handdator

Visa fullständig version : Nya kartor för Discover media/pro ute.



MacAllan
2017-06-29, 18:57
Välj modell och system här.
https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/se/sv/index/downloads/maps-download#/

sturebyking
2018-03-14, 20:00
Ni har väl inte missat version 166, 2018-01-17?
http://webspecial.volkswagen.de/maps/int/en/index.html

Bopper
2018-03-15, 09:55
Funderar på att köpa en Arteon och då blir det troligen Discover Media. Hur går uppdateringen till? Tar man med sig nåt SD-kort till datorn och uppdaterar där? Ingår uppdateringar eller är det nåt abonnemang?

MacAllan
2018-03-15, 11:24
Funderar på att köpa en Arteon och då blir det troligen Discover Media. Hur går uppdateringen till? Tar man med sig nåt SD-kort till datorn och uppdaterar där? Ingår uppdateringar eller är det nåt abonnemang?
Förutsätter man gör på samma sätt som på min Tiguan och där använder man datorn, har dock den gamla versionen som fanns fram till 2017
Har man Media versionen så antingen laddar man ner verktyget "Discover Care" till sin dator som då skall sköta uppdateringen, vet dock inte hur pass bra det är eftersom det inte hittar någon uppdatering på mina kartor jag senast uppdaterad i maj.

Andra sättet är att ladda ner det "map pack" du skall ha och sedan bara lägga över det på SD-kortet, allt ligger i en mapp som heter "maps", denna lägger man i roten på SD-kortet.

Bopper
2018-03-15, 12:28
Förutsätter man gör på samma sätt som på min Tiguan och där använder man datorn, har dock den gamla versionen som fanns fram till 2017
Har man Media versionen så antingen laddar man ner verktyget "Discover Care" till sin dator som då skall sköta uppdateringen, vet dock inte hur pass bra det är eftersom det inte hittar någon uppdatering på mina kartor jag senast uppdaterad i maj.

Andra sättet är att ladda ner det "map pack" du skall ha och sedan bara lägga över det på SD-kortet, allt ligger i en mapp som heter "maps", denna lägger man i roten på SD-kortet.

Map pack låter ju smidigare. Gillar inte att ha en massa specialprogram på datorn :)

MacAllan
2018-03-15, 16:18
Map pack låter ju smidigare. Gillar inte att ha en massa specialprogram på datorn :)
Jo det är helt klart enklare, kollade även versionsnummer på min befintliga db samt den man laddar ner i senaste "Map Pack" vilken då är nyare, samtidigt hittar inte Dicover Care någon uppdatering vilket där borde vara.

Programmet i sig är dock inget att oroa sig för då det är portabelt och inte kräver installation.

mapts
2018-03-26, 09:57
Jo det är helt klart enklare, kollade även versionsnummer på min befintliga db samt den man laddar ner i senaste "Map Pack" vilken då är nyare, samtidigt hittar inte Dicover Care någon uppdatering vilket där borde vara.

Programmet i sig är dock inget att oroa sig för då det är portabelt och inte kräver installation.

Har precis skaffat en Tiguan med Discover Pro och får inte Discover Care att funka. Den klagar på att kontrollera internetanslutningen. Jag har testat flera datorer, samma på alla. Jag har HD i min bil. Är det annat tillvägagångssätt då?

MacAllan
2018-03-26, 16:19
Har precis skaffat en Tiguan med Discover Pro och får inte Discover Care att funka. Den klagar på att kontrollera internetanslutningen. Jag har testat flera datorer, samma på alla. Jag har HD i min bil. Är det annat tillvägagångssätt då?
Du gör i princip samma om du skall uppdatera manuellt, skillnaden är när du fört över det nya map pack till SD-kortet så skall det installeras på din HDD i bilen.
Detta gör du i menyn på samma ställe som du kollar vilken versionshistorik du redan har.
Finns även en manual på sidan där man laddar ner kartorna, längst ner under support "Download Manual (PDF)"

mapts
2018-03-27, 09:25
Det ska funka med vilket SD kort som helst då? Har läst att det krävs orginal VW-SD kort i vissa. Tack för hjälpen.

Blåbäret
2018-03-27, 16:57
Det ska funka med vilket SD kort som helst då? Har läst att det krävs orginal VW-SD kort i vissa. Tack för hjälpen.
På apparater med inbyggd hårddisk kan du använda vilket SD kort som helst. Det är på apparater som inte har någon inbyggd hårddisk som du måste använda Volkswagens egna SD kort.

MacAllan
2018-06-21, 20:40
Finns nya uppdateringar ute nu, daterade 2018-04-03 samt 2018-04-25

tompet
2018-07-20, 08:59
Jag försöker uppdatera Discover Pro, jag kommer åt att ladda ner till datorn. Köpt ett 64GB SD-kort men när jag ska spara över så säger den att den inte stöder fil-systemet! Jg har laddat ändå men sen fungerar det inte. Det är ett helt vanligt kort.
Nån som vet vad det kan vara?

