handdator

Visa fullständig version : Byte av ljus i sidospeglar



jastrack
2017-04-14, 11:21
Beställde nya led ljus till mina sidospeglar (dvs de som lyser neråt). Har inte börjat på detta och tänkte fråga innan jag börjar rycka och slita.

Min gissning är att tilta ner glaset helt genom el-motorn och sedan "klicka" loss glaset. Därefter bör det vara någon/några skruvar. Kan det stämma?

kimpaqool
2017-04-19, 16:04
Ja det stämmer, gjorde själv samma operation på min bil nyligen!

Var uppmärksam på att när du tar loss kåpan, så sitter den fast med en liten plastpigg på insidan på delen mot rutan.
Ta inte i för hårt utan var lugn och metodisk, så ser du piggen. Annars finns det en risk för att den går av skulle jag tro.

För övrigt var det plug anda play! Grymt mycket starkare och bättre ljus än originallampan. Dock så släcker den av lyset lite "hackigt" och inte lika mjukt som originallampam, men tycker ändå att att funktionen är bättre med den starkare lampan.
Dessutom snyggare med vitt ledljus istället för det "pissgula" glödtrådsljuset.

Mk1
2017-04-20, 12:23
Vad är det för bil du ska byta på?
När jag bytte på min förra Passat -07, så var det bara att vicka hela spegeln framåt, så finns det en liten lucka där under som man öppnade med ett torxbits, så kom jag åt glödlampan.

jastrack
2017-04-23, 13:49
Ja det stämmer, gjorde själv samma operation på min bil nyligen!

Var uppmärksam på att när du tar loss kåpan, så sitter den fast med en liten plastpigg på insidan på delen mot rutan.
Ta inte i för hårt utan var lugn och metodisk, så ser du piggen. Annars finns det en risk för att den går av skulle jag tro.

För övrigt var det plug anda play! Grymt mycket starkare och bättre ljus än originallampan. Dock så släcker den av lyset lite "hackigt" och inte lika mjukt som originallampam, men tycker ändå att att funktionen är bättre med den starkare lampan.
Dessutom snyggare med vitt ledljus istället för det "pissgula" glödtrådsljuset.

Visade sig att jag beställt fel. Men jag satte ändå i en annan LED i orginalet istället. Blev bra det också!



Vad är det för bil du ska byta på?
När jag bytte på min förra Passat -07, så var det bara att vicka hela spegeln framåt, så finns det en liten lucka där under som man öppnade med ett torxbits, så kom jag åt glödlampan.

Det var en alltrack -14. Löste sig genom en guide till en skoda -14. Var samma procedur