handdator

Visa fullständig version : Gti VI. Vibrationer i ratten vid gaspådrag 120-140kmh



Bossni
2017-06-18, 22:01
Ja som jag skrev i rubriken, den senaste tiden har jag haft problem med att ratten skakar vid gaspådrag runt 120 till 140kmh, om jag håller den hastigheten så skakar inte ratten. Jag tycker att jag har haft samma problem med vinterdäcken på och nu har jag sommardäcken på och det kvarstår.

Sen tycker jag ibland att den knarrar lite mer än vad den gjorde som ny när jag kör nedför en trotoar kant eller kör snett över ett fartgupp. som att den inte är lika styv i chassit som den var förr.

Just det att det inte vibrerar när man håller hastigheten får mig att misstänka annat än dålig balans i däcken.
Bilen är en Golf gti VI med dsg. Som har gått 12 000 mil. Jag är första ägaren så jag vet att det inte har varit några konstigheter med den innan.

Hade inget på besiktingen heller som de påpekade. Har nån några tips??

Hjulupphängning? Bussningar? hjulinställning?

Nenad

a128
2017-06-18, 22:07
Drivaxlar ?

Bossni
2017-06-19, 19:36
Läst på en del, det verkar som att det skulle kunna vara felet, Var på en auktoriserad vw verkstad idag och fick en tid för felsökning 28 augusti. Inte riktigt vad jag hade hoppats på.

hur kan man kolla vilken drivaxel som är dålig? Räcker det att bända i den som en dåre?

a128
2017-06-19, 20:08
Ta tag med handen och rucka/vrid fram och tillbaka

har man tur så kan man öppna upp och pressa i en tub med drivknutsfett i varje knut och återförsluta

har haft detta som en vana att göra det när den rullat ca 10-12.000 mil

Rickybobby
2019-05-28, 12:20
Ja som jag skrev i rubriken, den senaste tiden har jag haft problem med att ratten skakar vid gaspådrag runt 120 till 140kmh, om jag håller den hastigheten så skakar inte ratten. Jag tycker att jag har haft samma problem med vinterdäcken på och nu har jag sommardäcken på och det kvarstår.

Sen tycker jag ibland att den knarrar lite mer än vad den gjorde som ny när jag kör nedför en trotoar kant eller kör snett över ett fartgupp. som att den inte är lika styv i chassit som den var förr.

Just det att det inte vibrerar när man håller hastigheten får mig att misstänka annat än dålig balans i däcken.
Bilen är en Golf gti VI med dsg. Som har gått 12 000 mil. Jag är första ägaren så jag vet att det inte har varit några konstigheter med den innan.

Hade inget på besiktingen heller som de påpekade. Har nån några tips??

Hjulupphängning? Bussningar? hjulinställning?

Nenad


Hittade du felet?

candyweiss
2019-05-28, 14:12
Hittade du felet?
1.5 år sedan Bossni var inloggad, hoppas han läser här ändå :)

Rickybobby
2019-05-29, 10:35
1.5 år sedan Bossni var inloggad, hoppas han läser här ändå :)

Man vet aldrig ;)