handdator

Visa fullständig version : kontroll av tändnig 1.8 T AWT



passat2001
2017-06-24, 09:35
har en lätt spikning vid seg dragnig på tvåans växel. Hörs inte alltid bara ibland men försvinner när motorn kommer upp lite i varv. Hur kan man kontrollera och ändra tändningen på denna motor. Det är en 2001 passat 1.8 t awt motorn. Har även en liten tendens till rassel på 1-2 sekunder från kamkedjan vid uppstart inte alltid men någon enstaka gång. Bytte kedjesträckaren för två år sedan. Köpte från ebay.de. för ett mycket billigare pris jämfört med mekonomens. Mekonomen tog 4500 kr för enbart sträckaren. Ebay.de tog 1400 kr då ingick kedjan också. Funderar om sträckaren och spikningen har något samband. Inget larm om motorstörningar heller finns på displayen.Tacksam för alla tips.

pudas
2017-06-24, 10:47
Ta inte illa upp, men problemet beror nog troligen på att du just segdrar motorn! Växla innan det börja låta illa. Man vinner ingenting på att segdra en liten bensinmotor.

a128
2017-06-24, 10:54
en liten bensinmotor.

1,8 är det en liten bensinmotor ? :cool:


har en lätt spikning vid seg dragnig på tvåans växel. Hörs inte alltid bara ibland men försvinner när motorn kommer upp lite i varv. Hur kan man kontrollera och ändra tändningen på denna motor. Det är en 2001 passat 1.8 t awt motorn. Har även en liten tendens till rassel på 1-2 sekunder från kamkedjan vid uppstart inte alltid men någon enstaka gång. Bytte kedjesträckaren för två år sedan. Köpte från ebay.de. för ett mycket billigare pris jämfört med mekonomens. Mekonomen tog 4500 kr för enbart sträckaren. Ebay.de tog 1400 kr då ingick kedjan också. Funderar om sträckaren och spikningen har något samband. Inget larm om motorstörningar heller finns på displayen.Tacksam för alla tips.

Är evt. felkoder urlästa ?

pudas
2017-06-24, 11:22
Inte lätt att hålla reda på alla mer eller mindre egendomliga motorvarianter i VW , men är inte 1,8 T en Bensinmotor? Googlade på det och fick fram att det var så i alla fall.
Nåväl, jag räknar 1,8 liter som en liten motor, men det är ju inget fel i det, trotts att den är liten!

passat2001
2017-06-26, 06:10
jag använder samma körstil som tidigare men det är nu på dom senaste månaderna som spikningen har kommit. Fast det är ytterst små spikningar. Men frågan var ju hur man kontrollerar tändningen och om kedjesträckaren har något samband. Kedjan kan även rassla till när jag backar in husvagnen och det går lite trögt. Oljepumpen (biltemas)är också ny, liksom silen. Annars går motorn utmärkt. Felkoder har jag inte kollat, det ska väl komma en varning på displayen om det vore någon felkod. 1.8 t awt motorn är en bensinare.Det kanske även vore en ide att kontrollera oljetrycket.

Falcor
2017-06-26, 07:28
Nej du kan ha felkoder som inte triggar check engine lampan. Du kan inte justera tändningen utan att komma in i styrboxen och i princip mappa om motorn. Kolla felkoder och fixa det som orsakar ev. spikning istället för att pilla i styrboxen. Kan vara en spridare som inte ger rätt mängd bränsle eller ett dåligt tändstift/tändspole.