handdator

Visa fullständig version : Vevhusventilation+ rengöring av turbo.



EKAN01
2017-05-20, 11:41
Hallå.

Jag har en gammal Passat 1,9 tdi -99 med 30000 mil på mätaren.

Med dom milen så är ju turbon lite sliten och ledskenorna i vtg kan ju kärva lite. Hade faktiskt en plan på att riva ner turbon och göra rent i där.

Hade dock en fråga angående Vevhusventilationen. Vevhusslangen kommer ju från motorn och kopplas ju samman med slangen som sitter mellan luftburk och kompressorhuset på turbon. Tar jag bort slangen som går in i turbon så ligger det en del olja där i.

Antingen är det oljedimma från vevhusventilationen eller så är tätningen mot kompressorhjulet i turbon dåligt som gör att det samlas olja där (inte jättemycket men det blir en skvätt efter att jag torkat rent och kört en vecka med bilen).

Tänkte höra om det går bra att rycka ur slangen från vevhusventilationen som går in till inloppet i turbon och köra utan den en stund? Tänkte se om det fortfarande samlas olja i inloppet till turbon för då vet jag att det är turbon som är sliten.

Öppen vevhusventilation fungerar ju men jag tänkte mer på om givaren som sitter i änden på slangen kan ge felkoder eller limpmode om man kör med slangen hängandes lös?

Givetvis så måste jag ju täta hålet som blir i slangen mellan luftburk och turbo om jag ska köra utan vevhuslang ;)

Denna givaren tänker jag på:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170520/fe041b9ee054a3a3446647e6b44dc45c.jpg

Mvh Daniel

Norpan
2017-05-22, 12:58
Den saken med sladd på är ingen givare utan ett förvärmnings rör till vevhusventen.
Du kan plugga och köra utan den inkopplad men komihåg att stoppa slangen i en flaska
Som du gör nåra lufthål i så det inte sprutar olja överallt :)
En diesel brukar trycka lite olja i vevhusventen utan att det är nåt onormalt..

EKAN01
2017-05-22, 13:14
Den saken med sladd på är ingen givare utan ett förvärmnings rör till vevhusventen.
Du kan plugga och köra utan den inkopplad men komihåg att stoppa slangen i en flaska
Som du gör nåra lufthål i så det inte sprutar olja överallt :)
En diesel brukar trycka lite olja i vevhusventen utan att det är nåt onormalt..

Hej å tack för svaret.

Jo jag är väl med på att det kommer lite olja från vevhuset som samlas i röret in i turbon. Men det ligger även olja i inloppet till kompressorhuset på turbon så det var därför jag tänkte köra lite utan vevhusventilation för att kunna utesluta om det kommer från turbon eller ej.

Hade även en plan på att plocka av turbon för att dela på turbinhuset och göra rent vgt.

Det borde väl gå fint att rengöra med diesel?