handdator

Visa fullständig version : Tiguan men vilken motor, TSI eller TDI?



oskee
2017-06-13, 19:51
Hej,
har börjat fundera på att köpa en ny Tiguan, men vilken motor?

De har sommarkampanjer nu på 150TSI DSGär den motorn för liten för den bilen? Annars är alternativet 190 TDI DSG.

Mina krav på utrustning är DSG/Parkeringsvärmare/drag/tonade rutor.

Vill köpa en lager bil och finns ytterst få 180/220 TSI:er.

Kör inte specielt långt ca 1500mil/år max. Och väldigt korta sträckor till och från arbetet 9+9km alltså 18km tur och retur. Längre turer på helgerna.

Räknat på 6år så är TSI:n ca 10000kr dyrare, räknat på bränsle och skatt. Men TDI:n är ca 45 dyrare i inköp.

MacAllan
2017-06-13, 19:56
Med den körningen skall du definitivt inte ha en TDI.

Stod inför samma fråga själv och tillslut blev det en TSI 180 vilket jag inte ångrar för fem öre.

Marcus
2017-06-13, 21:09
Med de korta körningarna behöver du välja en TSI. 150 hk motorn orkar absolut med bilen väl, inom rimliga hastigheter och utan allt för tungt släp eller packning. Det ska inte vara några problem och oftast åker man ju utan både packning och släp. Eller?

oskee
2017-06-13, 21:22
Åker inte med fullt packad blir men med fru och två små barn och någon vagn....

Fredrix
2017-06-14, 16:53
Det är väl bara att provköra, men jag skulle tro att TSI150 känns klen med sina 250Nm?
Min förra Tiguan hade 140hk/320Nm, det fungerar men man fick planera sina omkörningar.

oskee
2017-06-15, 18:52
Hej tack för alla åsikter. Nu har helt plötsligt dagliga pendlingen ändrats (snabbt kan det gå). Nu är det 2,5mil enkel resa. 2.5mil till jobb sedan 2.5mil från jobb. Totalt 5mil per dag. Antar att diesel är ett alternativ igen?

a128
2017-06-15, 19:46
200 arbetsdagar per år ggr 5 är = 1000mil så det får bli en bensinare :)

Fredrix
2017-06-15, 20:07
Måste man räkna på allt?
Jag kör runt 400 mil/år men köpte diesel för att jag tycker om karaktären bättre.
De är väl bara och provköra och köpa den son känns bäst.

MacAllan
2017-06-15, 23:44
Måste man räkna på allt?
Jag kör runt 400 mil/år men köpte diesel för att jag tycker om karaktären bättre.
De är väl bara och provköra och köpa den son känns bäst.

Beror väl lite på hur man tänker och om kostnad är något man bryr sig om.
Den högre kostnaden i inköp för en diesel tar ju sina mil att köra in och man bör väl köra minst en 3000 mil/år för att det skall vara lönsamt.
Sen är det väl även så att många korta sträckor är inte bra för en diesel eftersom den inte hinner bli varm, det får även en följd att partikelfilter inte hinner bränna ut ordentligt och blir igensatt vilket är en ganska dyr historia om man måste byta.

Marcus
2017-06-16, 00:09
200 arbetsdagar per år ggr 5 är = 1000mil så det får bli en bensinare :)

Han kanske kör några kilometer på fritiden också?

oskee
2017-06-16, 10:52
Precis, vi brukar hamna ganska precis strax under 1500mil.

Wothrline
2017-06-19, 10:40
Jag kör en 240 diesel och jag valde prestanda och aför tt jag kör 3000mil/år.
Förbrukningen ligger för mig som kör längre sträckor på ~8l/100km.
Kör du 5mil om dagen så blir det dryga 1200mil/år till och från jobbet och vad räknar du med att du kör "privat"?
Kör du mindre än 1800-2000mil/år så hade jag nog satsat på en bensinare som är billigare i service, lägre skatt och billigare i inköp.
Jag har inte kört någon av bensinarna, men 180 borde vara ganska likvärdig med 190 diesel och vill du ha mer prestanda så finns ju 220.
Diesel kommer att bli hårdare ansatt av våra politiker framöver, så bensin är rimligen det bästa valet för dig.
190 diesel är också en fin motor som går tyst, snålt och har bra moment för den som kör med last och släp/husvagn!

