handdator

Visa fullständig version : Konstigt ljud på Passat -11



Dempan1984
2017-05-17, 23:08
Jag har ett problem med min passat, års mod 11 med dsg7.

Detta problem kommer ibland, speciellt om jag kört väldigt lugnt ett tag, som i stadstrafik en längre stund.
När man startar från stillastående, vibrerar bilen (precis som om man haft en manuell låda och slängt i en för hög växel)

Hörs även ett metalliskt ljud. Ljudet är precis som om man hissar upp bilen och har hjulen fria och drar dem snabbt fram och sedan bakåt.
Har varit på Volkswagen verkstad och de har provkört, finner inget fel på lådan utan den går klockrent säger de.
Givetvis kunde de heller inte höra ljudet just denna gång, nästa gång åkte jag till en annan verkstad, de hissade upp bilen för att kolla framvagnen, inte heller de kunde se något glapp.

Han sa att det kanske kan vara kopplingen men under våra 30 start och stopp tester så hördes även denna gång ingenting.
Spelade in ljudet på min telefon, och han sa att det låter som något mekaniskt fel, inte fel i lådan där heller utan att den växlar som den skall.
Vi kollade efter felkoder, men inget visades.

Är det NÅGON som har en aning om vad detta kan vara?

När ljudet kommer och bilen "hackar" eller "vibrerar" så känns den som att den inte får tillräckligt med kraft, alltså är så pigg som man önskar? Fast det kanske bara känns så, just eftersom den hackar.

Tilläggas skall det också att den ENDAST är mellan ettan och tvåan, aldrig på högre växlar. Kan någon i detta forum hjälpa mig att lösa mitt problem kommer jag utfästa en belöning :)

pudas
2017-05-18, 09:01
Fel som kommer och går är besvärliga att felsöka, och den karga verkligheten i dag är att bilmekaniker får mer och mer problem när en bil kommer in till verkstaden med fel på komponenter som inte har kontakt med bilens dator!
Jag tänker så här: Ett fel som får hela bilen att vibrera måste komma från en större komponent!
Skulle kunna vara en inre drivknut kanske? Då den inre knuten även är teleskopisk kanske den ibland hamnar i ett läge där ett slitage finns och då genererar vibrationer och oljud? OBS! En vild gissning från min sida! OBS!

Dempan1984
2017-05-19, 01:27
ja, det kanske skulle kunna vara så? Tycker bara det är så sjukt märkligt, att det kan komma ibland! Idag har jag kört 16 mil, inte ett enda fel! Dessutom i sportläge händer det så gott som aldrig, för då är bilen så pigg. Det kommer säkert förbli en olöst gåta detta, tills den dagen det rasar helt om det skulle vara något allvarligt! Men du har rätt, en liten komponent kanske inte gör detta. Om det inte har med att bilen skulle tända fel eller få för lite kraft, så att den inte orkar få farten som krävs och då hackar den.

Jag bara gissar mig fram och ingen mekaniker är säker! Den senaste trodde på tändspolen, för det var ett vanligt fel sa han på dessa bilar.