handdator

Visa fullständig version : Golf GTI 5 AXX - Dieselljud



SniFFzoR
2017-04-25, 18:33
Hejsan,

Jag upplevde idag att motorn låter betydligt mer som en diesel än vad jag tidigare upplevt. Jag körde bilen i förrgår, och då tyckte jag inte att den lät mer än den har gjort tidigare, men idag så var det verkligen dieselvarning.

Det är en 05 GTI med motorkod AXX, som har gått knappt 14700 mil. 15 000 milsservicen är inte gjord. Senaste oljebyte gjordes vid 13802 mil. Kamremsbyte gjordes vid runt 12000 mil.

Är detta någonting jag borde oroa mig för? Jag är medveten om att motortypen låter en del, men jag tyckte att den lät mer idag...

/S

a128
2017-04-25, 23:07
Dessa motorer kan vara högljudda
vad för viksositet på oljan i motorn användes ?
är kamföljaren under bränslepumpen kollad ?

SniFFzoR
2017-04-25, 23:14
Dessa motorer kan vara högljudda
vad för viksositet på oljan i motorn användes ?
är kamföljaren under bränslepumpen kollad ?

Jag använder Castrol Edge 5W-40. Jag vet att den inte uppfyller long life standarden, men jag byter ungefär vart 1200-mil så det ska inte vara några problem.
Det där med kamföljaren vet inte jag. Om det inte ingår när man byter kamrem så är det förmodligen inte gjort. Däremot är bilen servad enligt rekommenderade intervall så om det är någonting som skall kontrolleras enligt serviceboken så är det antagligen gjort.

a128
2017-04-25, 23:23
5W-40 är lämplig viskositet, (hade räknat med xW-30 som svar) den nämda kamföljaren ska sitta mellan bränslepumpen och kamaxeln
den ser ut såhär:http://gallery.034motorsport.com/var/albums/Misc/Audizine-Media/034_FSI_Cam_Follower_2011.jpg där den ena är genomäten

spela in ljudet och lägg upp så vi få höra

SniFFzoR
2017-04-26, 00:57
5W-40 är lämplig viskositet, (hade räknat med xW-30 som svar) den nämda kamföljaren ska sitta mellan bränslepumpen och kamaxeln
den ser ut såhär:http://gallery.034motorsport.com/var/albums/Misc/Audizine-Media/034_FSI_Cam_Follower_2011.jpg där den ena är genomäten

spela in ljudet och lägg upp så vi få höra

Alltså, jag är helt efterbliven. Jag hade blivit så van vid det engelska uttrycket "cam follower" att jag inte visste vad du menade. Den delen bytte jag sommaren 2015, tillsammans med ny dumpventil och ny vevhusventilations ventil med packning. Bilen hade då gått ca 10500 mil.

pudas
2017-04-26, 07:46
Teoretiskt sett så borde dåliga spridare kunna ge dessa missljuds symptom?

SniFFzoR
2017-04-27, 00:56
Uppdatering

Jag tycker att problemet hörs mest när bilen har uppnått arbetstemperatur. Dessutom upplever jag att det inte låter om man ger gaspådrag. Här är även en länk till en ljudfil: http://vocaroo.com/i/s0g4e2OZwGaP
Ljudet är inspelat med mobiltelefon ovanpå motorkåpan, med motorhuven öppen.

pudas
2017-04-27, 08:46
Spricka i grenröret kan det ju vara också med tanke på att problemet kommer vid varm motor.

SniFFzoR
2017-04-30, 00:48
Hrm, det lät mindre bra. Kan man kontrollera spridarna och grenröret m.h.a. VCDS? Jag antar att svaret är nej med grenröret, men kanske spridarna?

pudas
2017-04-30, 07:17
Hrm, det lät mindre bra. Kan man kontrollera spridarna och grenröret m.h.a. VCDS? Jag antar att svaret är nej med grenröret, men kanske spridarna?
Tveksamt att spridarna skulle kunna felsökas med dator då det är dålig sprutbild som genererar oljudet. Sprucket grenrör kan vara svårt att lokalisera.
OBS! Dom här två möjliga felen är en gissning från min sida baserad på bilar (av andra fabrikat) som jag ägt.
Med tanke på din frågeställning så är mitt tips att låta en verkstad som kan din VW-modell titta på bilen, att riva i motorn på måfå i hopp om att hitta felet blir fort en mycket långdragen och dyr historia!

a128
2017-04-30, 08:51
Efter lite sökande på internet så skulle det kunna vara sträckaren till kedjan mellan kammarna som inte lirar med längre
ett vant motoröra med kunskap om dessa spisar skulle kunna avgöra det

om man googlar på "Golf V Gti tractor sound" så finner man lite att forska i

:)

SniFFzoR
2017-05-01, 02:59
Tveksamt att spridarna skulle kunna felsökas med dator då det är dålig sprutbild som genererar oljudet. Sprucket grenrör kan vara svårt att lokalisera.
OBS! Dom här två möjliga felen är en gissning från min sida baserad på bilar (av andra fabrikat) som jag ägt.
Med tanke på din frågeställning så är mitt tips att låta en verkstad som kan din VW-modell titta på bilen, att riva i motorn på måfå i hopp om att hitta felet blir fort en mycket långdragen och dyr historia!

Det är just den här typen av input jag hade hoppats på när jag postade här. Vad vore forumet utan personliga erfarenheter?

Jag tänker inte börja tjorva med motorn innan jag vet vad som är fel, det skulle förmodligen generera mer fel än nytta.


Efter lite sökande på internet så skulle det kunna vara sträckaren till kedjan mellan kammarna som inte lirar med längre
ett vant motoröra med kunskap om dessa spisar skulle kunna avgöra det

om man googlar på "Golf V Gti tractor sound" så finner man lite att forska i

:)

Är detta någonting som kontrolleras på service? Bilen skall inom kort in på service för 15000 mil. Om inte, kan man be dem kontrollera detta i alla fall?