handdator

Visa fullständig version : Mätarhus passat år 1993?



räven.s
2007-09-21, 20:11
Hej!

Är ny VW ägare, nu är de så att jag har köpt en vw passat årsmodell 1993, men de är så att bara varvräknaren fungerar, hastighetsmätare, tempmätare och bensinmätaren värkar inte fungera alls, någon som vet vad de kan va för fel?

Mini_me
2007-09-21, 23:35
Om du har temp och tank brevid varandra längst till vänster i kombi instrumentet kan följande stämma:

Att temp givaren och bränsle mätaren inte funkar brukar vara en kall lödning i krets kortet..inget jätte jobb att löda om man vet hur och var. Du får börja med att plocka ur instrumentet ur bilen och skruva isär det. Där själva huvud kontakten till allt sitter har du typ 20 lödningar i 2 rader. Löd om alla dom.

Och upp i ena hörnet ska du ha en svart liten dosa som har 3 st lödningar till sig..löd om dessa oxå.

Sen borde det funka.

Angående att du inte ser vilken fart du kör i så kolla så att kontakten till hastighets mätaren sitter i eller om du har vajer att den sitter i både på lådan och i instrumentet.

Kan även vara Jord kabeln till ventilkåpan..om du har en 4cylindrig motor brukar ju denna jord kabel ställa till med en massa jävelskap...

Är trött så om jag har varit otydlig så får du fråga om du inte hajar =) Annars nån annan kanske kan förtydliga mig=)

Lycka till!

Henrik.M
2007-09-21, 23:46
Och upp i ena hörnet ska du ha en svart liten dosa som har 3 st lödningar till sig..löd om dessa oxå.

Brukar inte denna "dosa" brinna upp??
Tror den kallas spänninsstabilisator eller var det regulator (?) eller något sådant , när den tjallar ihop börjar temp och tank leva sitt eget liv villket är ett generalfel på dessa kärror.
Finns/fanns som reservdel på VAG.
Jag är Inne på min 3:e gammel härk passat och alla 3 har haft det felet & jag har aldrig orkat titta efter och lösa det , kanske skulle ta och prova löda om den bara för att testa. =)

Roffe
2007-09-21, 23:49
det ska bara gå att "rycka ur" den gamla och sätta dit en ny dock har jag inte funnit någon ny varken i etka eller i elfa katalogen (2005) :( visst finns dem fast inte till 12v...

Henrik.M
2007-09-21, 23:54
det ska bara gå att "rycka ur" den gamla och sätta dit en ny dock har jag inte funnit någon ny varken i etka

357 919 803 och den finns om man letar rätt i programmen. =)
Spänningsregulator hette den visst , vet inte var jag fick stabilisator ifrån.

Roffe
2007-09-22, 00:30
Haha se där ja :) får skylla på trötthet denna gången hehe ;)

Mini_me
2007-09-22, 11:09
Nja jag har lödit om massa instrument under mina 8 år på VAG och alla har funkat efter att man bara lödit om. Aldrig varit med om att dom brinner...

Henrik.M
2007-09-22, 15:24
Nja jag har lödit om massa instrument under mina 8 år på VAG och alla har funkat efter att man bara lödit om. Aldrig varit med om att dom brinner...

Obs....jag misstror dig inte , jag kanske formulerade mig klumpigt.
Under mina 11 år på VAG har jag aldrig repat ett sådant instrument , bara hört talas om felet & sett det på mina egna bilar & ett gärng andra bilar.
Men jag har som sagt aldrig haft en kund som velat ha det repat. =)

Ska iväg ikväll och dunka i ett larm i gammel passaten + lite annat små elektriskt tjafs.....ska se om jag hinner plocka ur instrumenteringen och gå lös med lödkolven....så har jag en erfarenhet mer i fickan. ;-)
Kan iofs haka lös instrumenteringen och löda det hemma ikväll.
Roliga är att det är inte ens min bil , det är farsans gammel härk som jag anv som bruksbil över vintern & jag har redan börjat störa mig på massa småsaker i den.
Den är även numera xenon konverterad. =)))

Åtekommer....i ämnet. (Ska försöka hinna löda om den innan helgen).

Henrik.M
2007-09-22, 15:37
Föressten........vi måste bena ut en sak vid närmare eftertanke.

Om både temp och tank är ur funktion borde en lödning lösa problemet , så långt är jag med.

Men om temp och tank visar fel , tank sjunker för fort och tempmätaren orkar inte riktigt upp till 90 grader....då borde ju inte lödningen bota problemet eller kan en felaktig lödning få det att spöka??


Kanske blev avancerat nu men det hör ju till ämnet.

Jag ska iaf prova löda om mitt instrument och se om det löser mina felaktiga värden problem. =)

(Temp och tankgivare är 100% ok , det är kollat tidigare).

Joda
2007-09-22, 15:50
Kul att detta kommer upp till diskussion. Jag själv har problem med Correns kombiinstrument. Varvräknaren och hastighetsmätaren spårar ur fullständigt (visarna hoppar fram och tillbaka). Detta sker främst när det är väldigt varmt ute. Man får ju anta att det är en kallödning då..
Jag funderar på att dra ut till garaget och kollla på det nu...

Min vattentemp ligger på ~70 grader, men jag tror att termostaten är kass. Har nog inget med instrumentet att göra.

Återkommer också med svar.


/Johan

räven.s
2007-09-22, 17:38
Tackar, tackar för alla tips och tricks, blir till och löda om, i alla fal är de värt och prova .... Körde en lite längre sträcka idag och de vissade sig att tempmätaren vaknade till liv men bara upp till ca 70 grader, så de blir till att byta termostat me.... sen får vi se hur de går med lödningen.

återkommer när jag har kommit lite längre....

Mini_me
2007-09-22, 18:31
Kul att detta kommer upp till diskussion. Jag själv har problem med Correns kombiinstrument. Varvräknaren och hastighetsmätaren spårar ur fullständigt (visarna hoppar fram och tillbaka). Detta sker främst när det är väldigt varmt ute. Man får ju anta att det är en kallödning då..
Jag funderar på att dra ut till garaget och kollla på det nu...

Min vattentemp ligger på ~70 grader, men jag tror att termostaten är kass. Har nog inget med instrumentet att göra.

Återkommer också med svar.


/Johan

Inte säkert att det är samma på Corren men öppna och kolla så borde du se vad jag har beskrivit=)


Henrik:

Jag uttryckte mig klumpigt oxå nu märkte jag...menad bara på att det är vanligare att det är lödningar än brand i nån liten plupp...Ledsen om det lät drygt=)


I övrigt så kan det bli missvisande mätare pga kalllödningar pga dålig kontakt..ett het tips är att vara lite våldsam ovan på instrumentet...dvs slå i brädan lite lätt..=) Hoppar dom igång så är det kall lödning...men hoppar dom inte igång så kan det likaväl vara lödningar...Hajar ni?

Henrik.M
2007-09-23, 19:38
Blev inge koll av instrumentet denna helg , blev så sent igår.

Dock ska jag lägga det på min "att göra lista" , så jag får åtekomma med resultat när det blir gjort.

räven.s
2007-09-26, 11:42
Nu har man lödat om allt i instrumentet, och allt värkar fungera nu, förutom att tankmätaren visar bara halv tank när den är full.

Men nu när man är igång här så tänkte jag fråga om de är någon som vet hur man ska få tutan att fungera, kopplar man den direkt på bateriet så fungerar den, men annars så gör den inte de, kanske är de något standardfel som någon känner till?