Jag läste ovan om mappack, var kan jag hitta det?

MacAllan
2018-07-20, 12:40
Jag försöker uppdatera Discover Pro, jag kommer åt att ladda ner till datorn. Köpt ett 64GB SD-kort men när jag ska spara över så säger den att den inte stöder fil-systemet! Jg har laddat ändå men sen fungerar det inte. Det är ett helt vanligt kort.
Nån som vet vad det kan vara?

Jag läste ovan om mappack, var kan jag hitta det?
Vad för dator har du?
Har du formaterat kortet innan användning?
Kortet skall vara formaterat med FAT32.

Vilket mappack är det du syftar på?

MacAllan
2018-12-22, 01:02
Om någon missat det så finns det ny uppdatering till Navi med datum 2018-10-01

jeremyswe
2018-12-22, 08:30
Om någon missat det så finns det ny uppdatering till Navi med datum 2018-10-01

Laddade ner den för några veckor sedan, fortfarande många hastigheter som inte stämmer tyvärr...Tur man har sign assist.

sturebyking
2020-07-05, 14:07
Verkar ha släpps uppdaterat kartmaterial till vissa VW 2020-06-15 om ni missat det

Pelk
2020-07-05, 15:52
Verkar ha släpps uppdaterat kartmaterial till vissa VW 2020-06-15 om ni missat det

Försökte installera häromdagen, men fick ”error”. Tror det stod att minneskortet var för litet för att göra uppdateringen.

Originalkortet är bara på 16GB , hur gör ni andra för att uppdatera? Det står också att man måste ha ett ”originalkort” för att kunna använda navigeringen i bilen. Så det blir väl svårt att byta till ett större minneskort.

Skickat från min iPad med Tapatalk

sturebyking
2020-07-05, 15:57
Försökte installera häromdagen, men fick ”error”. Tror det stod att minneskortet var för litet för att göra uppdateringen.

Originalkortet är bara på 16GB , hur gör ni andra för att uppdatera? Det står också att man måste ha ett ”originalkort” för att kunna använda navigeringen i bilen. Så det blir väl svårt att byta till ett större minneskort.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Min Discover Pro har inget "orginal kort". Använder ett vanligt Sandisk 32GB. Ibland blir det "error" eller "hittar inte data" men tar då ur kortet, väntar en stund., testar igen (ibland med annat SD kort) och till slut har det funkat.

Pelk
2020-07-05, 16:18
Min Discover Pro har inget "orginal kort". Använder ett vanligt Sandisk 32GB.

Det stod också i instruktionen att om enheten inte hade någon kort, så kunde man använda vilket som helst för att uppdatera enheten.

Men i vår ”Discover Media” så ligger kartan på kortet [emoji51]
Jag får kolla med VW, och se om de har en bra lösning på det hela.

Skickat från min iPad med Tapatalk

MacAllan
2020-07-06, 09:51
Det stod också i instruktionen att om enheten inte hade någon kort, så kunde man använda vilket som helst för att uppdatera enheten.

Men i vår ”Discover Media” så ligger kartan på kortet [emoji51]
Jag får kolla med VW, och se om de har en bra lösning på det hela.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Har du provat enligt följande?
1. Ladda ner uppdateringen.
2. Radera kortet du har i bilen
3. Kopiera in det nya materialet.

Vilka modeller har fått uppdatering?

Pelk
2020-07-06, 10:40
Har du provat enligt följande?
1. Ladda ner uppdateringen.
2. Radera kortet du har i bilen
3. Kopiera in det nya materialet.

Vilka modeller har fått uppdatering?

Jag har laddat ner uppdateringen, men har inte testat radera. Vill inte bli av med det gamla , om jag inte får liv i det nya. [emoji848]

Men har backup, så det borde inte vara några problem att återskapa.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

MacAllan
2020-07-06, 13:02
Jag har laddat ner uppdateringen, men har inte testat radera. Vill inte bli av med det gamla , om jag inte får liv i det nya. [emoji848]

Men har backup, så det borde inte vara några problem att återskapa.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk


Ska inte vara några problem, jag har alltid uppdaterat på det viset.
Mappen "maps" skall in i rooten på kortet bara.
Betydligt smidigare än att använda deras app för uppdatering.

sturebyking
2020-07-06, 13:40
Har du provat enligt följande?
1. Ladda ner uppdateringen.
2. Radera kortet du har i bilen
3. Kopiera in det nya materialet.

Vilka modeller har fått uppdatering?
Innan punkt 3, ladda hem programmet 7zip.
Använd 7zip för att packa upp kartmaterialet lokalt på PCn. Kopiera det som är uppackat till tomt 32GB sd.

