handdator

Visa fullständig version : Byta förarstol Golf 7



fredrik_jac
2017-05-06, 09:45
Är det enkelt att byta stolar i Golf 7? Har köpt en bil som har en lite sliten förarstol och tänkte köpa ny stol på laga.se och skifta. Nåt man måste tänka på då stolen har airbag i sidan? Koppla loss batteriet? Blir det massa felkoder om man kopplar loss batteriet?

pudas
2017-05-06, 10:21
Nej att koppla loss batteriet ska inte ge felkoder som inte försvinner. Däremot kommer lampan för styrservot att lysa, men släcks när man kört rakt fram några meter.
Man kan nog förutsätta att en ny stol/airbag måste kodas in med bilens datorbox.
Inte säkert heller att alla stolar/airbags från Golf7 passar alla bilar i generation 7. OBS! Bara en spekulation från min sida!
OT: Man kan dock konstatera att tyginredningen i Golf av senare generationer håller en mycket låg kvalitet.
Förarstolen i vår 5a var det hål i tyget redan runt 6 tusen mil vid den punkten där bältet går över stolen!

fredrik_jac
2017-05-06, 12:21
Ja verkar inte vara toppkvalitet tyvärr. Får kolla med lokala VW för att vara på säkra sidan.

Marcus
2017-05-07, 11:40
Tror inte det är sämre kvalitet än tidigare generationer. Hur stolen slits beror nog mest på hur man själv är utformad och använder bilen.

a128
2017-05-07, 13:10
Man kan skaffa överdragsklädsel:
https://www.ukatex-autositzbezuege.de/VW-Golf-7
:cool:

pudas
2017-05-07, 21:53
Tror inte det är sämre kvalitet än tidigare generationer. Hur stolen slits beror nog mest på hur man själv är utformad och använder bilen.

Hur det är med tidigare generationer av Golf vet jag inget om. Jag jämför med bilar av andra fabrikat, i och för sig några Audi också! Till och med gamla, första generation Saab 900 var fräschare efter 15000-mil! Eller Mercedes som rullat över 50! Samtliga med tyginredning.

Marcus
2017-05-07, 22:18
Det var naturligtvis sportstolar i dessa gamla bilar, eller? Hur som helst, jämförelsen är lite meningslös. Det var andra tider, andra bilar, för andra perspektiv. Exempelvis var både Porsche och Mercedes bilar ofta "over engineered" fram t.o.m. 1980-talet, vilket inte var positivt för företagens överlevnad. Jag gissar att lite samma fenomen fanns på äldre Saab bilar. Det är nog få privatpersoner eller förmånsbilsförare som idag köper en ny bil och tänker sig att köra den i över 50 000 mil, ja, möjligen undantaget rena nyttofordon då, som kanske taxi. Jag har upplevt att tygklädseln blivit märkt av användning på mina bilar, som samtliga haft sportstolar, och då har det synts på sidorna, just där en sportstol är som mest utsatt. Dessa bilar har varit flera Honda, några Audi, några VW m.m. På mina VW med sportstolar i nappaläder syns ingen slitning överhuvudtaget :)

AXL72
2017-05-07, 22:19
Läderklädseln i Passat runt 2013-14 var i alla fall ett skämt. Känner folk som fick förarstolen utbytt innan 3000 mil. Tycker även att tygklädseln i min Polo GTI -12 och Polo R WRC blev halvful rätt snabbt. Sålde båda innan de gått 2000 mil. Tyget i min nuvarande Golf är dock som nytt efter ganska precis 2000 mil.

Marcus
2017-05-07, 22:22
Läderklädseln i Passat runt 2013-14 var i alla fall ett skämt. Känner folk som fick förarstolen utbytt innan 3000 mil.

