga fungerar som det ska, men gjorde nog en tankevurpa när jag kopplade konstantström på den som skulle ha tändningsström.... :rolleyes:

Annars fungerar det drömmen. I och för sig bra ljus i led'arna i grunden, men mycket vill ha mer heter det visst....
Blev en bild på färdigt resultat också.

13676

Hade gärna sett bild på hur du drog genom sladdarna till kupén, skulle gärna se bättre bild på infästningen.. funderar på att göra likadant.


Är det någon av er andra som har dragit strömbrytare in i kupén? eller skippar ni att kunna koppla ur rampen helt? Tänker typ ... snöoväder eller liknande att de hade vart smidigt med en knapp.

Ifall ni har det.. vart tog ni er genom torpedväggen.. lös ner där och såg inte något supersmidigt ställe vid första anblick

Tänkte också höra. Instruktionerna till min rekommenderar att man kopplar bort minuspolen på batteriet när man jobbar. Går detta att göra utan massa varningar och sånt? vet att det kan va grinigt på nyare bilar (har en 2017)