Bopper
2020-07-06, 14:32
Länkarna i början av tråden verkar inte fungera. Var laddar ni ner?
Hittade denna när jag googlade: https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/int/en/index/downloads#/

Eller finns andra förslag?


(https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/int/en/index/downloads#/)

MacAllan
2020-07-06, 19:58
Innan punkt 3, ladda hem programmet 7zip.
Använd 7zip för att packa upp kartmaterialet lokalt på PCn. Kopiera det som är uppackat till tomt 32GB sd.
Behövs egentligen inte eftersom windows klarar av att hantera zip filer sen lång tid tillbaka, men har man annat OS kan det behövas.

Länkarna i början av tråden verkar inte fungera. Var laddar ni ner?
Hittade denna när jag googlade: https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/int/en/index/downloads#/

Eller finns andra förslag?


(https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/int/en/index/downloads#/)
Kör från samma ställe och där är endast pro versionen uppdaterad, till Media brukar det komma strax efter.
Dock kör jag den svenska sidan.
https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/se/sv/index/downloads/maps-download#/

Har även uppdaterat första posten.

Bopper
2020-07-07, 11:14
Behövs egentligen inte eftersom windows klarar av att hantera zip filer sen lång tid tillbaka, men har man annat OS kan det behövas.

Fast det verkar vara 7z-filer som laddas ner (inte zip) och jag tror inte Windows klarar dessa, utan då krävs antingen 7-zip (gratis) eller WinZip (betalprogram).

MacAllan
2020-07-07, 16:10
Fast det verkar vara 7z-filer som laddas ner (inte zip) och jag tror inte Windows klarar dessa, utan då krävs antingen 7-zip (gratis) eller WinZip (betalprogram).
Helt rätt, det har jag inte noterat eftersom jag alltid har 7-zip på mina datorer och som du säger så fixar inte windows 7z filer.

Bopper
2020-07-10, 13:47
Skaffade ett nytt SD-kort, 16 GB samma som originalet. Laddade ner uppdateringen och kopierade över hela maps-mappen till kortet.
Men det funkar inte i bilen, varken i slot 1 eller 2. "Kan inte hitta kartdatabas"
Originalkortet funkar i båda slottarna. Det satt i slot 1 från början, men det står slot 2 i instruktionen. Men det verkar inte ha nån betydelse?

Nu är jag i samma sits som andra, man vill ju inte gärna radera originalkortet. Även om man tar backup, hur vet man att det fungerar sedan med den gamla backupen?

Stafffan
2020-07-10, 14:43
Skaffade ett nytt SD-kort, 16 GB samma som originalet. Laddade ner uppdateringen och kopierade över hela maps-mappen till kortet.
Men det funkar inte i bilen, varken i slot 1 eller 2. "Kan inte hitta kartdatabas"
Originalkortet funkar i båda slottarna. Det satt i slot 1 från början, men det står slot 2 i instruktionen. Men det verkar inte ha nån betydelse?

Nu är jag i samma sits som andra, man vill ju inte gärna radera originalkortet. Även om man tar backup, hur vet man att det fungerar sedan med den gamla backupen?

När jag uppdaterade Discover Media som jag hade i min Arteon och tidigare i Passaten så fick jag veta att man måste använda original SD-kortet. När jag gjorde det fungerade det. Men aldrig när jag försökte använda andra SD-kort. Har väl med någon speciell formatering att göra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bopper
2020-07-10, 15:38
När jag uppdaterade Discover Media som jag hade i min Arteon och tidigare i Passaten så fick jag veta att man måste använda original SD-kortet. När jag gjorde det fungerade det. Men aldrig när jag försökte använda andra SD-kort. Har väl med någon speciell formatering att göra.


Tack, jag får chansa på det då. Men jag väntar nog till efter semestern om man nu skulle behöva en fungerande navigator då :)

Du bara raderade innehållet på originalkortet och kopierade in det nya?

MacAllan
2020-07-10, 15:49
Skaffade ett nytt SD-kort, 16 GB samma som originalet. Laddade ner uppdateringen och kopierade över hela maps-mappen till kortet.
Men det funkar inte i bilen, varken i slot 1 eller 2. "Kan inte hitta kartdatabas"
Originalkortet funkar i båda slottarna. Det satt i slot 1 från början, men det står slot 2 i instruktionen. Men det verkar inte ha nån betydelse?

Nu är jag i samma sits som andra, man vill ju inte gärna radera originalkortet. Även om man tar backup, hur vet man att det fungerar sedan med den gamla backupen?
Jag har raderat mitt originalkort många gånger och det har än så länge alltid funkat efter uppdatering.
Att ett "nytt/annat" kort inte fungerar kan bero på att dom lagt in en CID spärr så att endast originalkort funkar, kortets CID kan du inte manipulera eller radera eftersom det är hårdkodat i kortet.