En helt vansinnig generalisering :) "Jag känner" :rolleyes: Jo, jag "känner" också folk som har sådana bilar, stolarna ser ut som nya :)

a128
2017-05-07, 22:35
Golf V 2004 samt 2007 båda sportline

04:an hade inte det bästa tyget
07:an senare tillverkning slitstarkt tyg med ribbor: 9029

AXL72
2017-05-07, 22:59
En helt vansinnig generalisering :) "Jag känner" :rolleyes: Jo, jag "känner" också folk som har sådana bilar, stolarna ser ut som nya :)

Du är ju en av de personer som aldrig någonsin skulle erkänna att det finns kvalitetsbrister på en VAG-produkt. Om jag känner två personer som fått sina förarstolar utbytta innan biljäveln ens är inkörd så spelar det ingen roll om du känner tio personer som inte fått det, det talar för usel kvalitet hur man än ser på det. Är det din farsa som startade Volkswagen? Du verkar ta all kritik personligt...

Marcus
2017-05-07, 23:10
Så aggressivt :-) Tog du illa upp? :-) Jag ifrågasätter kommentarer som inte är bekräftade med omfattande statistik, data eller liknande samt givetvis sådana som är lite icke relevanta för diskussionen, inget annat :-) Sen måste allt sättas i perspektiv - hur ser säteskvaliteten ut för andra liknande, jämförbara bilar? När man har tillräckligt med data för detta så kan man bedöma hur VW:s kvalitet är på den aktuella komponenten.

pudas
2017-05-08, 00:11
Jag tycker att det är tråkigt med klart aggressiva inlägg i diskussionsforum. Meningen med ett forum är ju att utbyta kunskaper, erfarenheter eller annat som har med först och främst VW att göra.
Sen att vi har olika infallsvinklar är ju naturligt. En del vill reda ut valen inför ett nybilsköp, andra tjänstebilsgrubbleri, eller som jag som tycker VW var en skojig liten bil och vill att den så ska vara i dag också, och ser detta forum som en källa främst att få och ge teknisk kunskap vid skruvandet på VW!
Sen kan jag nog tycka att man på ett diskussionsforum inte alltid ska behöva ha kall koncernstatistik bakom åsikter om saker man upplever som mindre bra.

Marcus
2017-05-08, 09:22
Det håller jag med om Per Pudas. Men hur ska vi betrakta en sådan här kommentar om den inte är uppbackad av rejält med data?


Läderklädseln i Passat runt 2013-14 var i alla fall ett skämt.

Det är ju en helt galet grov generalisering, som för att tas på allvar behöver backas upp med stora mängder data och jämförelser med konkurrenter. Annars blir det tyvärr bara trams. Och det vore väl synd att sänka nivån på forumet till en sådan nivå?

pudas
2017-05-08, 09:40
Jo det kan jag hålla med om, sådana uttalande bör kompletteras med "tycker jag" eller "enligt min erfarenhet".

Oavsett så är det nog viktigt att man inte tar information på forum och sociala medier som sanningar. Kan vara extra farligt då man
söker information om reparationsförfaranden där man ibland kan läsa helt sanslösa "expert tips" som i värsta fall kan vara direkt livsfarliga, både i verkstaden och ute i trafiken!

Petta77
2017-05-08, 18:20
Bisarrt! :D Då stannar jag vid Generation 4. En bil är en investering som ska gå minst 30 000 mil . Hålla på å krångla med en stol efter 3000 mil, hur är då kvalitén på resten :rolleyes:

Crille82
2017-05-08, 18:41
Men snälla. En bilklädsel nu för tiden är generellt väldigt tålig och håller längre än resten av bilen om den används på ett normalt försiktigt sätt. Sällsynt är också att det är fabrikationsfel på sömmar osv, även om det förekommer i sällsynta fall.

Den kan dock slitas ut på 0 mil om den hanteras på fel sätt och slits onormalt, ta visningsbilar på mässor och hemtjänstbilar som exempel.

På bilden ovan, på en R-lineklädsel, är det uppenbart att det är något vasst som slitit på sidostödet, troligtvis arbetsbyxor, skärp, nitar eller liknande.

Troligtvis behöver felminne raderas efter byte av stol, annars lyser troligtvis airbaglampan.

Mex165
2017-05-08, 22:46
Det är väl inte konstigt att slitaget skiljer sig från person till person, eller?
För ingen är väl så korkad att den tror det är inredningen som sliter ut sig själv!?!?

Att byta stolen är väldigt lätt, bort med - och byt. Ingen kodning behövs.