NIC
2017-08-03, 20:48
Jag kör en 240 diesel och jag valde prestanda och aför tt jag kör 3000mil/år.
Förbrukningen ligger för mig som kör längre sträckor på ~8l/100km.
Kör du 5mil om dagen så blir det dryga 1200mil/år till och från jobbet och vad räknar du med att du kör "privat"?
Kör du mindre än 1800-2000mil/år så hade jag nog satsat på en bensinare som är billigare i service, lägre skatt och billigare i inköp.
Jag har inte kört någon av bensinarna, men 180 borde vara ganska likvärdig med 190 diesel och vill du ha mer prestanda så finns ju 220.
Diesel kommer att bli hårdare ansatt av våra politiker framöver, så bensin är rimligen det bästa valet för dig.
190 diesel är också en fin motor som går tyst, snålt och har bra moment för den som kör med last och släp/husvagn!

Det låter som om du har en väldigt aktiv körning. Jag ligger också på 0.8, fast med något bättre prestanda (220 TSI R-line).
Mvh

Marcus
2017-08-04, 09:09
Kör man diesel så kör man enligt min erfarenhet ofta med betydligt tyngre gasfot än med bensin, förmodligen för att man vet att förbrukningen inte skenar fullständigt oavsett.

NIC
2017-08-04, 19:51
Kör man diesel så kör man enligt min erfarenhet ofta med betydligt tyngre gasfot än med bensin, förmodligen för att man vet att förbrukningen inte skenar fullständigt oavsett.

Ja så är det säkert, kan tänkas man håller en högre marschhastighet a la autobahn lokomotiv.

Marcus
2017-08-05, 03:01
Både det och max acceleration så ofta som det går :-)

NIC
2017-08-07, 23:13
Både det och max acceleration så ofta som det går :-)
Såklart, TSI 220 gör dock 0-100 på 5,9s med LC.

Marcus
2017-08-07, 23:41
Nu handlade det inte om hur snabbt det går utan att dieselförare gärna kör kraftfullt eftersom det inte påverkar förbrukningen katastrofalt. Det spelar ingen roll om du så har en Porsche 911 Turbo och jag en Golf GTD, du kommer inte vara snabbare om du inte använder tillräckligt mycket effekt.

candyweiss
2017-08-08, 16:34
Såklart, TSI 220 gör dock 0-100 på 5,9s med LC.
Vad är LC? Det är väl 6.5 till 100?

Andersson Racing
2017-08-08, 19:20
Vad är LC? Det är väl 6.5 till 100?

Launch Control

fredrikwt
2017-08-08, 19:24
Jag hade valt att vänta på en TSI180/220 om det inte är väääldigt akut.
Personligen tycker jag inte TSI150 räcker till, den känns undermotoriserad och jag TROR (baserat på tidigare TSI140 i Tiguan) att TSI 150 dessutom blir törstig utan att leverera för törsten. Motorn får kämpa mer och dricker mer.

TDI190 tycker jag går helt ok, men inte mer. Jag hör då till kategorin som inte är speciellt imponerad av 4 cyl diesel men trots det haft en del. TDI190 med DSG tycker jag är lite "trög" jmf med 2.0 TSI, det är för mkt fördröjning mellan gaspedal och att det faktiskt händer något. Därutöver "skramlar det runt" på typiskt 4-cyl-diesel-sätt. Bilen räcker till och gör sitt jobb men inget mer än så, det är inte kul, den väcker inte det där lilla extra som jag vill hitta hos en bil som jag ska trivas med ett tag.

TSI 180/220 är nåt helt annat, svarar bättre på gasen, går jämnare, en klart trevligare bil tycker jag. Tycker samma om man jämför Golf Alltrack180TSI/184TDI. TSI är klart trevligare, den andra är bra men men....

