handdator

Visa fullständig version : Val av ny tjänstebil



P.Hagel
2017-04-19, 11:00
Hejs.

Jag står i valet av en ny tjänste bil.

Hade en Passat 2016 när jag jobbade på Mekonomen.

Men Passaten är lite stor tycker jag.

Tiguan,Golf SC eller Alltrack.

Någon/Några som har bra synpunkter ?

Oja jag får välja 4x4 :)

Marcus
2017-04-19, 11:44
Drivmedel? Växellåda? Pris (månadskostnad)?
Generellt ger Passat och Golf Alltrack rätt mycket för pengarna. Desto mer utrustning du väljer till, desto mer prisvärd blir Passat jämfört med de mindre bilarna. Golf Alltrack är troligen den mest prisvärda Golfen och kanske den ända rimliga om man vill ha fyrhjulsdrift och DSG. Vill du ha manuell så skulle ju en Golf Variant R-Line 2,0 TDI 150 4Motion 6-vxl kunna vara ett snyggt alternativ? Dock inte alls lika prisvärd som Passat, anser jag. Tiguan är ju SUV, där gillar jag inte körkänslan (gäller SUV generellt) men det måste du ju bedöma själv. Tiguan GT är prisvärd.

kalle950
2017-04-19, 13:39
Jag åker Golf R ytterligare några veckor men har en Seat cupra st 4drive i order. Denna finns som business lease för 300k så du får in den i 7,5 basbeloppet med lite lull-lull. Jag hittade ingen bättre deal då jag letade.

Marcus
2017-04-19, 23:21
Synd bara att man inte kan få parkeringsvärmare till Seat Leon, men det kan man ju å andra sidan inte till Golf R heller. Något jag skulle ha svårt att vara utan i en förmånsbil som ska användas.

P.Hagel
2017-04-20, 21:00
Tiguanen ligger bra till just nu :)

Bilgalen
2017-04-21, 21:03
Tiguanen ligger bra till just nu :)

Jag beställde en Tiguan då jag gillar Suv-stuket och höga sittpositionen. Det jobbiga är lev tiden som är ohemult lång om du vill ha R-line.

pudas
2017-04-22, 11:26
Hemtjänsten i flertalet kommuner kör VW UP som tjänstebil, funkar tydligen bra så länge vägarna är skottade på vintern. UP är ju en trevlig, körglad bil och betydligt mindre än Passat.

Marcus
2017-04-22, 17:56
Hemtjänsten i flertalet kommuner kör VW UP som tjänstebil, funkar tydligen bra så länge vägarna är skottade på vintern. UP är ju en trevlig, körglad bil och betydligt mindre än Passat.

Jag kan inte tänka mig att det där var tänkt som ett seriöst svar. Sen är det så klart skillnad på tjänstebil och förmånsbil. Misstänker Patrik är ute efter en förmånsbil. Hemtjänsten kör nog mest en servicebil.

Peter-C
2017-04-22, 18:31
Har man UP som tjänstefordon så blir bilförmånen låg i alla fall. Det är i första hand en stadsbil knappast något man ligger och kör på de större vägarna med om man inte behöver. Då får man minst "up" i Polo storlek eller större.

/Peter

pudas
2017-04-22, 23:44
Jo det var ett seriöst svar i det att med ordet "tjänstebil" i min bok menas en bil som man använder i sin tjänsteutövning och just "tjänstebil" var det trådskaparen åsyftade i sin tråd. Då jag inte vet inom vilket yrke trådskaparen har tänkt att använda sin bil så föreslog jag en VW som används mycket inom hemtjänsten och har visat sig fungera bra! I och för sig använder ju många veterinärer Passaten, men den tyckte ju trådskaparen var för stor.
Men vist, helt klart är ju Polon ett starkt alternativ! Överhuvud taget tycker jag nog personligen att just Polon är den VW som på något sett mest lyckats bevara VW-känslan i dag!
Sen ska erkännas att dom bakomliggande ekonomiska, skattetekniska aspekterna mellan olika modeller har jag inte en aning om!

Marcus
2017-04-23, 18:07
I hemtjänst i allmänhet använder man en servicebil. Tjänstebil är i regel en mer "personlig" bil.

