handdator

Visa fullständig version : Tips på bra bilförsäkring?



oskee
2017-05-11, 19:04
Passat 2012 8600mil. Har idag trygghansa men priset har dragit iväg de sista åren.

Vilka försäkringsbolag rekomenderar ni?

Är inne på Vardia eller Gjensidige, vad säger ni om de?

Marcus
2017-05-11, 19:31
Tror det är svårt att säga så mycket generellt om försäkringsbolag och försäkringar eftersom det beror på så mycket individuellt. Vem du är, var du bor, hur du bor, vilken bil du har, hur du kör, försäkringar i övrigt etc.

Enklast är väl att göra prisförfrågningar på alla försäkringsbolag du kommer på och som erbjuder försäkringar du kan acceptera. Då ser du vem som erbjuder det mest prisvärda alternativet (Obs, prisvärd är inte nödvändigtvis = billigast, kolla vad som ingår och vad det innebär m.m.)

Jag har Länsförsäkringar på hus och bilar m.m. och de är alltid mest prisvärda, även billigast. För mig. Här.

BjornL
2017-05-11, 20:06
Jag har jobbat med bilskador och mina erfarenheter från en reparerande firma är följande:
IF (märkesförsäkring VAG), LF och Dina var smidiga. Trygg Hansa var ok. Folksam hade en hel del att jobba på. Övriga mindre bolag sådär. Tog ofta tid att få svar osv.

När det gäller premier är det som sagt väldigt personligt.

J.L
2017-05-11, 21:42
Jag har alla mina försäkringar hos LF och är nöjd.
Villa/Hem
3 bilar (Cross-Touran: Hel / Golf 4: Halv / Golf 2 GTI (just nu garageförsäkring)
4 barn
Bokvar

Är Guldkund i.o.m. bank, fonder & bolån samlat, det ger 20% rabatt.

oskee
2017-05-11, 21:53
Tack så mycket, kollade vardia där villan är försäkrad och nästan halva priset mot Trygghansa.

Kör nog på den.

pudas
2017-05-12, 08:36
Jag har jobbat med bilskador och mina erfarenheter från en reparerande firma är följande:
IF (märkesförsäkring VAG), LF och Dina var smidiga. Trygg Hansa var ok. Folksam hade en hel del att jobba på. Övriga mindre bolag sådär. Tog ofta tid att få svar osv.

När det gäller premier är det som sagt väldigt personligt.

Tyvärr svårt att få en generell bild, men helt klart är skillnaderna stora mellan bolagen den dag man ska utnyttja försäkringen. Mina erfarenheter är att dom kan tangera ren kriminalitet i vissa fall. Som exempel kan dom ha en helt egen uppfattning om vad som har hänt, och till och med gå emot vad som kommer fram efter en rättegång! Eller som det kom fram i TV-programmet Plus för ett antal år sedan att försäkringsbolaget IF hade den generella uppfattningen att SAAB 9000 inte kan stjälas!

razer
2017-05-12, 13:28
Jag tecknade om mina bilar till Länsförsäkringar just nu och fick riktigt bra pris, de har en rabatt på 17% under maj så det kan vara värt att ringa till dom. (rabatten är inte med på hemsidan).

Försäkringen på min A6 gick från 12300 (audi försäkring) till 8300kr på Länsförsäkringar. (innan erbjudandet skulle dom ha ca 9800kr)

NiKKE
2018-01-04, 12:30
Tänkte försäkra en Passat Alltrack och sneglar på IF och VW's försäkring som ju defacto också är IF. Någon som vet skillnaden på dessa två i och med att VW:n är billigare.

BjornL
2018-01-04, 14:45
Tänkte försäkra en Passat Alltrack och sneglar på IF och VW's försäkring som ju defacto också är IF. Någon som vet skillnaden på dessa två i och med att VW:n är billigare.Jag skulle tro att det är billigare just för att det är en märkesförsäkring. Via VW har du väl en slags rabatt.

Jobbade tidigare med bilskador och då var IF absolut smidigast att ha att göra med. När det gäller hemförsäkring har jag dock hört annat.

a128
2018-01-04, 15:52
Trygghansa har bra priser på hemförsäkring om man väljer förhöjd självrisk >5000:-
min kostar ca 450:- helår

mangewide
2018-01-04, 16:15
Kör en LF på min nya GTI. Eftersom IF, vw original försäkring skulle vara dubbelt så dyr.

När jag ifrågasatte deras komiska prissättning, så hävdade de att man inte kan jämföra med "B" bolag?!....

Jag bara skrattade :)

NiKKE
2018-01-04, 16:27
Har kollat på de där och en VW märkesförsäkring är i grunden billigast, men om jag flyttar min Passat 1999 till LF och tar den nya där så får jag bra rabatt på försäkringarna plus att jag sänker priset på hemförsäkringen. Så de blir nog så helt enkelt!