handdator

Visa fullständig version : Byte av bromsvätska Golf 5 TSI 07a



pudas
2017-05-26, 11:59
Det finns ju lite olika tillvägagångssätt vid byte av bromsvätska, alla med målet att få ut den gamla och i med den nya utan att få in någon luft!
Jag som tillhör den äldre generationen är van vid den gamla tvåmans metoden, den med starkast ben pumpar efter kommandon från luftningsmästaren som manipulerar nipplarna ute vid oken. Detta funkar ju bra, om än med viss risk att en luftbubbla letar sig tillbaks, och om det kommit in väldigt mycket luft, som vid ett bromsoks byte, räcker inte pumpvolymen till.
Vad jag undrar: Vad är för och nackdelarna med att ansluta en vacumsug på bromsokets nippel jämfört med att trycksätta bromsvätskebehållaren?
Vore intressant om någon som själv provat dom olika metoderna ville dela med sig av erfarenheterna!

seagull
2017-05-26, 13:15
Har nu en Golf 6, gjorde som jag gjort på mina tidigare bilar, sätter oljebehållaren under tryck (cykelpump), öppnar skruvarna på oken och trycker ur all olja. Fyller sedan på ny olja i behållaren och trycker ut ny olja till ett ok i taget.
Varning för denna metod, var ett helvete att få pedalen stum igen.

pudas
2017-05-26, 17:21
Har nu en Golf 6, gjorde som jag gjort på mina tidigare bilar, sätter oljebehållaren under tryck (cykelpump), öppnar skruvarna på oken och trycker ur all olja. Fyller sedan på ny olja i behållaren och trycker ut ny olja till ett ok i taget.
Varning för denna metod, var ett helvete att få pedalen stum igen.

Ja den metoden är inte att rekommendera! Bättre är att tömma pö om pö och inte tömma behållaren, och sluta när man ser att ren vätska kommer ut!

a128
2017-05-27, 00:00
jag bytte på min häromdagen

jag lyckades suga upp vätskan ur den främre halvan av behållaren, den bakre pumpade jag ut via höger bak
och det blev bubblor, man kan om man har en spruta med smal nål suga upp även i den bakre halvan

biltemas Bromsluftare Artikel: 19146 fungerar rätt så bra annars

för att få ut bubblor kan man evt. trycka/skruva in okens kolvar

att notera är att nippen på kopplingens slacylinder måste lossas minst ca 1 varv när denna luftas

Mattias
2017-05-27, 00:00
Om jag vill byta all bromsvätska brukar jag ta bort silen i bromsvätskebehållaren och suga ut den olja som finns där, efter det fyller jag på med ny.
Har använt mig av följande metoder, backventil vid bromsoket, trycksatt behållare och till sista pumpa på pedal.
Backventil vid oket var väldigt smidigt och billig lösning, har endast testat detta på en äldre bil med gott resultat.

cheba
2017-06-16, 00:18
Här är en riktigt bra guide till hur man byter vätska på en mk5 med text, bilder och video:
https://www.micksgarage.com/blog/project-gti-how-to-bleed-your-brakes/

Ska man göra det helt komplett ska man först lufta en gång, sedan köra ABS pumpen medan man luftar en gång till.

Tydligen ska man lufta från oket närmast huvudcylindern och jobba sig utåt på dessa bilar, tvärtom mot det klassiska som åtminstone jag fått lära mig.

En sån power bleeder han har i videon verkar ju vara ett smidigt verktyg.

Biltemas 19146 provade jag när jag bytte vätska på min mk3 GTI och den var inte bra. Testade först backventilen med en annan vätska och konstaterade att den inte tätade helt, men det ska väl inte vara nödvändigt om slangen är tillräckligt lång så luften inte hinner gå tillbaka när man släpper pedalen. Testade att lufta ned den men den den sköt bara loss slangen från nippeln när man byggde upp tryck i systemet. Slutade med att jag tog bort backventilen och luftade på det klassiska viset med en medhjälpare.