Blåbäret
2017-04-23, 19:44
En tjänstebil är en bil som bara är avsedd att användas i tjänsten. Privat körning är begränsad till maximalt tio mil vid högst tio tillfällen per år. Ifall du kör mer än så riskerar du att bli straffbeskattad och därför kan Skatteverket be dig bevisa att du endast använder bilen i tjänsten. Observera att resor till och från arbetet normalt räknas som privata resor och inte tjänsteresor.

En förmånsbil är en tjänstebil som även får används privat och då ska den anställde personen betala skatt för den förmånen.

Peter-C
2017-04-23, 20:58
En tjänstebil är en bil som bara är avsedd att användas i tjänsten. Privat körning är begränsad till maximalt tio mil vid högst tio tillfällen per år. Ifall du kör mer än så riskerar du att bli straffbeskattad och därför kan Skatteverket be dig bevisa att du endast använder bilen i tjänsten. Observera att resor till och från arbetet normalt räknas som privata resor och inte tjänsteresor.

En förmånsbil är en tjänstebil som även får används privat och då ska den anställde personen betala skatt för den förmånen.

Vad ni kallar tjänstebilen / förmånsbilen har inte den ringaste betydelse. I min värld kan det vara samma ändamål. Det som intresserar skattemyndigheten är körjournalen som ligger till grund för bedömning. Normalt skall bilförmån tas upp till beskattning jämte bränsleförmån om sådan finns när bilen används privat.

Det som undantas är det som blåbäret anger, vilket är något som sällan praktiseras enl. min erfarenhet. Möjligen för anpassade servicefordon.

/Peter

PS Lite OT kanske...

a128
2017-04-23, 21:31
har gått en sån där skämtsam grej om dom som har tjänstebil: aha då behöver du inte kolla oljan :cool:

Blåbäret
2017-04-23, 21:51
Vad ni kallar tjänstebilen / förmånsbilen har inte den ringaste betydelse. I min värld kan det vara samma ändamål. Det som intresserar skattemyndigheten är körjournalen som ligger till grund för bedömning. Normalt skall bilförmån tas upp till beskattning jämte bränsleförmån om sådan finns när bilen används privat.

Det som undantas är det som blåbäret anger, vilket är något som sällan praktiseras enl. min erfarenhet. Möjligen för anpassade servicefordon.

/Peter

PS Lite OT kanske...

Det fanns i alla fall tidigare en regel som sa ungefär att en tjänstebil ska vara inlåst på arbetsplatsen utanför arbetstid för att garantera att den inte användes för privat bruk. Då kunde det bli en hel del intressanta diskussioner med skatteverket om den som hade tjänstebilen var en egenföretagare med kontoret i bostaden.

P.Hagel
2017-04-27, 17:12
Bil inhandlad.
Blev en Svart Pärl Tiguan :)

P.Hagel
2017-05-01, 23:46
8999

Duger till mig :)

Bilgalen
2017-05-02, 21:57
8999

Duger till mig :)

Grattis till en fin bil, jag ska hämta min Tiguan om mindre än en månad nu. Antar att du köpte en lagerbil? Vilken drivlina blev det?

P.Hagel
2017-05-02, 22:07
Japp en av få lagerbilar. 190 hk diesel 4wd, dsg 7, Executive pkt, värmare,drag , led belysning ..
Hämtas 12 maj.
Toveks i Uddevalla

Bilgalen
2017-05-02, 22:17
Japp en av få lagerbilar. 190 hk diesel 4wd, dsg 7, Executive pkt, värmare,drag , led belysning ..
Hämtas 12 maj.
Toveks i Uddevalla

Låter ung som min, fast jag valde R-Line också vilket gör att jag väntat närmare ett sekel på leverans ��

P.Hagel
2017-05-02, 22:23
Precis, i December skulle R-Line komma, nja behöver bil 15 Maj

Bilgalen
2017-05-02, 23:36
Precis, i December skulle R-Line komma, nja behöver bil 15 Maj

Förstår dig. Så kul är det ju inte med lite plastkraffs och större fälgar egentligen :)