handdator

Visa fullständig version : Förbikopplat värmepaket - hög vatten/oljetemp?



Kung Corrado
2007-09-21, 08:43
Plockade ihop min Corrado VR6 för inte så länge sedan efter att den stått oanvänd i cirka 3 år. Det första som hände (efter 15 mil) var att värmepaketet gick. Det var väl iofs inte så konstigt med tanke på att paketen är rätt spröda och 3 års stillastående knappast gör dom mer hållbara. Från dess att bilen plockats ihop och startats och tills dess att paketet gick så var vattentempen och oljetempen helt okej. Vattnet låg väl vid 90-100 grader och oljan 104-106 grader.

Sen sprack skiten och jag kopplade förbi paketet genom att helt sonika koppla ihop de två slangarna som går in i paketet med varandra. Vet inte om det spelar någon roll med bilen har AC (ej fungerande och utan gas). Sen när jag igår använde bilen, körde i hyffsat normal takt på motorvägen 3-4 mil så gick vattentempen upp till 110+ grader och oljetempen låg på 128 grader. Lite oroväckande mycket alltså.

Finns det något samband med den förhöjda vatten/oljetemperaturen och värmepaketets förbikoppling? Fläktarna går när jag stannar bilen (vet dock inte om dom går vid färd, svårt att höra).

Tips? Råd?

Sen undrar jag vad det skulle kosta att få värmepaketet bytt, här i stockholmstrakten. (Polomannen? Rolle? Någon?)

Mini_me
2007-09-21, 11:43
Men om fläktarna går vid tomgång går dom även vid färd..det kan du vara ganska hundra på.

Vatten pump?Termostat?Trycker den ur sig vatten nånstnas?? O-ringen i locket brukar hamna snett ibland = jobbiga fel som följd.
Jag körde LÄNGE med ihop kopplade slangar och hade inga problem med temp...så felet måste vara nån annanstans.

Vitt pris = dyrt pga att brädan ska ur och hela paketet ska ur bilen.
Svart= olika...PMá om du vill ha hjälp.

Lindström
2007-09-21, 15:08
Bara en liten tanke. Eftersom du tagit bort värmepaket blir det väl rätt mkt mindre vatten i systemet då. Borde inte det kunna göra att det blir för varmt? Saom sagt bara en total chansing från min sida...

Mini_me
2007-09-21, 17:13
Försvinner max ½L vätska.
Om allt lirar runt omkring så ska en förbi koppling inte inverka på tempraturen.

Lindström
2007-09-22, 11:21
OK. Ja då ska ju inte det spela in så mkt heller.

gti8v
2007-09-22, 13:29
Värme paket kan även gå sönder av för högt tryck i kylsystemet! kanske en trasig topplockspackning?

Eller så är det luft i kylsystemet.

Pumpar den vatten som den ska?

Kung Corrado
2007-09-25, 10:22
Nu har vi upptäckt att fläktarna aldrig går igång så länge motorn är igång, men så fort man slår av tändningen och vattentempen är hög så slår dom igång. Vi har bytt termoswitch utan framgång och kollat att båda lägena fungerar (genom att direktkoppla från batteriet till termokontakten).

Hatar el.. :(

Kung Corrado
2007-09-25, 10:23
Borde en hög vattentemp kunna få oljetempen att skjuta så mycket i höjden, jag vet att oljan är vattenkyld.. men kan verkligen 105-110 gradigt vatten hjälpa oljan upp till 126 grader?

Mini_me
2007-09-25, 10:44
Har inte du en svart låda som sitter vid x.kärlet?? Har du kollat så den inte har smällt?? Vi kan testa med min annars=) Den är nämligen till fläktarna.

Kung Corrado
2007-09-25, 11:35
Men fläkten går ju igång när man bryter tändningen? Eller går den inte på termoswitchen då? Startar fläktarna även på något annat än termoswtichen/?