handdator

Visa fullständig version : Farthållare alltrack -14?



Bowen
2017-07-22, 11:32
Ännu en sak jag inte riktigt blir klok på.
En obekant har en äldre modell av passat.
Kanske men samma kaross i alla fall tror jag.
Den passaten har samma typ av farthållare som jag kom ihåg, med den extra lilla spaken. Men vad jag kom i håg så bromsade den farthållaren med, medans min bara verkar sluta gasa typ om det rullar för fort.

Finns det olika typer av farthållare?
Jag menar inte typen med "radar" som saktar in för andra bilar, för det var det inte på kompisens bil. Men bromsade, det gjorde den.

På en ny 2017 golf som jag hade som lånebil, den bromsade om man körde i 70 och pillade ner farthållaren till 50 tex.

Någon som vet?

vfr
2017-07-22, 12:37
Pratar du verkligen om att bromsa som i att använda bromsbeläggen? Eller är det bara motorbroms?

Motorbroms kan vara väldigt olika stark beroende på vad det är för motor i bilen. Och även beroende på om det finns frirullningsfunktion. I det senare fallet så har man inte ens motorbroms utan det blir som att tramp ner kopplingen. Allt för att man ska utnyttja rörelseenergin i den hastighet som man redan har accelerereat upp till.

Bowen
2017-07-22, 13:42
Ja jag menar bromsa.
Jag hittade tillslut i instruktionsboken, där står det, farten sänks bara genom motorbroms. Bilen bromsar ej.

Jag är nästan säker på att min polares lite äldre passat bromsade, anledningen till det är att han sa du behöver inte bromsa, det är en konstantfarthållare, och rullar bilen för fort nedför så bromsar bilen. Men jag kan ha fel.

I golfen jag lånade bromsade den definitivt. Sänkte jag från 70 till 50 på farthållaren bromsade bilen med bromsarna. (Eller var det bara effektiv motorbroms verkligen?)
Den hade iofs ACC heter det väl, Dvs radar.

Danne_
2017-07-22, 19:33
Den kan ju ha haft ACC. den bromsar in. Är rätt ovanligt men det fanns som tillval.

Bowen
2017-07-22, 20:18
Den kan ju ha haft ACC. den bromsar in. Är rätt ovanligt men det fanns som tillval.

Ja ok, jag är dock rätt säker på att polarens passat inte hade radar mot bilen framför.
Körde den på en långresa och har inget minne av detta.
Så det är nåt mittemellan vanlig farthållare och acc typ. Det är det jag tycker är konstigt.

Mattias
2017-07-23, 01:27
Jag har Acc på min Passat GTS - 16, den bromsar om jag kommer tillräckligt närma andra bilar osv, men den bromsar inte nämvärt för att man ställer ner farthållaren ifrån tex 110 till 90 km/h.
På en tidigare BMW som jag hade, E31 - 2014, den bromsade KRAFTIGT om man gjorde justering ovan, väldigt olustigt för de som inte var vana vid detta.

Pelk
2017-07-23, 12:24
men den bromsar inte nämvärt för att man ställer ner farthållaren ifrån tex 110 till 90 km/h.

Går att justera lite i körprofilvalet, hur den ska reagera/bromsa.

TS: Vad är det för motorer i de bilar du jämför?

Dock skulle jag gissa att det är "acc" på din kompis, om den bromsar så kraftigt som du framställer det.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bowen
2017-07-23, 21:14
Går att justera lite i körprofilvalet, hur den ska reagera/bromsa.

TS: Vad är det för motorer i de bilar du jämför?

Dock skulle jag gissa att det är "acc" på din kompis, om den bromsar så kraftigt som du framställer det.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag är inte helt säker på vad för motor min bekanta har mer än att den är något äldre än min -14.
Och jag har alltrack och han hade en vanlig diesel utan 4motion.

