handdator

Visa fullständig version : "Inspektion" tänds när man vrider på nyckeln... ?



2stroke
2017-07-01, 23:23
Bil: VW Golf ALLTRACK 1.8 TSI
Årsmodell: 2016
Mil: ca 2500 mil

När man vrider på tändningen så kommer det upp "INSPEKTION" i displayen.
Vad innebär detta då det inte verkar vara GRUNDSERVICE ? :confused:

Petta77
2017-07-02, 08:09
Spontant om jag ägde en så pass ny bil hade jag åkt in till VAG. Men innan de hade jag nog kikat i serviceboken. Tog mej dock inte många sekunder att googla fram att en första inspektion efter bilen var ny infaller vid 3000 mil eller 2 år

MacAllan
2017-07-02, 08:42
Det är väl dynamiska intervaller vilket gör att det kan vara frågan om någon service.
Om du går in på inställningar i menyn på skärmen och sedan väljer service så borde du kunna se vad den "timern" visar.
På min Tiguan visar den nedräkning både i dagar och km för både vanlig service och oljebytarservice.

2stroke
2017-07-02, 12:21
Spontant hade jag åkt in till VAG.
Men innan de hade jag nog kikat i serviceboken.
Tog mej dock inte många sekunder att googla fram att en första inspektion efter bilen var ny infaller vid 3000 mil eller 2 år Tycker fortfarande att detta verkar oklart och ologiskt...
Enligt LongLife SERVICE konceptet ska SERVICE ske efter max 3000 Mil eller max 2 år.
Men i detta fall så är ju bilen nästan på dagen 2 år gammal och har alltså gått 2500 Mil.
Verkar helt snurrigt att först ska bilen in på någon slags icke specificerad INSPEKTION och sedan typ direkt ytterligare en LongLife SERVICE


Det är väl dynamiska intervaller vilket gör att det kan vara frågan om någon service.
Om du går in på inställningar i menyn på skärmen och sedan väljer service så borde du kunna se vad den "timern" visar.
På min Tiguan visar den nedräkning både i dagar och km för både vanlig service och oljebytarservice.Men varför preciserar inte VW vad detta med INSEKTION innebär och vad som göres på bilen ?
Bra idé där med att kolla i menyn, hoppas bara man blir nå klokare på det.

MacAllan
2017-07-02, 12:51
Tycker fortfarande att detta verkar oklart och ologiskt...
Enligt LongLife SERVICE konceptet ska SERVICE ske efter max 3000 Mil eller max 2 år.
Men i detta fall så är ju bilen nästan på dagen 2 år gammal och har alltså gått 2500 Mil.
Verkar helt snurrigt att först ska bilen in på någon slags icke specificerad INSPEKTION och sedan typ direkt ytterligare en LongLife SERVICE

Men varför preciserar inte VW vad detta med INSEKTION innebär och vad som göres på bilen ?
Bra idé där med att kolla i menyn, hoppas bara man blir nå klokare på det.
Men om bilen är 2 år gammal så är det sannolikt en vanlig service, tidsintervallen är uppnådd.

Sen dynamisk intervall innebär även att bilen kan kalla in tidigare om t.ex. oljan är extremt skitig, det var i alla fall vad dom sa till mig.

BjornL
2017-07-02, 13:47
Oljekvaliteten mäts så om oljan är "sliten" så kommer bilen indikera att det är dags för service. Det + max ett visst miltal (tex 3000)+ max tid (tex 2 år) kommer ge indikering.

Inspektion är oftast just vad det låter som, ett antal punkter som kontrolleras. Inget oljebyte per automatik alltså, men om bilen rullar en tex 1500 mil/år brukar det gå att kombinera med oljebytesservicen (som såvitt jag vet indikeras separat).

2stroke
2017-07-02, 13:59
Kruxet här är att vad är skillnaderna mellan SERVICE och INSPEKTION då de kommer upp i displayen ? :confused:
Låter fullständigt orimligt att de ska visas/tändas vid i princip samma tillfälle !

Då SERVICE är ett större jobb så borde ju SERVICE ersätta INSPEKTION till 100%

Kan någon specificera vad som ska utföras vid INSPEKTION ?

2stroke
2017-07-02, 14:11
Men om bilen är 2 år gammal så är det sannolikt en vanlig Service,
tidsintervallen är uppnådd.

Sen Dynamisk intervall innebär även att bilen kan kalla in tidigare om t.ex. oljan är extremt skitig. Är det en SERVICE bilen vill ha så är det SERVICE det ska tändas i displayen.