Mkt känsla och på det stora hela tror jag inte kronor och ören spelar så stor roll, betalar du mer nu får du sannolikt mer betalt den dagen du säljer. Vad värdeminskningen blir beror på så mkt aspekter, inte minst regeringens kappvändarpolitik runt drivmedel. Personligen TROR jag att rimliga bensinmotorer (dvs inte de största AMG-spisarna osv) kommer vara mer eftertraktade än de är idag än om ett par år eftersom andelen dieselbilar är i majoritet i klassen idag. Men det återstår att se...

Men, hade jag varit i din sits hade jag väntat in rätt bil - jag hade inte blivit nöjd annars.

candyweiss
2017-08-08, 19:51
Launch Control
Okej, visste inte att Tiguanen har LC.
Vad jag föstått så sliter LC grymt mycket på lamellerna, men det är ju skit samma, bara det går undan :D

NIC
2017-08-14, 11:14
Vad är LC? Det är väl 6.5 till 100?

Ja, den officiella siffran är 6,5s, men VWs 2.0l TSI motorer brukar prestera bättre (fler hk än utlovat). 5,9s får man kanske ta med en nypa salt, då den inte är verifierad korrekt. Siffran var egentligen 5,7s men jag avrundade uppåt. Launch Control bör man nog inte använda ifall man är rädd om sina saker.

Kanske är anledning till att TDI 190 upplevs som aningen slö i responsen är säkert att VW modifierat/förflyttat vridmomentskurvan något uppåt i varvtal. För att få till bättre avgasvärden (I guess).

Den Audi a4 på 190hk jag tidigare provkört, upplevdes helt annorlunda och piggare i respons.

NIC
2017-08-14, 11:22
Nu handlade det inte om hur snabbt det går utan att dieselförare gärna kör kraftfullt eftersom det inte påverkar förbrukningen katastrofalt. Det spelar ingen roll om du så har en Porsche 911 Turbo och jag en Golf GTD, du kommer inte vara snabbare om du inte använder tillräckligt mycket effekt.

Jag håller med, vi som kör med bensin blir mer straffade ifall vi plockar ut en massa hk hela tiden.
En diesel motor kommer ut i sin fulla rätt vid konstant varvtal. Dragbil eller på marsch på autobahn, där är den överlägsen en bensinbil.

Marcus
2017-08-14, 11:37
Jag är imponerad av hur opåverkade dieslar generellt är ur förbrukningssynpunkt vid "full-fart-spar-tid" körning. Mina bilar går ofta på max attack och trots att min Audi A3 pumpar ur sig 191 hk och 431 Nm så ligger förbrukningen i snitt på 0,63 liter per 100 km, jag vet inte hur jag ska kunna få den att förbruka mer :)

Wothrline
2017-08-21, 08:47
Har följt denhär tråden och den har fått en underlig twist.
nu måste jag jufråga, vart kommer siffrorna 0-100 ifrån rörande LC? Att en bil med Tiguans viktoch 220hk skulle klara 0-100 under 6s låter osannolikt oavsett om det är LCaktiverad eller inte.
Jag har jobbatmed motoroptimering i många år och varit inblandad i kravsättning förprestandamodeller. Jag körde tidigare en A4 2.0TFSI Quattro med avgassystem ochSW och jag vi mätte den till +270hk och 420Nm och där flyttade vi 0-100 frånangivna 6.6s till strax under 6s.
Officiellasiffrorna för BMW 330i och Audi A4 2.0T Quattro med 245-252hk är strax under6s. Golf GTI Clubsport ligger väl på strax under 6s och Golf R strax under/över5s beroende på växellåda. Audis S3 ligger i samma härad. Den siffran som nipratar om för Tiguan ligger i klass med Seat Cupra som är en klart lättare bil,om än med FWD men med Sport-läge och diff så gissar jag att den utan vidareskuttar ifrån en Tiguan 220hk.
I praktiken såär väl också LC en teoretisk funktion, för få kan ju använda funktionen itrafik. Det förutsätter att man gjort allt klart för aktivering precis i rätttid vid stoppljuset… Fungerar säkert på strippen, men vem kör sin Tiguan dit!?
0-100 ärangivet samma mellan 220 bensin och 240 diesel och i praktiken så är det nogett race som mer avgörs av förarens reaktion än av val av motor.
Valet borde väl avgöras av körstil och vilken typ av körning man mesta delsanvänder bilen till? För den som vill ligga och smiska på småvägar så kanske enbensinare är roligare, men då får man väl åter fråga sig varför man valt enTiguan och inte en Passat med samma motor. Kör man mest på landsväg så skullejag gissa att GTS med ett klart högre moment vinner ronden i prestanda ochtittar man på förbrukning så är jag helt säker på att så är fallet. Skillnadeni prestanda lär oavsett inte vara dramatisk. Ekonomi lär vara den tyngstafaktorn i valet mellan dessa, då den som kör 1000-1500mil/år lär få svårt attmotivera en 240 diesel när man tittar på inköpspris, skatt med mera kontra 220bensin. Kör man 2000-3000 eller mer om året så torde dieseln ligga bra till.
Nu vet vi inte vilket håll det faller ut rörande förbud, men för EURO6 så ärdet nog ganska lugnt för 4-5år fram.

