handdator

Visa fullständig version : Caddy 1.9tdi - 07 för högt K-värde vid besiktning



Klazzon
2017-04-18, 22:12
Hej,

Gör ett försök här och hoppas någon kan hjälpa mig. Min gamla caddy som nu körs av lillebror har bekymmer med besiktningen. När de testar K-värde ligger det på 1.27-1.36 och gränsen är 0.6?
Den är på verkstad (ej märkes) och ett antal saker är testade och försöker räkna upp dem här, möjligt att jag missar något men adderar det om det kommer upp ibland svaren.
Motorn är enl uppgift "urkörd" - ingen effekt
Superrensmedel är adderat gör att städa ur partikelfilter - ingen effekt
EGR ventil uppmätt - ok
EGR pluggad - ingen effekt
Bilen har varit trimmad med BSR (nu återställd) - ingen effekt
Lambdagivaren är uppmätt OK - ingen effekt
olja och luftfilter är bytt - ingen effekt
En tanke är nu turborelaterad, kan den släppa igenom så mycket olja att den påverkar värdet? Borde det inte märkas på oljeförbrukningen. Inte onormalt vad jag vet.
Andra tanken är insprutning/spridare men vad kan man leta efter här?

Någon som har ytterligare tips? Allt mottages tacksamt!

Tack på förhand!
Magnus

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

golf666
2017-04-18, 23:00
Först, nyligen servad o är luftfiltret bytt?

Sen om vi har haft ngn liknande in på jobbet med för högt k-värde så har vi brukat köra i en backe vid oss som är rätt brant.
Hålla stumt på 2ans växel tills de slutar röka bakom i princip. Brukar kunna behövas några gånger. Sota ur den alltså!
Sen brukar k-värdet vara betydligt bättre!

Klazzon
2017-04-18, 23:28
Ska återkomma med info om olja/filter!

När du skriver "stumt" är det så varvtalsregulatorn börjar jobba? Hur länge? 30sekunder? 1 minut? För det finns nog ingen backe som är tillräckligt brant för att inte varva ut på tvåan?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

EKAN01
2017-04-19, 18:21
Ska återkomma med info om olja/filter!

När du skriver "stumt" är det så varvtalsregulatorn börjar jobba? Hur länge? 30sekunder? 1 minut? För det finns nog ingen backe som är tillräckligt brant för att inte varva ut på tvåan?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Om du har drag på bilen och känner någon med husvagn så kan det ju vara ett alternativ och kroka på så den får jobba riktigt.

golf666
2017-04-19, 20:19
Ska återkomma med info om olja/filter!

När du skriver "stumt" är det så varvtalsregulatorn börjar jobba? Hur länge? 30sekunder? 1 minut? För det finns nog ingen backe som är tillräckligt brant för att inte varva ut på tvåan?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Ja vår backe utanför jobbet är kanske 7-800meter.. men som sagt ut o dra med husvagn lr släp annars.
Men behöver ju inte vara just 2an, går ju med 3an med beroende på väg.
Dra den sålänge dieseln orkar varva :) Kanske 5k varv och håll den på fullgas där ett tag.
Så länge du tycker ;) Sen gör du sådär några ggr.. brukar fixa K-värdet iaf!

Klazzon
2017-04-19, 20:22
Ska testa! Har inte mycket att förlora... 😂

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

EKAN01
2017-04-19, 20:30
Ja vår backe utanför jobbet är kanske 7-800meter.. men som sagt ut o dra med husvagn lr släp annars.
Men behöver ju inte vara just 2an, går ju med 3an med beroende på väg.
Dra den sålänge dieseln orkar varva :) Kanske 5k varv och håll den på fullgas där ett tag.
Så länge du tycker ;) Sen gör du sådär några ggr.. brukar fixa K-värdet iaf!

Måste man verkligen ligga på så höga varv?
Jag hade ju aldrig kunnat med att varva en diesel så mycket för det känns ju inte helt gött direkt om man säger så :)

golf666
2017-04-20, 20:57
Måste man verkligen ligga på så höga varv?
Jag hade ju aldrig kunnat med att varva en diesel så mycket för det känns ju inte helt gött direkt om man säger så :)

Haha ja om man ska sota ur den ordentligt så ;)

När man tar K-värdena emellan åt för att släcka ev. 2or på jobbet så håller man fullgas tills avgas maskinen piper till och så får bilen gå ner på tomgång en stund, sen gör man sådär 3-4ggr. Sen får man fram de aktuella värdet..
Känns inte helt 100% när dieseln varvar upp så högt men nemas problemas ;)

EKAN01
2017-04-20, 21:41
Haha ja om man ska sota ur den ordentligt så ;)

När man tar K-värdena emellan åt för att släcka ev. 2or på jobbet så håller man fullgas tills avgas maskinen piper till och så får bilen gå ner på tomgång en stund, sen gör man sådär 3-4ggr. Sen får man fram de aktuella värdet..
Känns inte helt 100% när dieseln varvar upp så högt men nemas problemas ;)

Har en Passat 1,9tdi -99 på snart 30k och jag är säker på att motorn skulle explodera om jag skulle göra det :p

Klazzon
2017-04-22, 01:13
Har fått bekräftat att oljan är bytt, nästa vecka är det dags för ursotning med stort U. Håller tummarna!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Klazzon
2017-05-04, 22:21
Uppdatering :

Idag gjordes en ny besiktning av bilen, resultat godkänd!

Frågan återstår ju dock för...
Vid besiktningen (på annan Station) fick vi 0,1 i värde. Verkstaden som gjort diverse felsökning tyckte detta var ytterst märkligt och gjorde ytterligare en kontroll, samma resultat som innan ca:1.2
När de kollade aktuellt värde på tomgång 0.09-0.1

Det vi gjorde innan besiktning var att byta olja och filter x2 samt köra i bsr-tuningen igen.

När man gör detta testet vilka varvtal ska man använda?Detta verkar vara en springande punkt och har inte hittat någon info?

Jag luktade lite på luftfilter som inte vart bytt vid servicen? och visst kunde man känna en avgasdoft men upplevde det inte som sotig.

När han pratade med verkstaden så hade de bytt olja o h även testat helt utan luftfilter utan effekt.

Jag luktade även på avgaserna och min amatörmässiga bedömning var att det luktade normalt

Vid "tomgasning" ett snabbt tryck på gasen och sedan släppa så restvarvet tangerar 4500-5000rpm kan man skönja en lätt rökpuff av svarta avgaser.

Ja, problemet är ju löst, den är nu godkänd ytterligare 7 månader.

Men ursprungliga orsaken verkar vara kvar.
Hade varit intressant och testa på ytterligare en verkstad men då kostar det fort ganska många pengar

Har en gnagande känsla av kamaxeln som jag fått tips om men känns konstigt, Bilen är en 07:a på 15000mil så den är ju inte lastgammal!

Stort tack till all information som kommit fram. Får jag någon klarhet i varvtalet så återkommer jag, annars blir det väl om 7mån...

/Magnus


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk