handdator

Visa fullständig version : Stopp/Start



seagull
2017-08-07, 21:10
Har en 1.6TDI -12 med stopp/start, men den stoppar nästan aldrig. Blev förvånad idag då den stoppade efter endast 5 minuters körning. Verkar slumpartat. Kanske helt enkelt är nåt fel? Nån som vet villkoren för att den skall stoppa?

Marcus
2017-08-07, 22:51
Hurså? Vill du att den ska stanna? Är ju världens mög, det första jag stänger av i mina bilar. Många stänger ju även av det permanent. Var glad för att du slipper skitet :-)

Mex165
2017-08-08, 00:43
Temp och volt...!

Megapolaren
2017-08-08, 10:50
Om batteriet är dåligt kommer den inte att stänga av motorn, detsamma om det är för kallt ute. Men nu är det ju sommar så temperaturen borde det inte vara, såvida inte tempsensorn i sig är trasig. Om din bil är från 2012 kan det vara så att batteriet börjar bli dåligt.

Nu vet jag inte exakt hur det är på Golf-12, men på min Polo så tänds en symbol i den centrala displayen i form av ett överkryssat A med en pil runt sig. Det innebär att bilen egentligen velat stänga av motorn men att temperaturen varit för låg eller att batteriets volttal är för lågt.

Men det kan såklart vara nått helt annat också. Själv trycker jag alltid av denna superirriterande funktion :)

Premis
2017-08-08, 12:37
Bra funktion för att spara bränsle speciellt i stadstrafik. På sommaren så är temperaturen ett problem eftersom klimatanläggningen måste köras hårdare för att kyla luften, då går motorn igång. Man övervakar även batterispänningen och det finns en gräns för när det inte är lönt att köra med motorn avstängd längre kontra strömförbrukningen.

seagull
2017-08-08, 20:17
Kanske är batteriet då, men jag upplever det inte som dåligt, bra fart i startmotorn.
Den måste isåfall mäta batterispänningen innan start, när motorn startat är det generatorn som styr spänningen i systemet.
Vad har ni för batterispänning då bilen stått en dag?

seagull
2017-08-12, 11:16
Mätte batterispänningen idag efter att bilen stått 5 dagar, 12.30Volt. AGM batteri.
Tror inte det är nåt fel på batteriet.

Pelk
2017-08-12, 18:38
Nu har jag inte full koll på AGM-batterier.

Men på ett "vanligt syrabatteri" är väl 12.3 volt lite lågt?

Ett fulladdad friskt batteri ska vara ~12.7 volt.

Vid 50% så ska det vara ~12.2V

Edit:
Googlade lite, och förstår det som att samma gäller AGM.


Skickat från min iPhone med Tapatalk