https://www.garaget.org/?car=402240

NIC
2017-08-21, 09:38
Har följt denhär tråden och den har fått en underlig twist.
nu måste jag jufråga, vart kommer siffrorna 0-100 ifrån rörande LC? Att en bil med Tiguans viktoch 220hk skulle klara 0-100 under 6s låter osannolikt oavsett om det är LCaktiverad eller inte.
Jag har jobbatmed motoroptimering i många år och varit inblandad i kravsättning förprestandamodeller. Jag körde tidigare en A4 2.0TFSI Quattro med avgassystem ochSW och jag vi mätte den till +270hk och 420Nm och där flyttade vi 0-100 frånangivna 6.6s till strax under 6s.
Officiellasiffrorna för BMW 330i och Audi A4 2.0T Quattro med 245-252hk är strax under6s. Golf GTI Clubsport ligger väl på strax under 6s och Golf R strax under/över5s beroende på växellåda. Audis S3 ligger i samma härad. Den siffran som nipratar om för Tiguan ligger i klass med Seat Cupra som är en klart lättare bil,om än med FWD men med Sport-läge och diff så gissar jag att den utan vidareskuttar ifrån en Tiguan 220hk.
I praktiken såär väl också LC en teoretisk funktion, för få kan ju använda funktionen itrafik. Det förutsätter att man gjort allt klart för aktivering precis i rätttid vid stoppljuset… Fungerar säkert på strippen, men vem kör sin Tiguan dit!?
0-100 ärangivet samma mellan 220 bensin och 240 diesel och i praktiken så är det nogett race som mer avgörs av förarens reaktion än av val av motor.
Valet borde väl avgöras av körstil och vilken typ av körning man mesta delsanvänder bilen till? För den som vill ligga och smiska på småvägar så kanske enbensinare är roligare, men då får man väl åter fråga sig varför man valt enTiguan och inte en Passat med samma motor. Kör man mest på landsväg så skullejag gissa att GTS med ett klart högre moment vinner ronden i prestanda ochtittar man på förbrukning så är jag helt säker på att så är fallet. Skillnadeni prestanda lär oavsett inte vara dramatisk. Ekonomi lär vara den tyngstafaktorn i valet mellan dessa, då den som kör 1000-1500mil/år lär få svårt attmotivera en 240 diesel när man tittar på inköpspris, skatt med mera kontra 220bensin. Kör man 2000-3000 eller mer om året så torde dieseln ligga bra till.
Nu vet vi inte vilket håll det faller ut rörande förbud, men för EURO6 så ärdet nog ganska lugnt för 4-5år fram.

https://www.garaget.org/?car=402240
https://youtu.be/4pXzY8gfVGw

Du får själv bedömma hur mycket fel mätaren visar. Men under 6.5s känns rimligt. Med lite tune på det :) så 5.5s

Din gamla Audi kanske hade en låda som tappar moment vid växlingar, en momentomvandlare och då inte DSG

NIC
2017-08-21, 13:59
Förövrigt så är golf R mk7.5 betydligt snabbare 0-100 än 5s.
Stor skillnad manuell vs dq381.