Enligt deras manual, skall man radera kortet vid uppdatering och om kortet blir skadat skall man få ersättningskort av VW.
Här har du manualen till Media system.
https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/dam/jcr:7ca30b89-93bf-4519-8269-ffb87289098d/DiscoverMediaMIBGen2-okt-2017_SV.pdf

Blåbäret
2020-07-10, 16:19
Tack, jag får chansa på det då. Men jag väntar nog till efter semestern om man nu skulle behöva en fungerande navigator då :)

Du bara raderade innehållet på originalkortet och kopierade in det nya?

Så här gör jag när jag uppdaterar kartorna i min Discover Media -14. Det är möjligt att det skiljer sig något med filnamnen på nyare kartor, jag vet helt enkelt inte.


Börja med att skapa en mapp på datorn som heter ”Kartor Backup” eller något liknande.
Kopiera över de befintliga filerna från minneskortet i bilen till ”Kartor Backup”. Det är alltid bra att ha en säkerhetskopia av de gamla kartorna ifall något skulle gå fel. Du kommer upptäcka att minneskortet innehåller en mapp som heter ”markets” och en fil som heter ”DBInfo.txt”. Dubbelklickar du på DBInfo så märker du att den innehåller en massa konstiga siffror men en av raderna talar om vilken version av kartorna som du har och är samma siffror som du ser ifall du kollar i inställningsmenyerna i bilen.
Ladda ner de nya kartorna från nätet och packa upp dem på din dator. Du kommer upptäcka att de nya kartorna också innehåller en mapp som heter markets och en fil som heter DBInfo. Dubbelklickar du på den nya DBInfo så märker du att de nya kartorna är av en nyare version.
Radera de gamla filerna från minneskortet och kopiera över de nya kartorna istället. Tänk på att de finns en plastflärp på minneskortet som skrivskyddar kortet. Minneskortet ska bara innehålla mappen markets och filen DBInfo och inga andra mappar eller filer.
Stoppa i minneskortet och starta radion. Skärmen kommer stå och snurra under några minuter men sen kommer bilen använda de nya kartorna.

Om du vill så kan du nu radera dina filer från datorn, men jag tycker det är praktiskt att ha kvar både de senaste och de gamla kartorna på datorn ifall det skulle hända något med bilen.

Bopper
2020-07-10, 16:20
Jag har raderat mitt originalkort många gånger och det har än så länge alltid funkat efter uppdatering.
Att ett "nytt/annat" kort inte fungerar kan bero på att dom lagt in en CID spärr så att endast originalkort funkar, kortets CID kan du inte manipulera eller radera eftersom det är hårdkodat i kortet.

Enligt deras manual, skall man radera kortet vid uppdatering och om kortet blir skadat skall man få ersättningskort av VW.
Här har du manualen till Media system.
https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/dam/jcr:7ca30b89-93bf-4519-8269-ffb87289098d/DiscoverMediaMIBGen2-okt-2017_SV.pdf

Tack! Manualen har jag läst, det är där det står att man ska använda kortläsare 2, trots att båda fungerar?

Stafffan
2020-07-10, 19:24
Tack, jag får chansa på det då. Men jag väntar nog till efter semestern om man nu skulle behöva en fungerande navigator då :)

Du bara raderade innehållet på originalkortet och kopierade in det nya?

Jag brukade använda Volkswagen DiscoverCare i min Windowsdator. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200710/f4c44192d3c56e721f4d41052765f866.jpg

Bopper
2020-07-10, 20:38
Jag brukade använda Volkswagen DiscoverCare i min Windowsdator.

Tycker det låter smidigare att kopiera själv. Dessutom står det alltid så här när jag kollar sidan:

11802

Bopper
2020-07-31, 23:05
Så, då har jag kopierat över filerna till originalkortet (efter backup) och det funkar ju hur bra som helst!

MacAllan
2020-08-01, 20:24
Så, då har jag kopierat över filerna till originalkortet (efter backup) och det funkar ju hur bra som helst!
Perfekt, men jag kan inte hitta någon uppdatering på denna sidan.
https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/se/sv/index/downloads/maps-download#/

Kolla du txt filen så att det var en uppdatering och inte bara fel datum som det varit tidigare på ett par modeller?
Själv hittar jag bara senaste uppdatering från 2019-11-07

Bopper
2020-08-01, 22:16
Perfekt, men jag kan inte hitta någon uppdatering på denna sidan.
https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/se/sv/index/downloads/maps-download#/

Kolla du txt filen så att det var en uppdatering och inte bara fel datum som det varit tidigare på ett par modeller?
Själv hittar jag bara senaste uppdatering från 2019-11-07

Fast jag har inte uppdaterat sen jag köpte bilen :)

Är det denna du menar?