Bowen
2017-07-23, 21:15
Jag har Acc på min Passat GTS - 16, den bromsar om jag kommer tillräckligt närma andra bilar osv, men den bromsar inte nämvärt för att man ställer ner farthållaren ifrån tex 110 till 90 km/h.
På en tidigare BMW som jag hade, E31 - 2014, den bromsade KRAFTIGT om man gjorde justering ovan, väldigt olustigt för de som inte var vana vid detta.

Humm där ser man inte broms som kopplas in på farthållare med acc. Förutom vid bil framför då ja.

xjockevxo
2017-07-26, 14:56
Fel bilmärke men rätt koncern.
Audi A4 2007.
Manuell så blev det bara motorbroms, min.
Automat, Multitronic, så bromsande bilen med broms i nedförsbacke, pappas.

Hade kompisen automat?

Jocke

Bowen
2017-07-26, 20:01
Japp automat på polarens, men även min.. :)

Pelk
2017-07-27, 11:46
Du har inte reg.nr på båda bilarna, särskilt polarens...

Om du har det, kan du gå in på seattillbehor.se (med Internet Explorer, den enda som stöds av sidan), knappa in reg.nr och kolla detaljerna om bilen.
Där står om bilen är utrustad med acc.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Bowen
2017-07-27, 16:06
Du har inte reg.nr på båda bilarna, särskilt polarens...

Om du har det, kan du gå in på seattillbehor.se (med Internet Explorer, den enda som stöds av sidan), knappa in reg.nr och kolla detaljerna om bilen.
Där står om bilen är utrustad med acc.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Nej tyvärr, det är en ytligt bekants bekant med så det är ingen jag ringer och ber om regnummer direkt. :)

Menmen känns som det inte kommer bli ett definitivt svar på detta.

Haugeman
2017-07-28, 13:42
Är det vanlig automat och inte dsg så får du väl ingen motorbroms då en automatare inte motorbromsar (inga lameller kopplat till motorn utan en turbin och hydraulik). Troligen använder den då abs systemet eller liknande för att bromsa in / hålla farten

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Marcus
2017-07-28, 13:57
Om det inte är en jättegammal Passat generation 6 så har alla Passat sedan ca 2008 och framåt DSG. Gällande motorbroms vs. färdbroms så använder min Passat generation 8 med DSG och ACC båda bromsalternativen beroende på vad som krävs för att hålla den inställda eller pga avstånd erforderliga hastigheten.

Bowen
2017-07-28, 16:44
Om det inte är en jättegammal Passat generation 6 så har alla Passat sedan ca 2008 och framåt DSG. Gällande motorbroms vs. färdbroms så använder min Passat generation 8 med DSG och ACC båda bromsalternativen beroende på vad som krävs för att hålla den inställda eller pga avstånd erforderliga hastigheten.

Ja jag blir ändå inte klokare.
Om det nu är så att en DSG inte motorbromsar så gör min nåt i alla fall för ligger den på 6:an och man åker ner för lång nedförsbacke så växlar den ner om man börjar åka mer än några km/h för fort.

Men ligger man i typ 90 och pillar ner farthållaren till 70 så rullar den långsamt ner till 70, och det tar lång tid, släpper typ bara gasen.

Den nya golfen jag lånade för ett tag sen, den bromsade vid samma förfarande.

Den hade acc och var manuell dock.

Marcus
2017-07-28, 17:02
Jag vet inte riktigt vad vi kommer fram till :-) Men spelar det någon roll om bilen använder motorbroms eller färdbroms beroende på omständighet? :-)

Bowen
2017-07-28, 21:46
Jag vet inte riktigt vad vi kommer fram till :-) Men spelar det någon roll om bilen använder motorbroms eller färdbroms beroende på omständighet? :-)

Haha, nej.
Funderingen har väl egentligen varit om det skulle gå att ställa in typ.
Sen hade det vart bekvämt om den hittade rätt fart snabbare.

Men det är vad det är :)

Marcus
2017-07-29, 00:48
Det går inte att ställa in på något sätt.