handdator

Visa fullständig version : Passat B5 V5 -99. Rycker/hackar vid låga varg och luktar ruttna ägg.



Faniskogen
2017-06-02, 17:21
Hej!


Jag har en Passat -99 med V5-motorn.
Den går otroligt dåligt vid låga varv, hackar sig framåt så att säga, nästan som att den inte skulle gå på alla cylindrar? Ett jämnt hackande som följer med varvtalen, uppåt 3000 varv känns det knappt. Detta börjar när bilen gått varm verkar det som, men tycker mig märka av att tomgången från start är lite konstig, antingen för hög eller för låg, kan ligga upp mot 1100rpm. När den går dåligt ligger den lågt vid 6-700. När bilen går dåligt luktar det väldigt illa om avgaserna, som ruttna ägg eller svavel.

Jag hade detta problemet för cirka ett år sedan och bytte då till en ful-LMM, tändstift, slangen från LMM till motor (som hade en reva i sig) och en slang frampå motorn som jag tror hör till vevhusventilationen byttes delvis och tejpades ihop rejält med vulktejp.

Inget av detta löste problemet direkt men efter att den stått ett tag gick den bra igen. Fram tills nu, när samma problem kommit tillbaka.


Läste felkoder och fick fram ett par, raderade dessa och sedan kommer de ej tillbaka, fast bilen går som en kratta. Så dessa kan ha kommit när som helst under året. Drog även ut LMM under gång för att se om det blev bättre men inget ändrades, så det kan ha triggat felkoden för LMM.

Här är de koder som kom fram med MaxiECU:
Engine
00282 - Intermittent - Throttle Control Valve Short Circuit to positive
00553 - Intermittent - Air Mass meter short circuit to ground or open circuit
01314 - Intermittent - Engine control unit faulty
Central gateway
01044 - Permanent - ECU faulty coded


Precis när jag hade stängt av bilen en gång och läste av koder fick jag fram dessa. När jag sedan uppdaterade några sekunder senare var de borta utan att jag raderat dem och har sedan dess inte återkommit, så det var riktigt konstigt tycker jag.
Engine
12337 - Permanent - Unknown fault code in Limp-home Mode
12343 - Permanent - Unknown fault code no communication
14640 - Permanent - Unknown fault code incorrect equipment
16744 - Linear Lambda sensor bank 4, current circuit; open circuit Too high impedance.
Den sista där har jag en dålig bild av så kan även vara kod 18744/19744 eller liknande.


Det jag gör just nu är att plockat av gasspjället eller vad det nu heter och rengort detta samt tejpar för hål på två slangar jag hittat. Slangen som syns på bilden jag bifogat är den som byttes förut, den hade ett hål på den lilla delen som går ut till höger, vilket hänt nu igen på precis samma ställe med den här nya slangen. Även även en del olja innuti denna som verkar ha tagit sig till LMM som också har lite olja innuti sig, vette tusan om det ska vara så? Ska sätta ihop allt igen i eftermiddag.


Vad tror ni är felet? Vad ska jag göra här näst?


Supertacksam för all hjälp jag kan få!