ApplicationSoftwareVersionNumber="1430"
PartNumber2="5NA919866AR"
PartNumber3="5L0051236BR"
PartNumber4="6P0919866BK"
PartNumber5="7CE919866BC"
SystemName="ECE AS 20/21"

MacAllan
2020-08-02, 17:06
Fast jag har inte uppdaterat sen jag köpte bilen :)

Är det denna du menar?

ApplicationSoftwareVersionNumber="1430"
PartNumber2="5NA919866AR"
PartNumber3="5L0051236BR"
PartNumber4="6P0919866BK"
PartNumber5="7CE919866BC"
SystemName="ECE AS 20/21"
Ja precis, då är det uppdateringen från 2019-11-07 och har du inte uppdaterat innan så är den ju ny för dig :)
Bör komma en ny nu någon gång.

Bopper
2020-10-30, 19:24
Hur länge ska man behöva vänta? Är ju fortfarande 2019-11-07 för Discover Media. Alla de andra är ju nya sedan i somras.
Även Discover Media för Arteon 19 har nyare, men det lär väl inte fungera till en -18. Står nåt om USB till den och jag har ju SD-kort...

MacAllan
2020-11-30, 13:35
Då har det äntligen kommit en uppdatering av kartorna daterad 2020-11-23
https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/se/sv/index/downloads/maps-download#/

Bopper
2020-11-30, 16:47
Då har det äntligen kommit en uppdatering av kartorna daterad 2020-11-23
https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/se/sv/index/downloads/maps-download#/

Tack! :)

Bopper
2021-07-29, 11:21
Nu har det ju kommit nya kartor igen:

https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/car/#/

(https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/car/#/)Laddar ner Europe Bundle 1 som jag gjort tidigare. Filen är på 14,6 GB, dvs. något större än tidigare. Uppackad blir mappen 15,2 GB.
Originalkortet är 14,8 GB enligt Windows och jag kan inte kopiera mappen till kortet.
Nåt annat än originalkortet går ju inte att använda. Kan man rensa bort några filer/mappar för att det ska rymmas eller måste jag använda nån annan Europa-nedladdning, som kanske är mindre?

Blåbäret
2021-07-30, 03:16
Nu har det ju kommit nya kartor igen:

https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/car/#/

(https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/car/#/)Laddar ner Europe Bundle 1 som jag gjort tidigare. Filen är på 14,6 GB, dvs. något större än tidigare. Uppackad blir mappen 15,2 GB.
Originalkortet är 14,8 GB enligt Windows och jag kan inte kopiera mappen till kortet.
Nåt annat än originalkortet går ju inte att använda. Kan man rensa bort några filer/mappar för att det ska rymmas eller måste jag använda nån annan Europa-nedladdning, som kanske är mindre?

Jag hade det här problemet tidigare med min bil men jag kommer inte exakt ihåg hur jag löste det.

Jag vet att jag formaterade om SD kortet i en annan ”cluster size” och efter det så har jag fått rum med alla filerna. Ifall jag minns rätt så är SD kortet formaterat med cluster size 32 kb från fabrik och jag formaterade om det med cluster size 4 kb istället.

Megapolaren
2021-07-30, 11:29
Jag har haft samma problem. Man undrar hur VW tänkt här - det går ju som sagt inte inte att använda något annat är originalkortet.

Min lösning blev att följa råden som ges här:
https://www.youtube.com/watch?v=b7wlP7CtA_8

I kortform innebär tipset att man tar bort överflödiga språk för röstguidning från mappen "sds". Då blir storleken tillräckligt liten för att passa på kortet. Det innebär visserligen att man inte kan få guidning på t.ex. finska - men jag har ju inte ens på rösten på svenska så det påverkar inte användbarheten. :)

//

Bopper
2021-07-30, 21:39
Jag hade det här problemet tidigare med min bil men jag kommer inte exakt ihåg hur jag löste det.

Jag vet att jag formaterade om SD kortet i en annan ”cluster size” och efter det så har jag fått rum med alla filerna. Ifall jag minns rätt så är SD kortet formaterat med cluster size 32 kb från fabrik och jag formaterade om det med cluster size 4 kb istället.

Tack för tipset! Jag har inte provat om det hjälper, eftersom jag fick ett annat tips också.


Jag har haft samma problem. Man undrar hur VW tänkt här - det går ju som sagt inte inte att använda något annat är originalkortet.

Min lösning blev att följa råden som ges här:
https://www.youtube.com/watch?v=b7wlP7CtA_8

I kortform innebär tipset att man tar bort överflödiga språk för röstguidning från mappen "sds". Då blir storleken tillräckligt liten för att passa på kortet. Det innebär visserligen att man inte kan få guidning på t.ex. finska - men jag har ju inte ens på rösten på svenska så det påverkar inte användbarheten. :)

//

Tack för tipset! Gick ju att rensa ganska rejält i den mappen :)

Hur tänker de när de lägger ut så stora filer att de inte ryms på kortet. De måste väl veta hur stora kort de levererat? :confused:

MacAllan
2021-08-01, 13:16
Borde det inte gå att kontakta VW och få ett nytt större SD-kort?
Säljaren jag köpte min av menade att det var fria uppgraderingar så länge dom släpptes och då måste dom ju kunna se till att man kan uppgradera på ett korrekt sätt.

