handdator

Visa fullständig version : Kvalitets skillnad skoda vw



canterbury
2017-05-13, 00:16
Hej alla flickor pojkar män och kvinnor! Är och har alltid varit vw fantast och står i valet och kvalet mellan passat tdi och skoda rs tdi bägge års modell 15 16. Behöver ny pendlar bil. Tdi 184hk är ju mest intressant o hade kombi gtd funnits i Sverige hade valet varit klart...

nu till frågan
Är det någon kvalitets skillnad mellan skoda rs och passat? Nu menar jag inte intryck design osv. Utan de delar bilarna är byggda med. Ka man förvänta sig att ha ett tryggt ägande med normalt underhåll där dessa bilar är "exakt" lika i uthållighet?

Marcus
2017-05-13, 00:21
Nej. Det är ingen skillnad på samma komponenter. De är byggda på samma teknik. Skoda utvecklar ingen egen teknik. Allt tillverkas mer eller mindre på samma ställe och det är oftast avstämning, specifikation på samma grundkomponent som skiljer. Någon kanske vill ha en mer komfortabel avstämning av något än någon annan. Passat och Octavia är i olika segment (C, respektive D) så skillnaden mellan Octavia och Passat är större än mellan Octavia och Golf. Golf kombi finns med TDI 184, men då endast i Alltrack-utförande.

canterbury
2017-05-13, 00:34
Sant är så mycket fördomar mot skoda.... Golf gtd kombi 184hk finns förresten i Tyskland. Vet inte varför dock

Marcus
2017-05-13, 00:46
Ja Golf GTD kombi finns i Tyskland. Men eftersom vi i Sverige har så bra pris på Passat så finns det ingen idé med att ta in Golf GTD kombi hit eftersom den trots mindre effekt och ingen fyrhjulsdrift skulle hamna på typ samma pris som en Passat med 190 hk och fyrhjulsdrift och då väljer i princip alla Passat.

BjornL
2017-05-13, 01:11
Sett till vad man kanske mest märker förutom förbrukning som pendlare är ljudet. Passaten är tystare.
Skulle jag välja mellan ovanstående bilar skulle jag välja en Octavia. Billiga att äga, billiga tillbehör och generösa med standardutrustning om man väljer Style.

184 hkr-motorn är jättetrevlig och Skoda drabbas generellt sällan av problem.

MickeR
2017-05-13, 09:43
Har haft en Octavia RS (bensin) i drygt ett år och noll problem med den. Finns skillnader mot VW men inte map kvalitet.