handdator

Visa fullständig version : Hopplös Passat 1.8t!!!



DanielL
2017-05-17, 23:18
Hej.

För en dryg vecka sedan så började bilen gå konstigt så jag bad en granne komma över och hjälpa mig klura ut vad felet var. Det visade sig vara en tändspole som hade gått sönder. Vi bytte den och bilen gick bra i ett par dagar. När jag var ute en dag så tyckte jag att det luktade lite konstigt om bilen så jag stannade och öppnade huven och ser då hur det glöder inuti katalysatorn. Då hade bilen gått lite konstigt före det att jag stannade. Jag fick bogsera hem bilen och tog lös katalysatorn men den visade sig vara hel. Nu har jag bytt tändspolar, tändstift och spridare men motorn hoppar ändå på tomgång. Har fått tips om att det kan vara lmm som krånglar men den har jag bytt en gång och symtomen är inte alls desamma nu som då. Vad kan ha hänt med bilen??

Svar mottages tacksamt.

Mattias
2017-05-26, 01:32
Välkommen till vårt forum! :)

Det finns gott om folk med mycket erfarenheter kring 1,8t motorn på detta forum, men det skulle hjälpa oss om du angav vilken årsmodell din bil har?

Har du möjlighet att läsa ut felkoderna?

pudas
2017-05-26, 08:39
Det finns en övertro hos många att alla fel syns som felkoder och att alla problem löses med ett komponentbyte, vist ofta är det ju så, men inte alltid. Dålig gång och extremt heta avgaser (glödande kat) kan tyda på ett allvarligt inre motorproblem.
Mitt råd är att lämna in bilen till en verkstad för jag tror inte det är ett fel du bör köra runt med i hopp om att komma på vad felet är.

Sn00k
2017-05-26, 11:28
sitter en backventil i T-stycket på vevhusventilationen, under insuget frampå motorn, när denna ger upp så går motorn väldigt magert + dummar sig på tomgång, precis som du beskriver.

kolla först att alla slangar till och från den är hela.. och om du fortfarande har spökig tomgång så prova att nypa åt slangen som går ifrån T-stycket till insuget.. kör ner en hand eller tång å kläm tills det blir tätt.. är det denna som spökar så hör du direkt hur motorns gång förändras.. ;)