Bopper
2021-08-01, 13:51
Borde det inte gå att kontakta VW och få ett nytt större SD-kort?
Säljaren jag köpte min av menade att det var fria uppgraderingar så länge dom släpptes och då måste dom ju kunna se till att man kan uppgradera på ett korrekt sätt.

Det går säkert. Läste ju att om kortet "går sönder" och inte går att använda så ska man kunna få ett nytt. Får kolla det nästa gång om det strular då :)

candyweiss
2021-08-01, 13:52
Låter ju vettigt, testa MacAllan :)

MacAllan
2021-08-03, 20:51
Pratade med VW Malmö idag och för dom var det inte självklart att det var deras sak att lösa, dom ville inte ens känna igen att man skall få ett nytt kort om original går sönder.
Någon som vet var man hittar den texten på svenska?
Hittar själv den bara på engelska i manualen för uppdateringar.

Dom bekräftade att man har fria uppdateringar men menade på att det inte var deras fel att uppdateringarna inte rymdes på kortet och att kunden själv får bekosta nytt större original kort.

Sista saken i frågan är dock inte sagd från min sida då jag menar att det är VW som orsakat att man inte kan uppdatera sitt kort och då är det deras sak att lösa eftersom jag i köpet är berättigad till fria uppdateringar.

Bopper
2021-08-03, 22:25
Så man kan köpa ett "nytt större original kort" som ska fungera då?

De verkar tagit bort den svenska manualen, men av nån anledning hade jag sparat en pdf:

12915

Megapolaren
2021-08-04, 07:58
Sista saken i frågan är dock inte sagd från min sida då jag menar att det är VW som orsakat att man inte kan uppdatera sitt kort och då är det deras sak att lösa eftersom jag i köpet är berättigad till fria uppdateringar.

Jag håller självklart med dig!

Av intresse är ändå vad ett nytt större kort skulle kosta? Du fick ingen uppgift om det?

MacAllan
2021-08-04, 09:30
Nej jag fick inget pris.

Har även nu på morgonen pratat med VW Sverige som menade att det var självklart att man skulle få ett nytt kort och kopplade mig till en annan servicepartner.
Skall bli spännande att se hur det slutar, väntar på besked.

AndySwede
2021-08-04, 11:41
Har jag missat nåt här. Det är väl bara att köpa ett random SDHC kort med lämpligt lagringsutrymme? Kostar väl inte mer än en hundring typ och problemet löses.

Blåbäret
2021-08-04, 12:05
Ja, du har missat något. :)

Discover Media kräver att navigationsdatan ligger på ett Volkswagen original SD kort som har ett inbyggt kopieringsskydd som ingen har lyckats knäcka, för navigatorn läser kartorna direkt från SD kortet. Musik och all annan media kan däremot ligga på ett vanligt SD kort eller ett vanligt USB minne.

Discover Pro kräver inte att man använder något speciellt SD kort för där kopierar du kartdatan från ditt SD kort till navigatorns inbyggda hårddisk och kartorna läses sedan från den hårddisken.

MacAllan
2021-08-04, 12:43
Som nämns ovan så skall det vara original kort, iaf har jag förutsatt detta och VW säger samma sak, men jag har inte provat.

Har fått reda på att kortet kostar ca 1700 kr och det anser jag inte skall ligga på kund som redan betalt för navigation med fria uppdateringar.

MacAllan
2021-08-05, 20:06
Pratade med VW Sverige idag igen och dom la upp ett ärende och skulle återkomma med svar i nästa vecka, mitt förra samtal verkar inte vara registrerat hos dom och svaret jag fick den gången kände dom inte till heller.
Skall bli mycket intressant att se om dom tar ansvar för detta och byter ut korten, tyvärr tror jag inte det blir så.

Hade varit roligt att veta när dom gick över till 32GB korten, vad jag hört har iaf 2017 och 2018 också haft 16GB kort.
Någon som har nyare bil med Discover Media Navigation och kan se storleken på kortet?

Marcus
2021-08-06, 08:40
Jag laddade ner kartuppdatering direkt via infotainment (Discover Pro), typ OTA. Fungerade bra men tog lite tid.