Bilen har vid 1400 Mil fått ett extra oljebyte+filter utan att något har nollställts.

a128
2017-07-02, 17:19
Kör till 2800 mil, byt olja + filter > nollställ skiten > var glad och nöjd :)

Danne_
2017-07-02, 18:58
Service är Oljebyte och kolla av bromsklossar, Den är dynamisk och styrd av oljans kvalitet och hur bilen är använd (Kallstarter etc).
2 år eller max 3000Mil. Inspection Är en utökad service som har fasta intervaller!. Står om du öppnar serviceboken.
Den är 2år första gången och sedan varje år. och kan innefatta oljebyte om det faller inom tidramen vilket det gör för dig när inget nollställdes vid det tidigare lagda oljebytet.

Frisk
2017-07-02, 19:22
dom läser av boxen efter felkoder när det står tillsyn.

2stroke
2017-07-02, 23:33
SERVICE är oljebyte och kontroll av bromsklossar,
Den är dynamisk och styrd av oljans kvalitet och hur bilen är använd, tex Kallstarter etc.
2 år eller max 3000Mil.

INSPECTION är en utökad SERVICE som har fasta intervaller!.
Står om du öppnar serviceboken.
Den är 2 år första gången och sedan varje år.
Denna kan innefatta oljebyte om det faller inom tidsramen
( vilket det gör för dig när inget nollställdes vid det extra oljebytet). :confused: Men då det verkar vara väldigt svävande vad som ingår i INSPEKTION så borde ju priset också skilja väldigt mycket beroende på vad som utförs.
Jag tycker det mest luktar fuffens i busken kring detta med INSPEKTION :mad:

När SERVICE utförs så finns det tydliga fakta kring vad som ska göras på bilen.
INSPEKTION verkar vara godtyckligt bara för att VAG verkstäderna ska tjäna pengar utan att kunna precisera vad som ska utföras.
:mad:

Sn00k
2017-07-03, 12:52
på iaf alla tidigare vag-bilar så betyder "service" oljebyte och "service.insp" är just serviceintervallerna på din bil som följer bilen serviceplan, däri ligger kamremsbyten, tändstift, servo, haldex mm mm.
den är både tidsstyrd och styrd av körströcka som ovan nämnts.

lyser service innan insp. så vill den ha ett oljebyte tidigare pga dåliga körförhållanden, och är detta gjort inom tidsramen när bilen sen är in på SERVICE, så görs inget oljebyte i samband med servicen, dvs inget lureri eller nån konspiration öht, utan en enkel serviceplan att följa, med dynamiska bytesintervaller av oljan.

Crille82
2017-07-03, 16:19
Skall klargöra vad som gäller för servicerekommendationer för QI6. Alla nyare rena bensin- eller dieselmotorer från Polo och uppåt.

Oljebytesintervall flexibel, max 3000 mil eller 2 år.
Inspektion (d.v.s. ren kontrollservice) första gången efter 2 år, därefter varje år.
Utökad inspektion (fler kontrollpunkter) första gången efter 6000 mil eller 3 år, därefter vartannat år.
Friskluftsfilter 6000 mil eller 2 år.
Bromsvätskebyte första gången efter 3 år, därefter vartannat år.
Oljebyte (samt ev. filter) DSG-låda med våtkoppling 6000 mil eller 6 år.
Oljebyte Haldex-koppling till fyrhjulsdrift 3 år, obegränsad körsträcka.
Tändstift (bensin) 6000/9000 mil eller 4 år, beroende på modell.
Luftfilter 6000/9000 mil eller 4/6 år, beroende på modell.
Bränslefilter (diesel) 9000 mil eller 6 år.

Hur långt det är kvar till oljebyte respektive inspektion går att knappa fram i MIB eller färddator på de flesta modellerna.

2stroke
2017-07-03, 16:28
Skall klargöra vad som gäller för servicerekommendationer för QI6.
1. Inspektion (d.v.s. ren kontrollservice) första gången efter 2 år, därefter varje år.
2. Utökad Inspektion (fler kontrollpunkter) första gången efter 6000 mil eller 3 år, därefter vartannat år.
Vet någon i klartext vad som ska ingå i ovanstående Inspektioner ?

Frisk
2017-07-03, 16:50
Glöm inte diffen på gti.
Jag bytte olja efter två år.

Crille82
2017-07-03, 17:10
Vet någon i klartext vad som ska ingå i ovanstående Inspektioner ?

Kontrollpunkter som sagt, olika beroende på bilmodell.

Inspektion bär Mobilitetsgarantin.

