handdator

Visa fullständig version : Kamrem Golf MK1 1981



Oare
2017-08-05, 00:05
Behöver bara skriva av mig lite innan jag fortsätter skruva på Golfen. Kamrem var torr och tappade ett 10-tal tänder på min Golf Gli Cab 81:a med EG-motor (1.6 110hk). Som tur var hände det på garageuppfarten, bara att rulla in i garaget mha startmotorn. Nya remmen monterad och den går nu skit.

- Märkning på svänghjulets remskiva står mitt mot märkningen på mellanaxelns remskiva
- Inre märkning på kamaxelns remskiva står mot toppens kant
- Rotorn pekar mot ettans tändkabel.

Jag får sova på saken och återkomma...

a128
2017-08-05, 08:32
EN eller flera ventiler har slagit i kolvarna och blivit krökta, toppen måste av för åtgärd

Oare
2017-08-05, 09:21
Aha, jag trodde inte de gamla 8V motorerna riskerade att slå i ventilerna. Mycket dålig strategi att vänta med kamremsbytet. Jag får lyfta och se efter.

Mattias
2017-08-05, 13:25
EG Motorn har inget förbräningsrum i toppen som senare vw motorer har, du har som tidigare redan nänts antagligen krökt någon ventil.
Då det verkar ha hänt på ett lägre varvtal kan du ha tur och inte skadat topp och kolv.

Oare
2017-08-05, 16:34
Öppnat ventilkåpan och det ser ut som iaf en ventil på första cylindern är kass för den är inte stängd. Lätt att vara efterklok men just nu är det lite trist. Jag får fortsätta och lyfta på toppen.

MickeR
2017-08-05, 16:41
I de flesta fall så är även styrningarna skrot på de krökta ventilerna. Kolla det noga innan du bara byter ventilerna. EG och JJ är superkänsliga på kolv-ventilkontakt.

Oare
2017-08-05, 22:29
Avgasventilen på första cylindern krokig. Märken på kolven men hoppas och tror att den är ok. Lutar åt att lämna in toppen för renovering men får fundera lite 9393

Mattias
2017-08-06, 01:08
Tråkigt, men förhoppningsvis har resten klarart sig bra!
Mindre märken i kolven gör oftast inget.

Oare
2017-08-11, 14:52
Toppen är åtgärdad av firma med två nya avgasventiler och byte av alla styrningar och tätningar. Skönt med proffs! Vid demonteringen av toppen gick pinnbultar av på grenröret vilket jag nu börjar förstå är ett stort problem för de går inte att få bort. Jag behöver troligen skaffa ett nytt grenrör men hur jag än efterforskar så får jag ingen bra träff. Tips på var jag kan få fatt på begagnat eller nytt grenrör till EG-motorn mottages tacksamt. Frågat TA Technix om det extraktorgrenrör de säljer till Golf men de skriver att det inte passar min bil.(?) Även frågat https://www.vwheritage.com/ men de har ingen lösning till EG-motorn. Det borde ju gå att hitta...

a128
2017-08-11, 22:10
Om man kanske kunde svetsa på en mutter på varje pinnbult för att få bort, om inte borrningsalternativet kan användas
borra med ett 3 mm borr och sedan större till resterna av pinnbulten kan tas bort

det ska finnas M8-10 pinnbultar:
http://www.vwspares.ie/stud-m8-exhaust-stud-repair-oversize-m8m10-x-38mm

eller detta alternativ:
http://www.ebay.com/itm/142469868865

Oare
2018-06-22, 10:30
Lite återkoppling på detta ämne. Toppen renoverades och monterades i höstas, fortfarande ingen kompression. Demonterades igen och lämnade in tillsammans med kam för att få rätt ventilspel. Eter det blev det vintervila. Monterade toppen nu i maj och den hoppade igång så nu är den besiktad och klar. Nästa åtgärd blir avgasröret som börjar pysa lite. Får se vad det går att hitta för varianter.

När det gäller grenröret så gick det att borra ur bultarna så jag har originalet kvar. Det är svårare att hitta reservdelar än jag hade förväntat mig men det är ju en del av sporten med äldre bilar.

nu blir det en tur!