handdator

Visa fullständig version : Navigator Transporter / VW



Kvarten1
2017-07-06, 12:22
Hej !

Tänkte kolla hur bra är Nav i nya VW generellt .
Ska skaffa mig en Transporter och köra bud med i Stockholm och tänkte då att detta kanske skulle vara kanon med en fast monterad ? När jag läste om detta så stod det att den typ kan räkna om rutter med mindre trafik å köer etc etc å det skulle ju kunna underlätta i yrket .
Men som med allt så vet man ju inte föränns man testat så ni som har nav kanske kan berätta lite mer om det är värt att skaffa ?

Blåbäret
2017-07-07, 09:38
Jag tycker inte att det är värt det.

Jag har en Golf med Discover Media (MIB1) och en lös Garmin navigator i rutan vid långkörnigar. Det finns inget som Golfens inbyggda navigator är bättre på, förutom i tunnlar, men jag tycker att Garminen har tydligare instruktioner, större bild och är bättre på att hitta.

Jag skulle i första hand satsa på ett rejält fäste där jag lätt kan byta ut den lösa navigatorn till en annan vid behov, och dessutom börjat kolla på navigations appar till mobiler och vad de kan tillföra.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Megapolaren
2017-07-07, 12:34
Jag har också en discover media. Tycker att den i grunden fungerar bra och det är alltid trevligt med integrerad nav i bilen. Gillar att man alltid har en klar kartbild uppe av gatorna runt i kring en.

Men precis som föregående talare sagt så gör den egentligen ingenting bättre än vad en lös navigator kan.

Ska man effektivisera sin körning i stan behöver man riktigt bra realtidsinformation om köer etc, och det är det väl bara google-maps och liknande appar som kan ge. Tror att google maps på typ en ipad är rejält svårslaget. Därtill kommer att man i google maps kan söka upp sitt mål och adress mycket lättare. Att skriva in "ICA" i VW-navigatorn ger inte nån snabb översikt var närmsta matbutik finns, vilka öppettider den har etc. Istället måste man fram med en adressuppgift som sedan ska matas in. Där är google oslagbart.

MickeR
2017-07-07, 13:10
Har också discover Media, men MIB2, och är nöjd. En förutsättning för att den skall funka bra är dock ett aktivt Car Net abonnemang och internet. Då är den precis lika snabb som googlemaps på att varna för köer, krockar, vägarbete osv och föreslår hela tiden nya vägar för att komma runt problemen. Då har den också möjlighet att söka på tex Mc Donalds eller Shell och få upp resultat ala Google Maps. Dock så är Google Maps gratis.......

MacAllan
2017-07-07, 16:26
Hur löser ni internetuppkopplingen på Discover Media?
Är det att använda telefonen som hotspot eller finns det annan lösning?

MickeR
2017-07-07, 16:57
Hur löser ni internetuppkopplingen på Discover Media?
Är det att använda telefonen som hotspot eller finns det annan lösning?

Antingen köper du en speciell sticka på VW eller så får du dela mobilens uppkoppling.

Marcus
2017-07-07, 18:07
En riktigt vass mjukvarunavigator är Navigon. Enligt min mening betydligt mer exakt än Google Maps. Navigon kan köras på iPhone eller iPad (den senare behöver ha GPS-möjlighet) och fungerar även offline vid behov. Har samkört Navigon och Google Maps en del och visst är Google Maps bra men jag tycker inte det är en riktigt komplett navigator. Har även jämfört med Apples Kartor via Apple CarPlay. Inte att lita på.

Lips74
2017-07-07, 18:26
Håller med Marcus

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

pudas
2017-07-08, 12:54
Jag vet ju inte vilken erfarenhet av transportbranschen du har, men du skriver "skaffa mig en Transporter och köra bud med i Stockholm" då tyder jag det som att du planerar att starta ett budbilsåkeri?
Jag vill påstå att för att lyckas i branschen så krävs det att du är så pass förtrogen med staden du ämna att köra i så att annat än i yttersta nödfall en GPS eller kartor krävs för att hitta! Jag har för mig att i Stor-Stockholm talar man om ca 150-200 stopp på en paketbil och då har man inte tid att fippla med en GPS!
Ett faktum är ju också att körordningen bestämmer du när bilen lastas och kan sällan ändras på grund av tillfälliga trafiksituationer som plötsligt dyker upp då du i så fall måste stuva om i lastutrymmet!

Kvarten1
2017-07-08, 19:52
Jag vet ju inte vilken erfarenhet av transportbranschen du har, men du skriver "skaffa mig en Transporter och köra bud med i Stockholm" då tyder jag det som att du planerar att starta ett budbilsåkeri?
Jag vill påstå att för att lyckas i branschen så krävs det att du är så pass förtrogen med staden du ämna att köra i så att annat än i yttersta nödfall en GPS eller kartor krävs för att hitta! Jag har för mig att i Stor-Stockholm talar man om ca 150-200 stopp på en paketbil och då har man inte tid att fippla med en GPS!
Ett faktum är ju också att körordningen bestämmer du när bilen lastas och kan sällan ändras på grund av tillfälliga trafiksituationer som plötsligt dyker upp då du i så fall måste stuva om i lastutrymmet!

Självklart hittar jag i Stor Sthlm men alla adresser som finns kan man ju omöjligt ha i pallet .........Kommer inte att köra paket bil med fasta stopp utan köra just budbil där bokningar kommer in vart eftersom .