- - - Uppdaterad - - -

- - - Uppdaterad - - -


Glöm inte diffen på gti.
Jag bytte olja efter två år.

Ja, just det. Rekommenderad bytesintervall 3 år.

Danne_
2017-07-03, 20:02
:confused: Men då det verkar vara väldigt svävande vad som ingår i INSPEKTION så borde ju priset också skilja väldigt mycket beroende på vad som utförs.
Jag tycker det mest luktar fuffens i busken kring detta med INSPEKTION :mad:

När SERVICE utförs så finns det tydliga fakta kring vad som ska göras på bilen.

INSPEKTION verkar vara godtyckligt bara för att VAG verkstäderna ska tjäna pengar utan att kunna precisera vad som ska utföras.
:mad:

Precis! Det är svävande! Det baseras på utrustningen i bilen och körda mil!
Det knappas in chassinr i datorn å körda mil så kommer en lista ut med
punkter som skall uträttas. typ tändstift, Haldexolja, Smörja skenor för takluckor, filter etc.
och som det står i tråden så förnyas Mobilitetsgarantin även vid inspektion.
Precis som för 10 år sedan!

Så det är samma som gamla intervallservice (Oljebyte) och grundservice (Inspection) bara annat namn....Ändrades 2014
Stod ju förbövelen på gamla passater Oil och INSP i displayen! ;)

jolle
2018-05-15, 21:26
Skall klargöra vad som gäller för servicerekommendationer för QI6. Alla nyare rena bensin- eller dieselmotorer från Polo och uppåt.

Oljebytesintervall flexibel, max 3000 mil eller 2 år.
Inspektion (d.v.s. ren kontrollservice) första gången efter 2 år, därefter varje år.
Utökad inspektion (fler kontrollpunkter) första gången efter 6000 mil eller 3 år, därefter vartannat år.
Friskluftsfilter 6000 mil eller 2 år.
Bromsvätskebyte första gången efter 3 år, därefter vartannat år.
Oljebyte (samt ev. filter) DSG-låda med våtkoppling 6000 mil eller 6 år.
Oljebyte Haldex-koppling till fyrhjulsdrift 3 år, obegränsad körsträcka.
Tändstift (bensin) 6000/9000 mil eller 4 år, beroende på modell.
Luftfilter 6000/9000 mil eller 4/6 år, beroende på modell.
Bränslefilter (diesel) 9000 mil eller 6 år.

Hur långt det är kvar till oljebyte respektive inspektion går att knappa fram i MIB eller färddator på de flesta modellerna.

Tråden är gammal, men försöker ändå.

Jag har en VW Golf, årsmodell 2016, tagen i trafik första gången 2 juni 2016. Jag köpte den i juni 2017 och då hade den rullat 2300 mil. Säljaren sa att den ska in på service först när bilen meddelar mig om det, vilket den gjorde i oktober 2017 vid 3000 mil. Då servades bilen och i serviceboken har man fyllt i "Inspektion med oljebyte".

I början av maj 2018, när bilen hade rullat totalt 3750 mil (7 månader sedan servicen/inspektionen i oktober 2017) fick jag meddelande i bilen om att det är dags för inspektion om 30 dagar, dvs. i början av juni 2018.

Glömde de att nollställa inspektionsintervallet vid servicen i oktober eller är det verkligen dags för en inspektion nu igen?? Är det brukligt att man gör oljebytesservice och inspektion vid ett och samma tillfälle?

Ledsen för den långa texten förresten...

Peter-C
2018-05-15, 23:11
Om det står ifyllt i serviceboken att de gjorde inspektion tror jag att de glömt att nolla denna. Har hänt mig. Jag nollade den själv med hjälp av VCDS SW.

Man brukar väl försöka ta dem samtidigt.

/Peter

BjornL
2018-05-17, 09:22
De bytte väl inte friskluftsfiltret? Då stämmer det med inspektion nu eftersom bilen blir två år och det ska bytas.

jolle
2018-05-18, 16:12
Nej, de bytte inte kupéfiltret vid servicen i oktober. Men om jag åker in med den för ett byte nu i juni kommer jag ju aldrig komma "i fas" med Oljebyte och inspektion, utan få åka in med bilen 2 ggr per år istället för en.

Bilen måste i vilket fall som helst in på inspektion i oktober 2018, då har det ju gått 1 år. Ber dem även byta olja, kupéfilter och bromsvätska vid samma tillfälle då samt NOLLSTÄLLA båda mätarna.

Mekanikern jag pratade med tyckte det var trams att bara åka in med bilen för en inspektion. Det är min första VW, har aldrig tidigare haft problem med det här.