handdator

Visa fullständig version : Fuktaskadad bil, lukt av mögel. Någon som har erfarenhet?



good.fidelity
2017-06-10, 20:03
Jag har nyss blivit ägare till en bil som varit fuktskadad en längre tid och har mögel i interiören.

Det har varit läckage i ett par lister och vatten har kommit in i bilen när det regnat. Bilen har inte varit ståendes under vatten, utan det har bara läckt in under mattorna och blivit liggandes där förmodligen flera månader eller kanske över ett år. Tidigare ägare har inte märkt något eller förstått vad som hänt men jag kände det direkt på lukten.

Läckaget in i bilen är lokaliserat och skall åtgärdas direkt. Just nu står bilen på vädring i solskenet med mattorna upprivna.

Mögel är inte synligt någonstans i kupen, utan är påträffat innanför dörrsidor och under trösklar, samt under mattor.

(köpte den trots lukten för att det var ca 1/3 under normalt pris på den bilen, och den var i princip i nyskick i övrigt med full historik med knappt en repa på karossen och helt rostfri)

Jag har nu börjat riva inredningen för att torka ur bilen, och har även baddat mattorna med ättika. Ättika hjälpte bara för stunden och lukten kom tillbaka.

Planen är att ta ur golvmattor och säten, och våt dammsuga dessa och sedan torka ur bilen rejält med en kupevärmare och en avfuktare.

Jag har också tänkt att köra ättika i sprayflaska och spraya / torka av hela interiören och tvätta golvmattan och isoleringen med ättika.

Är det någon som har erfarenhet av att själva ha mögelsanerat en bil, är det möjligt att få den bra igen?

Har läst massor på nätet om folk som bara torkat ur bilen / torkat bort möglet med en trasa och blivit nöjda. Men jag har inte läst något om folk som haft bilar som aldrig gick att få ordning på.

Vad finns det för erfarenhet här på forumet? Någon som varit borta i liknande? Någon som nyligen lämnat in en bil för mögelsanering?

//GF

Petta77
2017-06-11, 09:34
Vad för bil? Måste va enklare att byta ut inredning än försöka få bort mögelsporer. Har du Facebook rekommenderar jag denna grupp, de brukar ha erfarenheten av i princip allt som rör "bilvård"

https://www.facebook.com/groups/506623739358803/

pudas
2017-06-11, 10:52
Observera att jag inte själv har några erfarenheter av mögelsanering av fordon

Dock så har jag problem med mögel och alger på min husfasad och där använder man en produkt som heter "Fasadtvätt". Det är ett starkt alkaliskt rengöringsmedel som får möglet att rinna bort, oftast utan mekanisk hjälp i form av skrubbning med borste.
Sen kommer ju frågan om hur mycket frätande vätskor man vill jobba med på sin bil för att inte skapa ännu mer problem än man hade innan!
Sen kan ju lukten i sig säkert sitta kvar länge och där kan ju eventuellt en ozonbehandling fungera.

good.fidelity
2017-06-11, 13:31
Det är en Fabia, ökänd för att läcka in vatten.

Den är norskreggad, så jag är glad att jag kom över en så fin bil till bra pris på den här sidan gränsen.

Men allt beror ju på hur användbar den blir ;)

Osäker på hur lätt det är att hitta ny golvmatta till den, säten är i nyskick och är sportstolar (original).

Den är verkligen jättefin hela bilen. Ser knappt använd ut. Har varit sätesöverdrag i den så stolarna ser oanvända ut.

//GF

2stroke
2017-06-14, 03:06
Det är en Skoda Fabia,
ökänd för att läcka in vatten. Vilken generation och årsmodell ?

good.fidelity
2017-06-15, 16:02
2007 gen 1 tror jag.

2stroke
2017-06-15, 23:28
2007 gen 1 tror jag. På vilket sätt är Skoda Fabia ( Gen-1 ) ökända för att läcka in vatten och var ?