NIC
2017-08-21, 14:11
Tiguan 220 vs Golf GTI mk7.5 är nog jämt upp till 100. Golfen vinner säkert alla andra prestandamätningar.. En Tiguan väger inte så mycket jmf xc60/x3/q5 Inte samma liga men prestandamässigt så Ja t5/252tsi/BMW 3.0

NIC
2017-08-21, 14:18
Tillbaka till ämnet.. I ditt fall hade jag köpt en Tiguan GT 180 TSI. 328K - 10% (dhr.se) + tillval - 10%. Ifall du vill ha roligare så tsi 220+r-line ext.

Fredrix
2017-08-21, 14:28
@NIC, vad har du för bränsleförbrukning på din TSI220?

Ja, en TSI180 alt. TDI190 är nog det mest prisvärda alternativet för Tiguan nu.

@oskee, Det har gått ett par månader, har det blivit något inköp? Vad i så fall?

NIC
2017-08-21, 16:44
@NIC, vad har du för bränsleförbrukning på din TSI220?

Ja, en TSI180 alt. TDI190 är nog det mest prisvärda alternativet för Tiguan nu.

@oskee, Det har gått ett par månader, har det blivit något inköp? Vad i så fall?

0.83l/mil lite kul och mycket Eco

oskee
2017-08-21, 19:26
Hej inget inköp ännu, kom lite annat som fick prioritet i mellan. Blir byte kommande år, men lutar år antingen 220tsi eller 190/240TDI. Har iaf bestämt mig för en större motor.

MacAllan
2017-08-22, 20:34
Har själv en 180Tsi och den rör på sig bra, både från rödljus och vid omkörningar.
Har den alltid i normal läge och kör 50/50 stad och motorväg, ligger på ca 0,84/milen och då ligger jag nästan alltid 10-20 över hastighet på motorvägen men lite mer lagligt i stad.

Bilgalen
2017-08-23, 09:08
Jag har en Tiguan GT TDI 190hk som jag köpte ganska nyligen. Kör inte massor men är också sån som gillar karaktären på dieseln. Men när jag beställde min i början av 2017 så var det nästan samma pris på TDI 190 och TSI 180. Det skiljde 7 eller 8 tusen kronor som TSI:n var billigare, men då ingick också nåt mer i utrustningsväg på TDI:n vilket gjorde att det prismässigt blev jämt. Så för mig var valet då ganska lätt.

Skiljer det mer i pris på de båda nu?

Bilgalen
2018-04-03, 12:28
Teknikens värld tyckte inte att TSI180hk var någon hit i Tiguan, blir för tung bil för bensinsnurra.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-tiguan-tsi%E2%80%AF180-gt-610116/

vfr
2018-04-03, 13:54
Jag läste också den igår. Det kunde man ju nästan gissa själv. Just på stora och tunga bilar så har dieseln ett rejält övertag. Men det är ju bra att det kanske kommer ut mera till allmänhetens kännedom så ingen köper en sådan med bensinmotor och blir besviken...

candyweiss
2018-04-03, 14:26
Teknikens värld tyckte inte att TSI180hk var någon hit i Tiguan, blir för tung bil för bensinsnurra.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-tiguan-tsi%E2%80%AF180-gt-610116/


Jag läste också den igår. Det kunde man ju nästan gissa själv. Just på stora och tunga bilar så har dieseln ett rejält övertag. Men det är ju bra att det kanske kommer ut mera till allmänhetens kännedom så ingen köper en sådan med bensinmotor och blir besviken...
Jag och två andra nära vänner har varsin 2.0tsi 180hk, vi är alla grymt nöjda med motorns kraft, acc och bränsleförbrukning, knappast av vi är besvikna. Jag kör min på 0.7 - 0.85 l/m blandad körning.

vfr
2018-04-03, 15:32
Jättebra! Men det unbderlättar ju om man har rätt förväntningar från början och inte tror att den ska vara lika snål som en Golf eller Polo.

MacAllan
2018-04-03, 17:08
Fick testaren ett måndags ex?
Har kört Tiguan II TSI 180 i ca 1½ år nu och känner inte igen något av de negativa som testaren vill framhålla.
1,04 l/mil på den sträckan med den snitthastigheten och vägtyp, antingen är det något fel på bilen eller så har det inte varit någon normal körning.
Skulle gissa på att min hade legat mellan 0,7 - 0,75 l/mil max på den beskrivna körsträckan.