NissePisse
2021-08-07, 09:25
Min navigator grejar inte att åka i tunnlar. Jag har instegsmodellen (Media?) är det samma problem på Pro-modellen?

henca
2021-08-07, 11:02
Det är nog ett problem som de flesta navigatorer lider av då GPS-signalerna från satteliterna inte når ned i tunnlar eller inomhus. Ibland när det finns tillräckligt mycket skäl att göra något åt detta sätter man en antenn på taket som leder ned signalen till en annan antenn inomhus.

m v h Henrik

NissePisse
2021-08-07, 13:26
Det är nog ett problem som de flesta navigatorer lider av då GPS-signalerna från satteliterna inte når ned i tunnlar eller inomhus. Ibland när det finns tillräckligt mycket skäl att göra något åt detta sätter man en antenn på taket som leder ned signalen till en annan antenn inomhus.

m v h Henrik

Absolut, jag har full förståelse för att min navigatorn i min telefon inte grejar det.

Min tidigare erfarenhet är att inbyggda navigationsprogram i bilar använder sig av ”död räkning” i tunnlar eller i områden med dålig GPS-signal. Det verkar inte vara så i snikversionen jag har, därför är jag nyfiken om Pro-versionen har detta.

vfr
2021-08-07, 13:43
Sedan kan det vara olika hur bra bilarna är på död räkning utan signal. Alltså hur exakt den kan beräkna sin nuvarande posion relativt senast kända position med bara girsensorer och hjulsensorer. För bara kortare tunnlar på max några km så borde det inte vara några problem.

Edit: För sent på det. Johan var före... :D

NissePisse
2021-08-07, 13:45
Ser att det funnits i äldre navigationssystem från VW. Men på senare år har man väl köpt in något och skitit i att integrera det med bilen. Trist utveckling, det är ju annars den största fördelen med inbygga navigationsprogram.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_199.pdf

Till och med telefonerna grejar det bättre, enbart med hjälp av logik och accelerationssensorn.

vfr
2021-08-07, 13:47
Precis, Johan! En av dom stora fördelarna med inbyggd navigation. Synd om dom inte utnyttjar den möjligheten.

NissePisse
2021-08-07, 13:48
Sedan kan det vara olika hur bra bilarna är på död räkning utan signal. Alltså hur exakt den kan beräkna sin nuvarande posion relativt senast kända position med bara girsensorer och hjulsensorer. För bara kortare tunnlar på max några km så borde det inte vara några problem.

Edit: För sent på det. Johan var före... :D


Jag har åkt problemfritt i Södra länken med en navigation i en bil från 1996.
Så tekniskt sett är det noll problem, problemet är att man måste ha in en massa signaler till infotainmentsystemet (integration), något som VW skippat. Frågan var om det är lika illa med Pro-versionen.

Blåbäret
2021-08-07, 14:03
Har du något problem med kopplingen mellan din navigator och din bils olika givare?

De fristående GSP:erna som man sätter i rutan brukar bara använda ”död räkning” inuti tunnlar. Men de inbyggda navigatorerna kompletterar satellitsignalerna med information från bilens olika givare för att ha bättre koll på bilens position och ifall man byter körfält inuti en tunnel. Min tanke är ifall navigatorn ska förlita sig på bilens givare inuti tunnlar men att den informationen inte når fram till navigatorn.

Jag har själv en Discover Media i min bil och den fortsätter att visa positionen i tunnlar. Men jag vet inte ifall den gissar fram positionen med hjälp av ”död räkning” eller ifall den mäter fram en position med hjälp av bilens givare när satellitsignalen saknas.

NissePisse
2021-08-07, 17:03
Det är nog inget ”fel” på min bil. Jag har pratat med andra som har samma problem.
Södra länken och tunneln vid nya Karolinska är två ställen där det ballar ur totalt, där fungerar telefonen bättre än bilens inbyggda navigator.

Bopper
2021-08-07, 18:50
Som nämns ovan så skall det vara original kort, iaf har jag förutsatt detta och VW säger samma sak, men jag har inte provat.

Jag provade med icke-originalkort (16 GB) förra gången och navigatorn hittade inte kartdata då. Då kopierade jag över filerna på EXAKT samma sätt till originalkortet och allt fungerade.

MacAllan
2021-08-07, 20:29
Och kortet var rätt formaterat, dvs FAT32?
Ja det brukar inte funka med egna SD-kort i system som har kartmaterialet på ett kort.

Pelk
2021-08-09, 10:36
Hade varit roligt att veta när dom gick över till 32GB korten, vad jag hört har iaf 2017 och 2018 också haft 16GB kort. Någon som har nyare bil med Discover Media Navigation och kan se storleken på kortet?

Vår T-Roc skruvades ihop våren 2018, och har ett 16GB-kort

MacAllan
2021-08-16, 16:06
Så då kom svaret från VW idag och det blev lite som jag misstänkte, dom byter inte ut kortet men säljer gärna ett nytt för 1700 kr.
Alternativen dom kom med var att ladda ner bundle 3 eller 7 istället, dessa är då Skandinavien eller typ norra Europa.

