handdator

Visa fullständig version : Blev med Cupra 280 - lite frågor



fredrikwt
2017-06-16, 23:53
9219922092219222

Hej

ÄNTLIGEN kom ett tillfälle att byta ut vår Fabia 1,2TSI -14 till en roligare andrabil, hämta den idag och är väldigt nöjd så här långt efter nästan 40 mil hem. Vilken bil i alla avseenden för pengarna!

Har dock lite frågor som jag hoppas få svar på:
*Bilen ska ju tankas med 98 oktan, detta finns ju inte på alla mackar om den tankas med 95 oktan förstår jag att viss effekt uteblir men kan bilen ta skada om den tankas med 95?

*Vinterdäck ska ju på med tiden - 18" är väl det minsta som fungerar? denna har inte Brembo PP bromsar

*Är sugen på nytt avgassystem mest för lite mer ljud och utseende (dubbla utblås likt Golf R) finns det några billigare alternativ än Milltek? Är det möjligt att byta ändrör med någon eftermarknadsvariant? någon som känner till? (med tiden kan det bli programvara med...)

För övrigt kan konstateras att de orangea detaljerna provocerar andra "kepsen-bak-o-fram-bilar", blev tydligt med både en nyrare Civiv type R och en Focus RS av senaste modell... Focusen låter ju väldigt trevligt för övrigt, cupran är väldigt tyst....

BjornL
2017-06-17, 02:23
Jag kan inte tänka mig att oktanen skulle kunna ställa till med något. Möjligen kan högre oktan ge bättre prestanda.

anri52
2017-06-17, 17:49
Jätte fin bil :) Kör själv alltid på 98 oktan men kan inte tänka mig att det skulle bli problem om jag valt 95
(kanske lite backande tändning vid hårdare körning)

fredrikwt
2017-06-17, 20:21
Nej det brukar i ekonomiskt syfte inte spela någon roll då min erfarenhet är att de drar mer på sämre oktan (andra bilar som ärspecade med 98) utan mer "om" eftersom det inte alltid finns på mackarna

bmptsi
2017-06-19, 01:19
Kör 98 så ofta jag kan men ibland blir det 95, ingen fara med det. Jag lämnade in och fick ett custombyggt system på min. Helsvetsat, billigare än milltek och inte en dålig skarv någonstans. Har sedan 17" vinterfälgar, det får plats men är väldigt tight. Man får se till att kolla var vikterna hamnar. På vissa fälgar är man tvungen att flytta de längre in på fälgen så de får plats.

fredrikwt
2017-06-19, 21:37
Kör 98 så ofta jag kan men ibland blir det 95, ingen fara med det. Jag lämnade in och fick ett custombyggt system på min. Helsvetsat, billigare än milltek och inte en dålig skarv någonstans. Har sedan 17" vinterfälgar, det får plats men är väldigt tight. Man får se till att kolla var vikterna hamnar. På vissa fälgar är man tvungen att flytta de längre in på fälgen så de får plats.


Då får det bli 18" för vinterdäcken då så slipper jag tänka :)
Byggde de system från katalysator och bakåt då? Vad landade du på i kostnad?

Det är över 10 år sen jag höll på med bilar som trimmades osvoch på den tiden köpte man en halvsats för ett antal tusenlappar - men det är förr i tiden det :D

bmptsi
2017-06-22, 10:49
Japp, från kat o bakåt hela vägen. Kommer inte riktigt ihåg, är över ett år sedan haha 6-7000:- kanske det var. De börjar drona rätt kraftigt om man tar bort slutburkarna, men rör hela vägen och aningen mindre dämpare på slutet borde bli bra på ST'n.