0,85 l/mil snittar jag normalt och då är det ca 75% korta sträckor/stadskörning och resten landsväg/motorväg, nu vintertid har den varit uppe på 0,9 l/mil i snitt på den körningen.

Bilgalen
2018-04-03, 17:19
Är ju väldigt beroende på hur man kör förstås. Men en tyngre hög SUV drar ju förstås mer ju fortare det går eftersom den får problem med luftmotståndet.

Vet man med sig att man åker mest 70-80 och sällan fullastad eller med släp kan ju säkert bensinaren vara ett alternativ.

Vid ung 110-120km/h tycker jag att jag märker en skillnad med min 190hk TDI också, där börjar den dra mer bränsle.

candyweiss
2018-04-03, 17:56
Fick testaren ett måndags ex?
Har kört Tiguan II TSI 180 i ca 1½ år nu och känner inte igen något av de negativa som testaren vill framhålla.
1,04 l/mil på den sträckan med den snitthastigheten och vägtyp, antingen är det något fel på bilen eller så har det inte varit någon normal körning.
Skulle gissa på att min hade legat mellan 0,7 - 0,75 l/mil max på den beskrivna körsträckan.

0,85 l/mil snittar jag normalt och då är det ca 75% korta sträckor/stadskörning och resten landsväg/motorväg, nu vintertid har den varit uppe på 0,9 l/mil i snitt på den körningen.
Håller med, säkert ett måndagsex eller klumpfot till testförare,
har själv aldrig varit över 0.9, fast jag kört med släp.
Med den körningen TV gjorde hade jag oxå legat på 0.70 - 0.75l/m som dig.
I normala fall snittar jag 0.75 - 0.80

MacAllan
2018-04-03, 19:39
Är ju väldigt beroende på hur man kör förstås. Men en tyngre hög SUV drar ju förstås mer ju fortare det går eftersom den får problem med luftmotståndet.

Vet man med sig att man åker mest 70-80 och sällan fullastad eller med släp kan ju säkert bensinaren vara ett alternativ.

Vid ung 110-120km/h tycker jag att jag märker en skillnad med min 190hk TDI också, där börjar den dra mer bränsle.
Vilken bil drar inte mer ju fortare det går?

Visst finns det olika trösklar även för förbrukningen och en kan mycket väl ligga vid 120 km/h, men skulle jag tvinga min till samma förbrukning på samma typ av väg och sträcka hade jag nog fått sätta cruisen på minst 150 km/h och ge fullt pådrag efter varje tillfälle den saktar ner, men det kallar jag inte normal körning.

Tycker mer skillnaden för valet mellan TSI och TDI ligger i om man kör många/långa mil/sträckor (+3000 mil/år) eller kör mycket med tungt drag där dieseln verkligen kommer till sin rätt.
Men som familjebil och vanligt släp någon gång då och då tycker jag inte TSI är någon nackdel, skulle jag nu efter 1½ år få möjligheten att byta rakt av till en TDI 190 hade jag aldrig gjort det.

Bilgalen
2018-04-03, 21:41
Men seriöst, hur stor är sannolikheten att bilen som testades var ett måndagsexemplar?

Tycker det är viktigt att vi inte vilseleder folk här. Med den körprofilen som han eller hon nu hade i testen så blev det den höga förbrukningen. Jag har kört andra Suv:ar med bensinmotorer (tex nya Volvo XC60) och det är precis samma sak där. Stora tunga och höga bilar och en hög belastning/medelhastighet och förbrukningen far iväg.

Vi som skriver här jämför ju hela tiden äpplen och päron när vi skriver om egen förbrukning. Jag kör min Tiguan TDI under vissa omständigheter straxt under 0,5. Men det är kanske inte så intressant eller representativt att skriva det här.

MacAllan
2018-04-03, 22:12
Men seriöst, hur stor är sannolikheten att bilen som testades var ett måndagsexemplar?

Tycker det är viktigt att vi inte vilseleder folk här. Med den körprofilen som han eller hon nu hade i testen så blev det den höga förbrukningen. Jag har kört andra Suv:ar med bensinmotorer (tex nya Volvo XC60) och det är precis samma sak där. Stora tunga och höga bilar och en hög belastning/medelhastighet och förbrukningen far iväg.