Jag blev inte speciellt förvånad över svaret men tycker det är riktigt dåligt hanterat av VW då man redan betalt för navigationen och de fria uppdateringarna som ingår, då skall man inte behöva betala ytterligare 1700 kr eller köra med ett mindre kartområde för att kunna uppdatera.

Personligen behöver jag inte bry mig mer eftersom Tiguanen är inbytt och den nya kommer i nästa månad, just nu är faktiskt lite glad att det inte blev en ny VW som var det hetaste alternativet från början, men efter lite "förhandling" med försäljarna så blev det ett annat märke.
Stannar dock kvar inom koncernen och hoppas dom agerar bättre om något liknande skulle uppstå.

Bopper
2021-08-16, 17:25
Så då kom svaret från VW idag och det blev lite som jag misstänkte, dom byter inte ut kortet men säljer gärna ett nytt för 1700 kr.
Alternativen dom kom med var att ladda ner bundle 3 eller 7 istället, dessa är då Skandinavien eller typ norra Europa.

Tragiskt... Kostnaden för kortet överstiger väl inte 100 kr och man behöver ju inte innehållet, för det laddar man ju ner själv.

Funderade också på att välja bara norra Europa. Men så fick jag ju tipset att radera lite språkfiler och det fungerade bra. Har inte märkt några konstigheter ännu.

NissePisse
2021-08-16, 19:59
Undrar varför dom har låsta kort?

Förstår om det vore så att uppdateringar kostade pengar.

MacAllan
2021-08-16, 20:18
Kopieringsskydd.

Någon som provat göra en riktig disk image eller en DD copy i Linux på ett nytt kort?

NissePisse
2021-08-16, 20:45
Kopieringsskydd.

Någon som provat göra en riktig disk image eller en DD copy i Linux på ett nytt kort?

Men uppdateringar är ju gratis. Dessutom går det ju bra att läsa data från korten.
Såg en video på en ryss som visade hur man kommer förbi lösenordsskyddat på navigationsdata till en Nissan Leaf.

MacAllan
2021-08-16, 20:53
Jo jag kan hålla med, speciellt om det krävs extra hårdvara till navigationen som inte finns med om man inte lagt till navigation när den byggs.
Olika tillverkare har olika kopieringsskydd, vissa är lättare än andra att komma förbi, därav min fråga om någon testa DD eller disk image.
Men om skyddet är kopplat till SD-kortets CID så är det i princip omöjligt att komma förbi eftersom det inte går att kopiera utan är hårdknackat i kortet.

Edit:
Kollade lite och tyvärr verkar det vara CID skydd, enda lösningen då är att "manipulera" mjukvaran i infotainment, eftersom jag inte skall behålla bilen är det inget jag kommer göra.
Men om någon vill prova finns här en video om hur man gör, finns även länkar till nedladdningar man behöver göra.
https://www.youtube.com/watch?v=ZOf-XEYhFbQ

Här är en video om hur man installerar toolboxen han använder.
https://www.youtube.com/watch?v=hAou90S_R-Y

MickeR
2021-08-23, 07:31
Har en 2019 Golf R, även min bil är utrustad med för litet SD-kort, fick ta bort en del språk för att få plats. Så de bytte kortstorlek efter 2019.

AndySwede
2021-08-24, 08:38
Jo jag kan hålla med, speciellt om det krävs extra hårdvara till navigationen som inte finns med om man inte lagt till navigation när den byggs.
Olika tillverkare har olika kopieringsskydd, vissa är lättare än andra att komma förbi, därav min fråga om någon testa DD eller disk image.
Men om skyddet är kopplat till SD-kortets CID så är det i princip omöjligt att komma förbi eftersom det inte går att kopiera utan är hårdknackat i kortet.

Edit:
Kollade lite och tyvärr verkar det vara CID skydd, enda lösningen då är att "manipulera" mjukvaran i infotainment, eftersom jag inte skall behålla bilen är det inget jag kommer göra.
Men om någon vill prova finns här en video om hur man gör, finns även länkar till nedladdningar man behöver göra.
https://www.youtube.com/watch?v=ZOf-XEYhFbQ

Här är en video om hur man installerar toolboxen han använder.
https://www.youtube.com/watch?v=hAou90S_R-Y

Jäklar det där var ett kraftfullt litet verktyg! Precis allt kan gå fel, gör det inte det så kan man göra rätt mycket ändringar i sitt system :rolleyes:

MacAllan
2021-08-24, 10:08
Jäklar det där var ett kraftfullt litet verktyg! Precis allt kan gå fel, gör det inte det så kan man göra rätt mycket ändringar i sitt system :rolleyes:
Ja det finns alltid risker med att ändra i mjukvaran, så det är ju på egen risk man gör det och det vore väl bra om man har tillgång till original om man behöver återställa.
Men jag har för mig han säger att den gör en backup innan ändringen.