handdator

Visa fullständig version : Skumma elfel på 1981 Golf GLS



KalPDal
2017-08-04, 12:07
Hej,

Efter ett vindrutebyte ifjol så har det tydligen läckt in vatten under vintervilan via listen som "passande" nog var ovanför reläcentralen. I våras när jag kopplade in batteriet så började lyktspolarmotorn att gå av sig själv(utan tändning påslagen) samt att vindrutetorkarna levde sitt eget liv och inte gick att stänga av när tändningen var påslagen. Jag konstaterade att det hade läckt in vatten i reläna - tömde ur och torkade så gick torkarna som de skulle igen på order av spaken. Lyktspolaren fick vara urkopplad då den gick oavsett.

Igår skulle jag skruva fast centralen och sätta dit torkarreläet å noterar att nu går varken torkarna, vindrutespolaren eller bakrutespolaren. I lyktspolarens relä hade en fjäder rostat av så jag ersatte med en ny och nu går inte den oavbrutet iaf.

Inget liv i torkarna/rutespolarna alltså. Säkringar hela/bytta. Mätte i stiftkontakterna där torkarrelät ska sitta och fick inte ut nån spanning nånstans med tändningen påslagen - det borde ju vara ca 12V NÅNSTANS men icke. Mäter jag på blinkersreläets stift så får jag det.

Noterade efter ha last här att kontaktfunktionen i tändningslåset kan vara bov i sammanhanget då fläkt inte fungerar och testade om fläkten gick men icke det heller. Halvljuset slås inte heller på med tändningen som det gjorde förrr men helljuset fungerar dock. Efter skruvande på hängsäkringar så fungerar halvljuset nu igen.

Nu har jag några frågor för vidare felsökning:

- Jag antar att säkringarna ligger fore reläna? Så man ska kunna mäta om det finns nån spänning där.

- Vilket stift bör det finnas spanning på till relaet till torkarna om den kommer fram?

- Kan jag "simulera" kontakt och dra ut kontakten till tändningslåset och sätta kabel mellan passande kablar i kontakten för att "koppla" in torkarnas krets och i så fall vilka? För att se om det kan vara tändningslåset som spökar eller reläcentralen som blivit oxiderad och inte släpper fram spanning till torkarreläet...eller om det är nåt annat som spökar....

Tänkte börja med att byta relä men eftersom jag inte hittar nån stiftkontakt med spanning i så verkar det i nuläget meningslöst...

Nån som har andra erfarenheter idéer om vad som kan vara fel?

Edit:
Jag har mätt over säkringspositionerna 10(kupéfläkt) och 11(torkare/spolare) och där är det spänningslöst. 10 och 11 sitter på samma bleck för kontaktpunkten i reläcentralen.
Lutar det då åt att tändningslåsets kontaktfunktion är paj för fläkt/torkare eller kan det vara så j-vligt att centralen pajat.
Tredje frågan är fortfarande aktuell om simulering av kontaktfunktionen alltså.
End edit.



Mvh
Kalle

Oare
2017-08-17, 22:12
Har du fått ordning på detta? Jag har ett schema (Haynes) och kanske kan hitta någon idé där.

Tändningslås, läge 0, 1 och 2
Stift 30. Röd kabel, ingång, alltid 12 V
Stift 50, röd/svart, utgång, 12V i läge 2 (startmotor)
Stift X, svart/gul, utgång, 12V i läge 1
Stift 15, svart, utgång, 12V i läge 1 och 2
Stift P, grå, utgång, 12V i läge 0 (parkeringsljuskontakt)

Det känns som du har problem med "X" som går vidare till stift X på ljusknappen och sedan byglas vidare till kontakt D, stift 7 i säkringsboxen. Denna styr ett relä (relief relay) som matar säkring 10, säkring 11.

Det kanske går att mäta på den svart/gula X för att se om den är 12 V när tändningen är i läge 1?
Om så är fallet kanske det är något tok med relä eller säkringsbox. Den äldre med porslinssäkringar ska vara lite känslig har jag förstått. Har själv stött på en del konstigheter i min 81:a.