Vi som skriver här jämför ju hela tiden äpplen och päron när vi skriver om egen förbrukning. Jag kör min Tiguan TDI under vissa omständigheter straxt under 0,5. Men det är kanske inte så intressant eller representativt att skriva det här.
Vilseledande är väl just vad den artikeln är, han presenterar en förbrukning med en angiven körsträcka och snitthastighet som förmodligen ingen ägare kommer upp i vid normal körning, så något lurt är där såvida inte samtliga 40 mil var uppförsbacke.
Om det sen inte var vid normal körning utan han hade en annan "körprofil" så måste det ju framgå så man vet vad man relaterar till, men som jag tolkar artikeln var det normal körning.

Att presentera snittförbrukning vid normal körning är väl inte att blanda äpple och päron?
De siffrorna jag angav kan jag givetvis pressa åt båda hållen om jag kör onormalt, men då är det som du säger inte representativt.

Har de senaste månaderna kört Malmö - Halmstad t.o.r (totalt 32 mil) ett par gånger med ett stop på någon timme innan retur.
Tycker det blir ganska lika förutsättningar då det inkluderar lite stadskörning och mycket motorväg samt ungefär samma snitthastighet, vid samtliga tillfällen har jag legat runt 0,7 l/mil och då skall jag även över den förbannade åsen 2 ggr.

Bilgalen
2018-04-03, 23:17
Vi som skriver blandar äpplen och päron eftersom vi har olika körprofil, olika däck (däckbredd avgör mycket) samt att vi mäter på olika sätt. Vissa snittar en tank, andra kollar färddatorn. Just färddatorn har väl även olika inställningar om man kollar den momentana snittförbrukningen eller om man kollar den långa som blir mer rättvisande.

Sen ska vi heller inte underskatta bilintresserades intresse av att försvara sitt eget bilval in i kaklet ��.

Testbilen i teknikens värld hade ju tex 20” hjul med riktigt breda däck. Hur många av er andra har det? Själv har jag de vanliga standard R-line 19” hjulen med 255 däck.

Men troligen finns det väl fler tester med 180TSI?

Falcor
2018-04-04, 11:27
Sen är det nog så att journalister som fått låna en bil en dag inte kör den på ett sätt som är representativt för en ägare som får betala bensin och slitage ur egen ficka. Det är nog lite mer fullgasaccelerationer osv än vad man kör normalt sett om man vet att man ska köra 40 mil och vill få så bra ekonomi i resan som möjligt.

candyweiss
2018-04-05, 18:08
Vad tror ni om 45 hk och 80 Nm extra till 2.0tsi 180 hk? Håller DQ500 för det?
http://www.tmchiptuning.com/sv/val-av-fordon/tiguan-ii/all/14066-2-0l-132kw-180ps-320nm-2016-2018-r4-16v-tfsi-czpa?aid=2016-2018

Fredrix
2018-04-05, 19:16
GTS har 240hk/500Nm med DQ500.
Har för mig att den är designad för 600Nm.

Joel P
2018-04-06, 12:27
Kan instämma att en Tiguan TSI 180hk är relativt törstig gäller även TDI men påverkas mindre, men det är modellen i sig som gör det. Stor front och högbyggd! Vi körda t/r till sälen med en 180hk TSI, mycket landsväg vilket innebär bra förhållanden och låga hastigheter. Takbox och 3st personer och den drog 0,85l/mil. Var gamla V70 MY09 med gammal slir automat och 2,5l 5cyl motor drog samma sträcka 0,78 och även här takbox. Tycker det rimmar illa men det är modellen i sig som drar upp förbrukningen. Och en med TDI motor är inte heller snål på dropparna. Ska man köra snållt och billigt är en Tiguan helt fel modell att köra.

Vi valde en TDI 190hk till vår Tiguan Allspace för att det var enda motoralternativet som gick att få med GT-line, kanske kommer i fler alternativ i framtiden. Motorn passar oss bra, drar mycket båttrailer på ca 2000kg och husvagn. Då funkar diesel bra och håller förbrukningen nere även med last på kroken. Vi kör ca 1200mil/år så då är en bensinare bättre.