handdator

Visa fullständig version : Trasig turbo Polo 1,4tdi



Krulle
2017-05-28, 18:46
Hej


Det verkar som att min turbo har gett upp, ingen "kick" alls längre och helt orkeslös.

Har försökt att googla fram hur man går tillväga för att demontera den, men hittar inget.
Tänkte även passa på att lämna in partikelfilter på rengöring i samma veva.

Finns det någon som att gjort det tidigare kanske?
Eller kan man kanske köpa tex en haynes reparationshandbok, står det i en sådan?

Vore tacksam för hjälp.

EKAN01
2017-05-28, 23:20
Är du säker på att det är turbon som gett upp?

Ryker det om bilen vid gaspådrag? En dålig turbo brukar ge blåaktigt rök. Om turbon är riktigt dålig så blir det vit rök om det kommer ut olja i ett varmt avgassystem.

Har du känt på axeln i turbon om den glappar?

Krulle
2017-06-04, 12:20
Hej

Nej inte säker på att den är trasig, bara antar det eftersom all "turbo effekt" är borta.

Den ryker inget överhuvudtaget.

Har inte kännt på axeln då det är sjukt trångt.

EKAN01
2017-06-04, 12:29
Det kan ju lika gärna vara vaccumslangen till vgt som är trasig vilket resulterar i dåligt laddtryck.

En bra början är ju att mäta upp max laddtryck för att se om turbon laddar över huvud taget.

golf666
2017-06-05, 18:12
ja och börja läsa av ev. felkoder!

Man kan inte bara "anta" fel på bilar. Då kan man ha bytt många saker o de blir väldigt onödigt dyrt helt i onödan!

Mattias
2017-06-06, 00:14
Lyser motorlampan eller liknande?
Vet ej hur ny bilen är, men en modern diesel (Euro 5-6) som går in i "nödprogram" brukar tappa en hel del effekt!
Så det behöver ej vara fel på turbon bara för att den inte laddar som den ska, läs av felkoderna :)

malte
2017-06-06, 13:54
Kolla dina säkringar.

Jag felsökte på en likadan bil och där var det kortslutning i den kabel som går till N75-ventilen samt ett värmeelement till vevhusventilationen. Har tyvärr inte kvar elschemat.

Krulle
2017-06-10, 22:02
Tack för all input.

Bilen är från 2007 och har gått drygt 28,000mil.

Om slangen till wg vore trasig borde jag inte haft skenande ladd då?

Lysande motorlampa samt blinkande glödning har jag haft ngt drygt år, felkod kortslutning gasspjäll.
Det är dock inte felet, har 2 vänner som har en likadan bil som har precis samma fel, och en bekant mek säger att vi inte är ensamma. Så släcks med dator innan bes med felfri manuellt mätta avgasvärden.

Men som jag skrev är mitt partikelfilter fullt.
pendlade innan då va det inget bekymmer men nu med korta sträckor enbart lyser den lampan konstant.

Ska kolla säkringarna imorgon, tack för alla tips.

EKAN01
2017-06-10, 22:58
Eftersom du har en så pass ny diesel så har du ingen wg utan en vaccumklocka som styr vgt inne i turbinhuset.
Om vaccumslangen till klockan skulle vara av så får du bara lågt laddtryck eftersom ledskenorna inte ställs om när du får upp varvtalet på motorn.
Dock så borde du har en någorlunda pigg motor på lågt varvtal.

Krulle
2017-06-18, 23:03
Det va som några av er skrev, bilen är i safe mode.....
Överfullt partikelfilter....

Så bara ställa bilen åt sidan och ta tag i det ��

EKAN01
2017-06-18, 23:22
Surt.

Går det att renigera eller måste du byta det?

Krulle
2017-06-18, 23:28
Nej har ett elfel som jag nämnt tidigare i tråden så går inte renigera det då jag har en felkod på gaspjället som egentligen inte finns.
Så lär bli det tråkiga o riva ner allt o fixa det.