handdator

Visa fullständig version : Rimlig ersättning vid repad fälg vid hjulbyte?!...:(



mangewide
2017-06-13, 20:08
Var tvungen att balansera om min nya hjul som bara gått 40mil.

Lyckades få dem att tejpa muttermaskinen så det skulle går bra ( har allid monterat själv med plastskyddade hylsor )

Men till de roliga mutter maskinen slant på första låsbulten och gjorde en rejäl repa ytterkant på en bulthålet i fälgen...:(

Vi ska ta en diskussion imorgon om ersättning om detta. Vad kan jag begära?!..

Detta är den "bästa" och dyraste gummifirman, så de borde ha nån försäkring?. Eller hur funkar det?

Känns så jäkla surt med nya hjul..:(

Marcus
2017-06-13, 20:11
Klart dom har försäkring. Men frågan är vilka typer av kostnader den täcker. Detta är ju småpengar i ett företags försäkringsperspektiv, antar jag. Jag hade krävt en ny fälg. Punkt.

mangewide
2017-06-13, 20:28
Klart dom har försäkring. Men frågan är vilka typer av kostnader den täcker. Detta är ju småpengar i ett företags försäkringsperspektiv, antar jag. Jag hade krävt en ny fälg. Punkt.

Ja precis en ny fälg är ju det jag vill ha. Är det nån som hört att man fått det??

Kommer ju aldrig bli bra att lacka på denna skada, fälgen är metallic grå på detta ställe. Så repan synd väldigt bra. Hade inte synts så mkt om man haft en silverfälg..

Nu är jag jäkligt pedant, därav att jag var med hela tiden.

Så blev lite tragekomiskt....

Peter-C
2017-06-13, 20:49
Svårt att säga. Vad är priset för en fälg? Skadan verkar vara på den klarlackade alu delen som gör det svårare att åtgärda. Lämnade en gti Detroit fälg för att få den svarvad och klarlackad för några år sedan. Kostade typ 1200-1500...

/Peter

mangewide
2017-06-13, 21:08
Svårt att säga. Vad är priset för en fälg? Skadan verkar vara på den klarlackade alu delen som gör det svårare att åtgärda. Lämnade en gti Detroit fälg för att få den svarvad och klarlackad för några år sedan. Kostade typ 1200-1500...

/Peter

De kan ju plocka momsen, så de kommer undan med 1500:- Jäkligt billigt :).

För visst vill man ha en ny fälg?!, känns som man kommer att reta sig på det där. Man vill ju göra skadorna själv bilen ;)

Mattias
2017-06-13, 21:29
Jäkligt surt på en ny fälg :(
På något sätt ska de såklart ersätta dig, men inte säkert att du lyckas få en ny fälg även om det såklart är bäst.
Normalt sätt har de rätt att reparera eller åtgärda på det vis de önskar, bara det blir till det ursprungliga skicket.

Har själv varit i en liknande situation där huv och tak behövdes lackas om på en 6månader gammal bil, lagom skoj...

mangewide
2017-06-14, 07:14
Jäkligt surt på en ny fälg :(
På något sätt ska de såklart ersätta dig, men inte säkert att du lyckas få en ny fälg även om det såklart är bäst.
Normalt sätt har de rätt att reparera eller åtgärda på det vis de önskar, bara det blir till det ursprungliga skicket.

Har själv varit i en liknande situation där huv och tak behövdes lackas om på en 6månader gammal bil, lagom skoj...

Ja precis, men att lacka om denna fälg är nog omöjligt att få bra :). Jag hade tanken att köpa en extra om man skulle lyckas ta en trottoarkant eller nått i framtiden..

Sen kostar det ju lätt runt 1500 att laga en fälg.. :)

mangewide
2017-06-14, 20:14
Erbjudande lackstift! :), kändes ju inte helt ok..

Jämnförde om jag repat någons motorhuv genom i i plåten oc 4 cm långt. Skulle det räcka att jag gav han ett lackstift att kladda på motorhuven?!?..:confused:

Fortsättning följer....

BjornL
2017-06-14, 21:06
Om det är en originalfälg får den inte repareras om den saknar 1mm material.

mangewide
2017-06-15, 06:50
Om det är en originalfälg får den inte repareras om den saknar 1mm material.

Jasså?!, Vet gummigubbar om sånt?! :)

BjornL
2017-06-15, 20:35
Jasså?!, Vet gummigubbar om sånt?! :)
Det gör de säkert inte men om det saknas såpass så ska du kräva en ny fälg. Bara att be dem kontakta en VW-handlare.

mangewide
2017-06-16, 06:52
Ny fälg! ;)