handdator

Visa fullständig version : Eventuellt AC-problem



SniFFzoR
2017-07-17, 16:05
Hejsan,

Bilen i fråga har ACC.

Ja, det kan vara så att jag har problem med ACn. Det hela började när jag i förra veckan bilade genom Frankrike, och märkte helt plötsligt att något med ACn inte stod rätt till. När jag vred på temperaturvreden så hörde man att fläkten ökade respektive minskade, men nästan ingen luft kom in i kupén. Jag anade det värsta; en bilresa genom Frankrike i 35 graders värme blir genast mindre rolig om ACn inte fungerar. Eftersom det var ett tag till vi var framme vid destinationen så dröjde det kanske en timme innan jag kunde stänga av bilen. När jag sedan startade bilen igen så fungerade ACn som vanligt, och just de ovan beskrivna symtpomen har inte upprepat sig.

Nu idag när jag var ute och körde lite så hördes ett konstigt ljud från bilen, ungefär som att småsten slår upp underifrån. När jag hör ljud så brukar jag stänga av ACn för att höra ljudet bättre. Problemet är att missljudet verkar vara kopplat till ACn, eftersom när jag stänger av ACn så slutar ljudet. Missljudet låter dessutom som om det kommer bakifrån, alltså inte från själva fläktaggregaten i bilen.

Ljudet är svårt att beskriva, men ungefär som att småsten slår upp i underredet på bilen. ACn verkar dock fungera och kyla som vanligt, så jag är inte säker på att det är den som är boven. Det jag däremot är säker på är att ljudet tystnar när ACn är avstängd.

Observera att testerna har gjorts med bilen stillastående, så att det faktiskt skulle vara småsten som slår upp är otänkbart.

Bilen är en Golf GTI 5. Jag är tacksam för svar.

Pelk
2017-07-17, 18:23
Lagerras i A/C-pumpen skulle det kunna vara. Trasiga lager kan låta som du beskriver.

Och pumpen kopplas bort när du stänger av AC'n, och tystnar.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

SniFFzoR
2017-07-17, 22:41
Uppdatering.

Ljudet slutar inte alls när ACn stängs av som jag trodde först. Däremot slutar det (tror jag) när varvet överstiger ungefär 1800-1900 rpm. Det hörs mest när man kör och släpper gasen för att bromsa inför en korsning, t.ex.

Jag tycker dock fortfarande att ljudet hörs främst från under bilen, och ganska långt bak.

Pelk
2017-07-18, 11:13
Då kan de vara någon värmesköld eller liknande som inte sitter fast ordentligt. Vid vissa varvtal på motorn kommer de i självsvängning (resonans).

Hissa upp bilen och kolla och känn under.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

SniFFzoR
2017-07-18, 23:26
Då kan de vara någon värmesköld eller liknande som inte sitter fast ordentligt. Vid vissa varvtal på motorn kommer de i självsvängning (resonans).

Hissa upp bilen och kolla och känn under.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jag tror att du har rätt i det. Jag har haft upp bilen på ramp idag, men jag tror inte att jag hittade källan till ljudet. Däremot så verkar plasten som hasplåten (som är i plast) är fäst i ha lossnat från sitt fäste. Det gick heller inte att bara skruva tillbaka den, så jag får försöka fundera ut något. Jag tror dock inte att det är det som skapar oljudet eftersom det låter som att det kommer längre bakifrån. Dessutom låter det som ett metalliskt ljud (eller ett "hårt" ljud) medan de paneler som påträffats lösa är gjorda i plast.