handdator

Visa fullständig version : GTI MK5 - motorbyte till ed30



philipehsing
2017-05-20, 17:24
Hej,

Har en Golf GTI MK5 -06a.

Jag har absolut ingen koll själv så är väldigt tacksam för svar!
Men är det någon som vet om jag hade kunnat lägga i en Edition 30 motor i min? Lådan är manuell både på min och ED30.

Om den skulle passa, vad bör jag tänka på framöver. Vad mer kan behövas bytas etc?

Tack!
/ Philip

a128
2017-05-20, 17:33
Är inte dessa 2 motorer likadana i uppbyggnaden ? den vassare ED30 har dock lite lägre kompression (9:8 istället för 10:5)

Enkare vore att uppdatera styrboxen med modifierad mjukvara

philipehsing
2017-05-20, 17:49
Är inte dessa 2 motorer likadana i uppbyggnaden ? den vassare ED30 har dock lite lägre kompression (9:8 istället för 10:5)

Enkare vore att uppdatera styrboxen med modifierad mjukvara

Nej, de är två olika motorer vad jag vet

vfr
2017-05-20, 18:40
Det är inte bara ändrad programvara iaf. ED30-motorn har starkare delar invändigt. Men sedan hur stor skillnaden är, vet jag inte. Om det bara är vissa delar, typ vevstakar, kolvar etc som utbytta eller även block och topp är annorlunda. Turbon skiljer iaf, K04 isf K03. Men det tillhör ju mera dom yttre delarna som är lätta att byta även på en standard GTI-motor.

vfr
2017-05-20, 18:43
Tittar du på ED30-motorn så härstammar den från S3 och så även motorn i Golf 6R som är mer eller mindre samma. Det kan ju ge lite fler möjligheter.

philipehsing
2017-05-20, 19:05
Tittar du på ED30-motorn så härstammar den från S3 och så även motorn i Golf 6R som är mer eller mindre samma. Det kan ju ge lite fler möjligheter.

Ja, precis det är det jag läst med. Men om jag byter den till en ED30 motor, vad mer kommer jag behöva byta? Något mot lådan? Fästen? Förstärkning?

vfr
2017-05-20, 20:24
Riktigt så bra koll har jag inte. Någon med ETKS (eller vad reservdelskatalogen nu heter...) borde kunna svara bättre på det.

cheba
2017-05-23, 22:50
Nej, de är två olika motorer vad jag vet

Inte helt olika men det skiljer en del mekaniskt. ED30 motorn är också en EA113 dvs. den äldre 2.0T med kamrem som förekommit under namnen TFSI och TSI.


Det är inte bara ändrad programvara iaf. ED30-motorn har starkare delar invändigt. Men sedan hur stor skillnaden är, vet jag inte. Om det bara är vissa delar, typ vevstakar, kolvar etc som utbytta eller även block och topp är annorlunda. Turbon skiljer iaf, K04 isf K03. Men det tillhör ju mera dom yttre delarna som är lätta att byta även på en standard GTI-motor.

Nu är det ju inte en helt säker källa, men enligt det som står skrivet på Wikipedia så är skillnaderna:

-Starkare kolvar och kolvtappar
-Andra kolvringar
-Förstärkta vevstakar
-Andra lager (ramlager antar jag man syftar på)
-Förstärkt block vid ramlagersäte och lageröverfall
-Annan topp i aluminium-kisellegering för bättre styrka och temperaturtålighet
-Annan timing på avgaskamaxel
-Större injektorer
-Större turbo (K04)

Sen finns det en annan variant av denna uppgraderade motor med motorkod CDL och den används i senare modeller som mk6 Golf R, mk6 Golf GTI Edition 35, Scirocco R, Polo R WRC, S3, TTS och León Cupra R. Den enda skillnaden jag vet om är att dessa har dumpen framför motorn nära spjällhuset. ED30 motorn har dumpen nära turbon där den dumpar ur barktube-röret som går in till kupén (som vi ju konstaterat på din bil Håkan ;)).

Edit: Enligt en "ful-ETKA" jag hittat på nätet så är fästena samma för ED30 (BYD) som för vanliga mk5 GTI (AXX/BWA).

philipehsing
2017-05-26, 11:01
Inte helt olika men det skiljer en del mekaniskt. ED30 motorn är också en EA113 dvs. den äldre 2.0T med kamrem som förekommit under namnen TFSI och TSI.



Nu är det ju inte en helt säker källa, men enligt det som står skrivet på Wikipedia så är skillnaderna:

-Starkare kolvar och kolvtappar
-Andra kolvringar
-Förstärkta vevstakar
-Andra lager (ramlager antar jag man syftar på)
-Förstärkt block vid ramlagersäte och lageröverfall
-Annan topp i aluminium-kisellegering för bättre styrka och temperaturtålighet
-Annan timing på avgaskamaxel
-Större injektorer
-Större turbo (K04)

Sen finns det en annan variant av denna uppgraderade motor med motorkod CDL och den används i senare modeller som mk6 Golf R, mk6 Golf GTI Edition 35, Scirocco R, Polo R WRC, S3, TTS och León Cupra R. Den enda skillnaden jag vet om är att dessa har dumpen framför motorn nära spjällhuset. ED30 motorn har dumpen nära turbon där den dumpar ur barktube-röret som går in till kupén (som vi ju konstaterat på din bil Håkan ;)).

Edit: Enligt en "ful-ETKA" jag hittat på nätet så är fästena samma för ED30 (BYD) som för vanliga mk5 GTI (AXX/BWA).

Stort tack för ditt svar!! :)
Precis detta jag eftersökte!