handdator

Visa fullständig version : Vinande surrande ljud vänster fram passat alltrack -14



Bowen
2017-07-18, 18:03
Ja, jag har ju blivit med ganska ny passat alltrack.
Allt väldigt fint och jag är hittills väldigt nöjd.
Men idag uppmärksammade jag helt plötsligt ett vinande, surrande eller mjukt rasslande ljud från vänster delen av motorn fram, när jag kör.

Det kommer när man trycker på lite med gasen som om det kom från turbon som börjar ladda. Ganska tydligt.
Och slutar så fort jag släpper gasen.
Det skumma är att jag inte lagt märke till detta innan.
Bilen har gått 6100, och har precis gjort den servicen som man skall vid 6000 mil innan leverans.

Känner ni igen det, eller är det lika bra att gå tillbaka till bilhandlaren och kolla?
Jag har ju garanti.

Bowen
2017-07-19, 08:50
Ja, jag har ju blivit med ganska ny passat alltrack.
Allt väldigt fint och jag är hittills väldigt nöjd.
Men idag uppmärksammade jag helt plötsligt ett vinande, surrande eller mjukt rasslande ljud från vänster delen av motorn fram, när jag kör.

Det kommer när man trycker på lite med gasen som om det kom från turbon som börjar ladda. Ganska tydligt.
Och slutar så fort jag släpper gasen.
Det skumma är att jag inte lagt märke till detta innan.
Bilen har gått 6100, och har precis gjort den servicen som man skall vid 6000 mil innan leverans.

Känner ni igen det, eller är det lika bra att gå tillbaka till bilhandlaren och kolla?
Jag har ju garanti.

För info då så plockade bilhandlaren in bilen på verkstaden då deras tekniker tyckte samma som mig, att det lät konstigt.
Att bilar aldrig bara kan funka, varken det handlar om en bil 25kkr eller 250kkr..

Bowen
2017-07-19, 12:53
För info då så plockade bilhandlaren in bilen på verkstaden då deras tekniker tyckte samma som mig, att det lät konstigt.
Att bilar aldrig bara kan funka, varken det handlar om en bil 25kkr eller 250kkr..
hittade mer infonom VAG turboproblem
http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/problem-med-turboaggregat-pa-nyare-vwbilar-32796

ingen som hört nåt om detta?

vfr
2017-07-19, 12:59
Vad är det för motor i bilen? Börja med det...

Bowen
2017-07-19, 13:48
Vad är det för motor i bilen? Börja med det...

Tänkte eftersom det är samma i alla, nästan.. :)
Det är Dieselversionen på 170 nånting hk.

Bowen
2017-07-21, 17:01
Inte för att någon kanske hade nån idé, men för framtida sök då..
Bilen plockades in för att bilmekaniker själv tyckte det lät konstigt. "Jag borde inte köra med bilen enligt honom."
Efter två dagar utan bil så hade dom felsökt och provkört, långt tydligen, samt provtryckt turbo men inte kunnat hitta några fel alls.. Nu har jag ju papper på att jag sökt för detta om det skulle bli problem.
Kanske var det bara jag som hörde fel, eller så är det ett begynnande problem..
Vem vet.

Bowen
2017-07-23, 21:17
Är det någon som har en passat alltrack 2014 med 170hk dieseln?
Jag tycker nämligen fortfarande att det låter ovanligt mycket.
I så fall tycker ni det viner när man trycker ner gasen och turbon börjat ladda?

Marcus
2017-07-24, 09:14
Din 2,0 TDI 177 hk sitter i flera olika modeller, så det behöver ju inte just vara en Alltrack...

Bowen
2017-07-24, 20:46
Din 2,0 TDI 177 hk sitter i flera olika modeller, så det behöver ju inte just vara en Alltrack...

Vad bra att veta tack!
Är det nån som har denna motor då och kan dela med sig om hur det låter?

Bowen
2017-07-28, 16:50
Ingen som har samma motor som kan dela med sig av hur dom tycker det låter?

Bowen
2017-08-04, 09:01
Ingen som har samma motor som kan dela med sig av hur dom tycker det låter?

Sista försök, är det nån som har denna motor och kan dela med sig om hur dom tycker den låter vid gaspådrag?

NissePisse
2017-08-08, 02:36
Ett visst "turbo-vin" är nog standard under laddtrycksuppbyggnad.

Bowen
2017-08-14, 21:51
Ett visst "turbo-vin" är nog standard under laddtrycksuppbyggnad.

Ok tack!
Känns lättande att höra.
När man får det på huvudet så funderar man på om det skall vara så :)

Speciellt efter att verkstan först tyckte det lät nog för att kolla upp, sen inte hittade nåt.